تجهیز پژو 405 و پرشیا به ترمز ABS

حمید‌رضا بهداد

مراسم دومین دستاوردهای ایکاپل، پنج‌شنبه گذشته در حالی برگزار شد که نصب ترمز ضدقفل (ABS) روی برخی محصولات ایران‌خودرو، اصلی‌ترین برنامه اجرایی آن بود. در این مراسم، ترمز ABS که سیستمی ایمنی در راستای حفظ تعادل خودرو به حساب می‌آید از اسفندماه امسال روی ۱۰۰۰دستگاه پژو ۴۰۵ و پژو پارس نصب خواهد شد. عکس‌ها: حمید جانی‌پور

همچنین از سال آینده این سیستم ایمنی در پژو پارس به صورت اجباری و در پژو ۴۰۵ به‌صورت اختیاری اعمال می‌شود.

به گفته مسوولان ایران‌خودرو، نصب ترمز ABS هزینه‌ای حدود ۵۰۰هزار تومان به قیمت خودرو اضافه می‌کند.

در مراسم روز پنج‌شنبه سردار محمد رویانیان، رییس پلیس راهور ناجا طی سخنانی ایران خودرو را به خاطر اقدامات انجام شده در راستای ایمن‌سازی محصولات تولیدی و همچنین رفع نقص سیستم سوخت‌رسانی خودروهای پژو۴۰۵، شایسته تقدیر و طلبکار از مشتریان و پلیس دانست.

وی با بیان اینکه ضرورت استاندارد و ایمنی در کشور ما به جهاتی بیش از سایر کشورها است، گفت: هم‌اکنون ایمنی بالا در خودرو، جزو دغدغه‌های مشتریان و خودروسازان بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است. چرا که این موضوع با جان سرنشینان ارتباط دارد.

رییس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: این درست که در خلق هر تصادفی، سه عامل انسان، جاده و خودرو دخیل هستند اما بدیهی است که تصادف زمانی به وقوع می‌پیوندد که عامل خودرو در کار باشد والا جاده و انسان به تنهایی هیچ تصادفی را سبب نمی‌شوند.

به همین دلیل رعایت استاندارد و ایمنی مناسب در خودروهای تولید داخل، ضرورت خاصی داشته و امری بسیار واجب به شمار می‌رود رویانیان با اشاره به اینکه عامل انسان را می‌توان به واسطه اعمال قوانین و مقررات کنترل کرد، افزود: متاسفانه جاده‌های شهری و بین شهری کشور، از استاندارد و ایمنی لازم برخوردار نبوده و به نوعی فاقد پنج ویژگی فنی و تخصصی جاده‌های دنیا، به حساب می‌آید به طور مثال یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک جاده، بخشنده بودن آن است، بدان معنی که اگر راننده خطا کرد، جاده امکان جبران آن را به وی بدهد. در حالی که در جاده‌های ما، اولین خطا یعنی آخرین خطا.

وی ادامه داد: معمولا در کشورهای پیشرفته، اگر ۱۰۰ تصادف روی دهد، شاید بیش از دو نفر کشته نشود، اما در کشور ما ممکن است طی دو تصادف، ۱۰۰ نفر از بین برود.

بنابراین در اینجا است که خودروسازان داخلی باید با اعمال استانداردها و موارد ایمنی لازم، مشکلات مذکور را تا می‌توانند تعدیل کنند.

رویانیان در مورد اقدامات ایران‌خودرو در این زمینه تاکید کرد: خوشبختانه مسوولان این شرکت ضرورت رعایت استاندارد و ایمنی در خودروهای تولیدی خود را درک کردند و اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده‌اند.

وی با اشاره به طرح مشترک ایران‌خودرو و پلیس برای فراخوان خودروهای پژو۴۰۵ سال‌های ۸۳ و ۸۴ که تحت خطر بروز آتش‌سوزی در سیستم سوخت‌رسانی خود بودند، گفت: در جریان آتش‌سوزی‌های پژو ۴۰۵، پلیس و مردم، از ایران‌خودرو طلبکار و شاکی بودند، اما هم‌اکنون با اجرای طرح فراخوان و اصلاح سیستم سوخت‌رسانی این خودرو، پلیس و مردم به این شرکت بدهکار شدند. چرا که ایران‌خودرو نقص فنی محصول تولیدی خود را پذیرفته و نسبت به رفع آن اعلام آمادگی کرده و اقدامات لازم را انجام داد.

