حمیدرضا بهداد

اینکه اطلاعات رییس هیات‌مدیره ایران‌خودرو قدیمی است، اینکه استانداردها و استایل چری چین در سطح صنعت خودرو ایران نیست و اینکه ایران‌خودرو محصول زیر هشت‌میلیون تومانی وعده داده شده خود را یکی دو میلیون گران‌تر عرضه خواهد کرد! همه و همه جزو بندهای گفت‌وگوی میرجواد سلیمانی قائم‌مقام ایران‌خودرو با روابط عمومی این شرکت است. این گفت‌وگو در شرایطی صورت گرفته که قائم‌مقام ایران‌خودرو قبلا در این مورد به گونه دیگری اظهارنظر کرده بود.

سلیمانی همچنین در اظهارات خود به گفته‌های رییس هیات‌مدیره ایران‌خودرو درباره محصول هشت میلیونی این شرکت اشاره و عنوان کرده که اطلاعات منوچهر منطقی در این زمینه قدیمی است. منطقی هفته گذشته طی اظهارنظری، عنوان کرد که شاید محصول ارزان قیمت وعده داده شده از سوی مسوولان جدید ایران‌خودرو، اصلا وجود خارجی نداشته باشد یا اگر هم داشته باشد باید ۱۶ الی ۱۸ ماه دیگر منتظر ورود آن به بازار ماند.

این گفته منطقی را سلیمانی در حالی ناشی از اطلاعات قدیمی وی خوانده که منطقی تنها پنج ماه است از مدیرعاملی ایران‌خودرو کنار رفته و قطعا نمی‌توان اطلاعات وی را که هفت سال بر این صندلی تکیه داشت، قدیمی دانست.

از طرفی منطقی هنوز به طور کامل از بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه جدا نشده و در حال حاضر رییس هیات‌مدیره این شرکت به حساب می‌آید.

با توجه به این دو نکته، دو احتمال را می‌توان در زمینه اظهارات منطقی و سلیمانی داد، به نحوی که یا طرح تولید و عرضه محصول ارزان قیمت ایران‌خودرو، پس از برکناری منطقی و روی کار آمدن مدیریت جدید شرکت روی میز قرار گرفته یا چنین طرحی (با مشخصاتی که مدیران فعلی ایران‌خودرو عنوان کرده‌اند) از قبل هم بوده و مدیریت جدید ادامه‌دهنده آن است.

اگر فرض اول را بپذیریم که باید پرسید چطور رییس هیات‌مدیره ایران‌خودرو از وجود چنین طرحی در شرکت بی‌خبر است؟ از طرفی، سلیمانی اواسط مرداد ماه و در شرایطی که تنها حدود چهار ماه از ورود کادر جدید مدیریتی به این شرکت می‌گذشت خبر از تولید و عرضه محصولی ارزان داد و این در حالی است که بسیار بعید به نظر می‌رسد کادر جدید به این سرعت برای تولید محصولی ارزان با شرکتی خارجی به توافق رسیده باشد، آن هم در شرایطی که مدت‌هاست شرایط سیاسی اجازه مذاکراتی بدون دردسر و کوتاه‌مدت را به صنعت گران کشور نمی‌دهد.

اما اگر فرض دوم را قبول کنیم که باید اظهارات جناب قائم‌مقام را جهت گیرانه بدانیم، چراکه اگر طرح تولید چنین خودرویی از زمان مدیریت منطقی بوده باشد، بنابراین نمی‌توان حکم به قدیمی بودن اطلاعات وی داد.

هشت یا ۱۰؟

اما نکته جالب دیگری که در اظهارات قائم‌مقام ایران‌خودرو وجود دارد قیمت محصول ارزان این شرکت است.

سلیمانی اواسط مرداد ماه امسال در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها، اعلام کرد ایران‌خودرو محصولی زیر هشت‌میلیون تومان و مجهز به کیسه هوا و ترمز ضدقفل را تولید و روانه بازار می‌کند. این در شرایطی است که وی در اظهارات دیروزش، قیمت محصول ارزان وعده داده شده ایران‌خودرو را زیر ۱۰‌میلیون تومان اعلام کرد.

