ایسنا - اگر کشیدن خط ریلی به مکان در نظر گرفته شده برای ساخت کارخانه ایران‌خودرو خزر محقق نشود، باید در زمینه احداث آن در این منطقه تجدیدنظر کنیم.

منوچهر منطقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به‌ این‌که محل موجود در شهرستان بابل برای احداث کارخانه خودروسازی و حمل‌ونقل خودرو اصلا مناسب نیست، عنوان کرد: در این زمینه راه‌آهن بحث کلیدی بوده و اگر کشیدن خط ریلی به این مکان محقق نشود، باید در زمینه احداث کارخانه خودروسازی در این منطقه تجدیدنظر کنیم. وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود کلنگ‌زنی احداث کارخانه خودروسازی ایران‌خودرو خزر در بابل هنوز نوع خودروهایی که قرار است در این کارخانه تولید شوند، معلوم نیست؟ توضیح داد: انتخاب خودروی تولیدی به عوامل زیادی بستگی دارد؛ ضمن‌ این‌که یک سری تعهدات استانی وجود دارد که باید انجام شود. وی افزود: ۶۰درصد از خط تولید خودرو برای انواع خودروها مشترک است و تنها حدود ۴۰درصد از خط تولید خاص تولید هر نوع خودرو است.

او همچنین تصریح کرد:‌ خودروهای تولیدی در این کارخانه یا از محصولات موجود ایران‌خودرو بوده که کاملا مشخص است یا این‌که از محصولات در دست طراحی است. در همین زمینه علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن، نیز در حاشیه بازدید از طرح‌های صنعتی شهرستان بابل در پاسخ به این سوال که قرار است چه نوع خودرویی در کارخانه ایران‌خودرو خزر تولید شود؟ تنها عنوان کرده بود که قرار است در این کارخانه خودرو ملی تولید شود.

وی در سخنرانی خود در جمع مردم و مسوولان بابل نیز توضیح داده بود که خودرویی که ایران‌خودرو در شمال کشور تولید خواهد کرد، به نفع مردم منطقه خواهد بود، نه به نفع عده‌ای خاص یا کارگران چینی. کلنگ احداث کارخانه خودروسازی ایران‌خودرو در خزر ۲۰ بهمن امسال در بابل به زمین خورد و به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو فاز اول احداث این کارخانه سال آینده در چنین زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

او با بیان این‌که کل دوره پروژه ۲۴ ماه خواهد بود، خاطرنشان کرده بود: میزان تولید این کارخانه در یک شیفت ۵۰هزار دستگاه در سال بوده که در سه شیفت کاری این میزان به ۱۵۰هزار دستگاه در سال بالغ خواهد شد.

منطقی همچنین با خودداری از پاسخ به این سوال که آیا در صورت فسخ قرارداد ایران‌خودرو با شرکت چینی چری، طرف چینی از ایران‌خودرو شکایت کرده و ادعای خسارت می‌کند؟ تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که این سوال را از وزیر صنایع و معادن بپرسید.

او در ادامه در واکنش به اظهارنظر یکی از روزنامه‌های چینی در خصوص پایان همکاری میان ایران‌خودرو و شرکت چینی جینهوآ یانگمن گفت: همکاری و مشارکت میان ایران‌خودرو و شرکت چینی جینهوآ یانگمن همچنان ادامه دارد.