کسانی هم که در طرح فراخوان شرکت نکردند، مسوولیتی را متوجه این شرکت نخواهند کرد.

رویانیان همچنین ترمز ABS روی محصولات ایران‌خودرو را اقدامی مناسب و در راستای افزایش ایمنی خودروهای تولیدی داخل دانست.

طرح فراخوان خاتمه یافته

اظهارات رییس پلیس راهور ناجا در مورد طرح فراخوان پژو۴۰۵، در حالی است که به گفته منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو ۸۴درصد خودروهای تحت ریسک به نمایندگی‌های این شرکت مراجعه کرده و رفع نقص شده‌اند.

منطقی در توضیح بیشتر نتایج طرح فراخوان افزود: از دید ایران‌خودرو طرح مذکور خاتمه یافته ولی اگر باز هم کسی در این زمینه مراجعه کند، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. هر چند که ۱۴درصد خودرو‌های فراخوان شده‌، به نمایندگی‌های ایران‌خودرو مراجعه نکرده و از آدرس ۴درصد دیگر نیز اطلاعاتی در دست نیست.

خبرهای خوش برای افزایش ایمنی خودروها

اما مدیرعامل ایران‌خودرو در باره نصب ترمز ABS روی محصولات این شرکت نیز گفت: از آنجا که طی سال‌های اخیر بیشترین دغدغه مشتریان داخلی و خارجی افزایش سطح استاندارد و ایمنی خودرو است، ایران‌خودرو نیز در راستای رسیدن به این هدف، نصب ترمز ABS را روی برخی محصولات تولیدی خود اجرایی کرد. وی افزود: البته در گذشته نیز این سیستم ایمنی به صورت آپشن و اختیاری در برخی خودروها اعمال می‌شد. مدیرعامل ایران‌خودرو در رابطه با ادامه همکاری‌های شرکت متبوعش با پلیس در قالب طرح ایکاپل تصریح کرد: پروژه‌های دیگری نیز برای افزایش سطح ایمنی خودروهای تولیدی خود در دست داریم که پس از انجام بررسی آنها را نیز اجرایی خواهیم کرد.

نمره منفی ایران‌خودرو کاهش یافت

شیواپور مدیرعامل شرکت ساپکو نیز با اشاره به رشد کیفی محصولات ایران‌خودرو گفت: بنابر گزارش اداره بازرسی و کیفیت وزارت صنایع و معادن طی ۹ ماه امسال نمرات منفی خودروهای تولیدی شرکت، ۱۲درصد کاهش داشته که البته هنوز هم جای کار دارد. وی در مورد نصب ترمز ABS روی محصولات ایران‌خودرو تصریح کرد: هدف ایران‌خودرو از این کار بالا بردن سطح ایمنی خودروها و در نتیجه کاهش آمار سالانه مرگ‌و‌میر ۲۵هزار نفری تصادفات جاده‌ای در کشور است. ما در این زمینه وظیفه خود را انجام داده‌ایم و باقی کار بر عهده نیروی انتظامی است.

مدیرعامل ساپکو، خاطر نشان کرد: ترمز ABS به جز پژو «روآ» و وانت پیکان روی سایر محصولات ایران‌خودرو قابلیت نصب دارد. وی ادامه داد: از دهه فجر سال‌جاری این سیستم ایمنی روی ۱۰۰۰ دستگاه پژوی ۴۰۵ و پرشیا نصب و طی سال آینده در پژو پرشیا به صورت اجباری و در ۴۰۵، به صورت آپشن ارائه خواهد شد. ترمز ABS یا ضد قفل، سیستمی ایمنی است که از قفل کردن چرخ‌ها و تغییر مسیر خودرو هنگام ترمز‌گیری، جلوگیری کرده و ایمنی را تا سطح زیادی افزایش می‌دهد.

سراغ سایپا هم خواهیم رفت

سردار محمد رویانیان را حین سوار شدن در سمند تشریفاتی راهور ناجا گیر انداخته و از هر دری با وی گفت‌و‌گو کردیم. ظاهرا رییس پلیس راهور کشور که پس از حوادث آتش‌سوزی در خودروهای پژو ۴۰۵، رفت و آمدش به ایران‌خودرو بیشتر شده، علاقه خاصی نیز به محصولات این شرکت از جمله سمند دارد؛ چراکه به گفته خود سردار، مردم با دیدن پلیس در سمند احساس افتخار می‌کنند. رویانیان چند ماه پیش به شوخی از متوقف کردن خودرو بنز به وسیله سمند سخن می‌گفت. اما این بار با همان لحن، پیکان را جایگزین بنز مذکور کرد. گفت‌و‌گوی کوتاه دنیای‌اقتصاد با رییس پلیس راهور ناجا در ذیل آمده است.

