برند ساب به کنسرسیوم سوئدی واگذار شد

مونا مشهدی رجبی- بالاخره بعد از مدت‌ها بحث و اختلاف‌نظر در مورد واگذاری برند ساب به متقاضیان مختلف و انتظار اخباری در مورد احتمال واگذاری آن به شرکت چینی در روز سه شنبه شانزدهم ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی این واگذاری انجام شد. طبق گزارش‌های موجود در این روز برند ساب متعلق به شرکت ورشکسته جنرال موتورز آمریکا به شرکت خودروسازی کونیگسگ koenigsegg واگذار شد. این شرکت یکی از شرکت‌های تولید‌کننده خودروهای لوکس و گران قیمت در کشور سوئد است و سالانه سهم زیادی از بازار مصرف این کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

دراین روز بعد از امضای یادداشت تفاهمی در مورد این واگذاری، سخنگوی شرکت جنرال موتورز اعلام کرد: «انتظار می‌رفت رسیدن به این مرحله در مبادله بزرگ ما تا سه ماه سوم سال زمان لازم داشته باشد؛ ولی از انجا که شرکت خریدار منابع مالی لازم را در اختیار دارد و ما نیز با شرایط آنها برای خرید موافق هستیم، مراحل کار سریع پیش رفت.»

قرار بر این است بانک سرمایه‌گذاری اروپا ۶۰۰‌میلیون دلار به عنوان وجه ضمانت قرار داد به جنرال موتورز بدهد و از این طریق این قرار داد را محکم‌تر و قابل‌اتکا‌تر نماید.

این سومین واگذاری در برندهای غیرآمریکایی جنرال موتورز است. در ماه‌های اخیر برندهای‌هامر و ساتورن این شرکت آمریکایی واگذار شدند، ولی واگذاری بحث برانگیز‌ترین برند؛ یعنی اوپل و واکسهال هنوز به اتمام نرسیده است. پیش از این خبر واگذاری این برند عنوان شده بود؛ ولی در مراحل نهایی این واگذاری متوقف شد و مناقصه تازه‌ای برگزار شد.

شرکت کونیگسگ یک شرکت خودروسازی خصوصی در کشور سوئد است که در سال ۱۹۹۴ میلادی تاسیس شد. این شرکت تولید‌کننده خودروهای گران قیمت و لوکسی است که هر یک بین یک میلیون یورو معادل ۴/۱میلیون دلار آمریکا قیمت دارد. خرید ساب توسط شرکتی با این ویژگی‌ها می‌تواند زمینه‌ساز افزایش اعتبار و ارزش ساب در بازار شود به خصوص که ساب به دلیل مواجهه شرکت جنرال موتورز با مشکلات مالی نتوانسته بودعملکرد خوبی در ماه‌های اخیر داشته باشد. هم‌اکنون ساب نیز همچون دیگر خودروهای لوکس در دنیا با طرفدار کمی روبه‌رو شده است و حمایت مالی کونیگسگ از آن می‌تواند این برند را به روزهای اوج خود برساند.

به هر حال دو شرکت طرف معامله اطلاعات کمی در مورد جزئیات این معامله ارائه داده اند و تنها مساله‌ای که قطعا مطرح شد، این است که کنسرسیومی ازشرکت کارآفرینان نروژی «برد اکر» bard eker که ۵۰‌درصد از سهام این کونیگسگ را دارد به همراه شرکت کونیگسگ این خرید را انجام می‌دهند.

دو نفر از افراد اگاه در مورد این مبادله به فایننشال تایمز اعلام کردند: شرکت جنرال موتورز برای حفظ برخی از مدل‌ها مبالغی را در اختیار ساب قرار می‌دهد که قطعا بیشتر از پولی خواهد بود که در ازای این واگذاری دریافت می‌کند.

قرار است ۱۵۰‌میلیون دلار پول نقد توسط جنرال موتورز در اختیار ساب قرار گیرد و تجهیزات و منابع مالی لازم برای حفظ و ادامه تولید مدل‌های ۹-۵ این برند در اختیار ساب قرار گیرد.

این مدل قرار بود سپتامبر سال قبل به بازار مصرف عرضه شود؛ ولی بعد از مواجهه این شرکت با مشکلات مالی عرضه آن به ماه‌های انتهایی سال جاری میلادی موکول شد.

پیش از این اعلام شده بود ساخت این مدل در کارخانه تولیدی اوپل در یکی از شهرهای سوئد انجام می‌شود؛ ولی بعد از این واگذاری، ساخت این مدل تازه که برای طراحی و تامین تجهیزات آن بیشتر از دو سال زمان صرف شده بود در کارخانه ساب در کشور سوئد آغاز و به تولید انبوه می‌رسد.

در جریان اصلاحات ساختاری برند ساب بیشتر از ۷۰۰ نفر از نیروهای شاغل در آن بیکار شدند و تولید در برخی از کارخانه‌ها تعطیل شد. این طرح برای کاهش ۷۵‌درصدی سطح بدهی‌های ساب اجرا شد ولی نتیجه‌ای در بر نداشت و منجر به این شد تا در روز ۲۰ ماه فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی این شرکت تحت حمایت قانونی دولت سوئد درآید.

طبق قانون دولت سوئد، این برند جنرال موتورز تا روز بیستم ماه اوت سال ۲۰۰۹ میلادی فرصت داشت تا با ارائه برنامه‌های اصلاحی به بازار برگردد و در این فاصله زمانی طرح واگذاری ساب به کنسوسیوم سوئدی مطرح و نهایی شد؛ اما مساله این است که آیا این کنسرسیوم می‌تواند ساب را سودآور کند یا این برند با همین رویه کنونی به کار خود ادامه می‌دهد.

برند ساب از زمانی که کار خود را آغاز کرده است، برند سودآوری برای جنرال موتورز نبود که یکی از دلایل آن گران قیمت بودن تولیدات آن است. به خصوص که این برند در کشور سوئد فعال است و در این کشور اغلب مردم درآمدهای متوسطی دارند و خرید برندهای گران قیمت چندان در میان مردم سوئد طرفدار ندارد.