البته جواد نجم‌الدین، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز چندی پیش با بیان اینکه «ما هیچ وقت نگفته‌ایم محصول زیر هشت‌میلیون تومان به بازار می‌دهیم»، تاکید کرد این محصول قیمتی زیر ۱۰‌میلیون تومان دارد! در این زمینه البته شاید نتوان چندان به ایران‌خودرویی‌ها خرده گرفت و آنها را بدقول خطاب کرد، چراکه به هر حال

«زیر هشت میلیون» به نوعی «زیر ۱۰ میلیون» هم به حساب می‌آید! این نکته را هم نباید فراموش کنیم که بنا به گفته سلیمانی، مدیریت جدید ایران‌خودرو به عکس مدیریت قبلی، عمل گرا بوده و سر وقت، محصول ارزان قیمت وعده داده شده را تولید و روانه بازار خواهد کرد! قائم‌مقام ایران‌خودرو البته تخصصی بودن تیم مدیریتی جدید را نیز دلیلی دانسته بر تحقق به موقع و کم هزینه طرح تولید و عرضه خودرو ارزان قیمت.

پای پروتون در میان است؟

قائم‌مقام ایران‌خودرو در ادامه اظهارات روز گذشته خود عنوان کرده محصول ارزان قیمت این شرکت که جایگزین پیکان به حساب می‌آید، آسیایی است و فعلا هم نمی‌توان نامی از آن برد.

این گفته سلیمانی در شرایطی است که نگاهی به خودروسازان آسیایی و شرایط تولید آنها، این احتمال را به وجود می‌آورد که شریک آسیایی ایران‌خودرو، پروتون مالزی است، چراکه هیوندایی و کیا در حال حاضر با خودروسازان داخلی (کرمان موتور و سایپا) در حال همکاری اند و طبق قانون وزارت صنایع، نمی‌توانند با شرکت جدیدی وارد مذاکره و همکاری شوند. تویوتا و سوزوکی نیز تا آنجا که از اخبار به گوش می‌رسد خودرویی زیر ۱۰‌هزار دلار و در عین حال مجهز به کیسه هوا و ترمز ضدقفل در میان تولیدات آنها یافت نمی‌شود و این دو شرکت بیشتر

به سمت تولید محصولات هیبریدی در حرکت هستند.با این حساب از میان خودروسازان آسیایی، تنها چینی‌ها می‌مانند و پروتون مالزی.

این در حالی است که به گفته خود سلیمانی، ایران‌خودرو با شرکت چری چین همکاری نخواهد کرد و از طرفی بعید است خودروساز چینی دیگری نیز در این زمینه در کار باشد.

بنابراین پروتون مالزی را می‌توان شرکتی دانست که ایران‌خودرو قصد تولید محصولی ارزان را با آن دارد، مخصوصا اینکه به گفته محمدرضا روشنی مقدم قائم‌مقام سایپا، احتمال لغو تفاهم نامه این شرکت با پروتون مالزی به دلیل مناسب پیش نرفتن روند مذاکرات وجود دارد؛ بنابراین ایران‌خودرو در زمینه همکاری با پروتون مشکلی نخواهد داشت.

چری استانداردها را پاس نکرد؟

اما قائم‌مقام ایران‌خودرو در اظهارات روز گذشته خود اظهار داشته که چری استانداردهای خودروسازی ایران را پاس نکرده و چون به روز نبوده و تولید آن به نفع کشور نیست، ایران‌خودرو برنامه‌ای برای همکاری با این شرکت چینی ندارد.

این گفته سلیمانی در شرایطی است که قرارداد همکاری مشترک ایران‌خودرو و چری در دوره مدیرعاملی منطقی بسته شد و چری استانداردهای ۵۵ گانه موسسه استاندارد را پاس کرد، اما علی اکبر محرابیان وزیر صنایع در روزهایی که چین به قطعنامه تحریم ایران در سازمان ملل رای مثبت داده بود، با این استدلال که نمی‌خواهد بازار کشور را در اختیار چینی‌ها قرار دهد، مانع تحقق قرارداد مذکور شد. هر چند که وی چندی بعد در مراسم افتتاح خط تولید خودرو A۱۵ چری در مشهد حضور یافت.

ایران‌خودرو و چری قرار بود محصولی شش‌هزار دلاری را با نام s۲۱ در کارخانه در دست احداث بابل به تولید برسانند.