از پرونده پژو ۴۰۵ چه خبر؟

در بحث آتش‌سوزی‌های خودروهای پژو ۴۰۵، دواتفاق مهم افتاد. اول اینکه فراخوان وسیع و گسترده‌ای از سوی ایران‌خودرو صورت گرفت و بسیاری از ۴۰۵‌های تحت ریسک و خطر با مراجعه به نمایندگی‌های مجاز این شرکت خودروهای خود را ایمن کردند. اتفاق دوم هم آنکه یک سیستم سوخت‌رسانی کاملا ایمن و مطمئن روی خودروهای فراخوان شده نصب و مشکلات مربوطه به اتمام رسید.

یعنی پرونده، به طور کامل بسته شد؟

از دید پلیس، بله

اگر در‌ آینده باز هم آتش‌سوزی در محصولات ایران‌خودرو گزارش شود، چه؟

از نظر پلیس، ایران‌خودرو وظیفه خود را در قبال این موضوع انجام داده است ولی اگر مورد تازه‌ای گزارش شود، پیگیری خواهیم کرد.

در صورتی که طی پیگیری پلیس، باز هم ایران‌خودرو مقصر شناخته شد، چطور؟ آیا دوباره پرونده به جریان خواهد افتاد!

به هر حال هر شکایتی که در این زمینه به دست پلیس برسد بررسی می‌شود و هر جا که ایران‌خودرو مقصر باشد به طور قطع مراجع قضایی حکم لازم را صادر خواهند کرد.

در موارد گزارش قبلی آیا ایران‌خودرو مقصر بود؟

تشخیص این موضوع با مراجع قضایی است.

یعنی هنوز حکم آنها صادر نشده است؟

این را هم باید از مراجع قضایی بپرسید.

*‌خارج از بحث پژو ۴۰۵ آیا مشابه برنامه‌ها و همکاری‌هایی را که با ایران‌خودرو در زمینه افزایش ایمنی محصولات تولیدی داشتید برای سایپا نیز که سالی ۴۰۰هزار پراید با ایمنی پایین را تولید می‌کند، پیش‌بینی کرده‌اید؟

برای سایپا هم برنامه داریم. اما اول خواستیم تنش‌های درگیری با ایران‌خودرو را پشت سر گذاشته و بعد برنامه‌هایمان را با سایپا آغاز کنیم. در واقع سراغ آنها هم خواهیم رفت.

داستان کمربند ایمنی پراید به کجا کشید؟

برای این مساله هم طرح داریم. حتی به مسوولان سایپا نیز تذکر دادیم که کمربندهای فعلی از ایمنی لازم برخوردار نیست آنها نیز یک نمونه استاندارد را معرفی کردند.

آیا کمربندهای جدید رضایت پلیس را جلب کرد؟

بله. استاندارد بود. ولی متاسفانه هنوز فراگیر نشده است. ما انتظار داریم کمربند ایمنی جدید در تمام تولیدات سایپا نصب شود.

ABS چطور؟ آیا برنامه‌ای برای نصب آن روی محصولات سایپا در دست دارید؟

پیشنهاد می‌کنیم ترمز ABS را بر روی خودروهای تولیدی خود نصب کنند.

پیشنهاد می‌کنید یا الزام؟

الزام به نصب تجهیزات ایمنی روی خودروهای تولید داخل باید از صافی مجلس و دولت عبور کرده و پلیس فقط می‌تواند خودروسازان را به این کار ترغیب کند.

مانند همین برنامه‌ای که در مورد ایران‌خودرو انجام داد. اما الزام آن بر عهده دولت است.

از بنزهای الگانس چه خبر؟ آیا از ناوگان پلیس خارج شد؟

هنوز نه! بعید هم می دانم به این زودی‌ها خارج شوند.

اگر بنزها را از ناوگان خارج کنند آیا سمند جایگزین آنها می‌شوند؟

همین حالا هم بیش از دو هزار سمند در ناوگان پلیس وجود دارد.

خودرویی را هم با سمند گرفته‌اید؟

بله. آنهایی که پیکان بودند!