مژگان میرزایی

سال گذشته وزارت کشور به همراه سازمان تاکسیرانی ستادی به منظور ساماندهی مسافرکش‌های شخصی تشکیل و آیین‌نامه‌ای نیز در این زمینه تدوین کرد. این ستاد همچنین تحت نظارت سازمان تاکسیرانی فعالیت خود را آغاز و بر این اساس مسافربران شخصی به صورت خود اظهاری در این طرح شرکت کردند. چندی پس از اجرای طرح ساماندهی مسافربران شخصی و با شروع طرح سهمیه‌بندی بنزین، مشکلات مسافربران شخصی بیش از پیش نمایان شد. آنها در ابتدا با مشکل دریافت کارت سوخت مواجه شدند و این امر تا آنجا پیش رفت که برخی از آنها مدتی موفق به دریافت کارت سوخت تاکسی خود نشدند. از سوی دیگر مسافربران شخصی از تردد در مناطق طرح ترافیک نیز ممنوع بودند.

روز گذشته سالن کنفرانس وزارت کشور شاهد حضور جمعی از مسافربران شخصی بود که به منظور مطرح کردن مشکلات خود در همایش جایگزینی مسافربرهای ساماندهی شده با حضور مسوولان ستاد تبصره ۱۳ و فرمانده راهور ناجا و برخی دیگر از مسوولان گردهم آمده بودند.

سیدمهدی هاشمی، معاون امور عمرانی وزارت کشور در این همایش درخصوص عملکرد این ستاد اظهار داشت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون توسعه ۳۴هزار و ۵۰۰ تاکسی را در برنامه کاری خود قرار داده بودیم که تا پایان سال، ۱۱۴هزار ایستگاه دیگر نیز به ناوگان تاکسیرانی افزوده خواهد شد و به این طریق در مجموع ۱۵۰هزار دستگاه تاکسی به این ناوگان افزوده خواهد شد.

هاشمی در خصوص سهم حمل‌ونقل عمومی در برنامه چهارم توسعه نیز عنوان کرد: بر اساس برنامه چهارم سهم حمل‌ونقل عمومی باید از ۴۲درصد به ۷۵درصد افزایش یابد و سعی بر آن داریم که این برنامه محقق شود.

در بحث ساماندهی مسافربران شخصی مقرر شده بود که خودروهای فرسوده‌ای که در این طرح شرکت کرده‌اند با دریافت تسهیلات، نوسازی شوند، هاشمی در این خصوص اظهار داشت: این طرح در‌حال‌حاضر آغاز شده و در مرحله اول خودروهایی که عمر کمتر از ۵سال دارند و توانسته‌اند شرایط مورد نظر را دریافت به ناوگان افزوده خواهند شد. به گفته هاشمی در مرحله دوم، خودروهای با عمر بیش از ۵ تا ۱۰سال قرار دارند که از خریداری شده و با اعطای تسهیلات به آنها تاکسی واگذار می‌شود.

هاشمی در ادامه اظهار داشت: خودروهایی که عمر آنها بیش از ۱۵سال باشد، به عنوان خودروی فرسوده اسقاط می‌شوند و یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان یارانه به آنها تعلق خواهد گرفت و پس از این مرحله یک تاکسی جایگزین به آنها داده می‌شود. وی در خصوص زمان اجرایی کردن طرح نوسازی تاکسی‌ها نیز اظهار داشت: این طرح از امروز (روز گذشته) اجرا خواهد شد و تا پایان سال مالی (تیرماه) ادامه خواهد داشت و بر اساس این برنامه در سال‌جاری حدود ۱۵۰هزار دستگاه تاکسی به ناوگان مسافربری افزوده خواهد شد.چندی پیش خبر آغاز شروع طرح دوم ثبت‌نام از تاکسی‌های فرسوده از سوی برخی خبرگزاری‌ها اعلام شد و بازماندگان این طرح امیدوار شدند که با آغاز مرحله دوم می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

هاشمی در خصوص آغاز مرحله دوم طرح ثبت‌نام اظهار داشت: ثبت‌نام جدید نداریم و پس از ساماندهی این مسافربران، تردد مسافربرهای شخصی ممنوع ‌خواهد شد.

از سوی دیگر طرح توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی از ابتدای سال‌جاری در برنامه جاری شرکت‌های خودروساز قرار گرفت و شرکت‌های خودروساز موظف به واگذاری ۴۲هزار تاکسی به ناوگان تاکسیرانی کشور شدند.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های خودروساز تاکنون چه میزان به تعهدات خود عمل کرده‌اند، اظهار داشت: شرکت‌های خودروساز تاکنون از تعهدات خود عقب هستند؛ ولی با جلساتی که با آنها برگزار کردیم و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت، آنها تعهد دادند که عقب‌ماندگی‌های خود را جبران کنند.

از ابتدای سال‌جاری اجرایی کردن طرح دوگانه‌سوز کردن کلیه وسایل حمل‌ونقل عمومی در دستور کار دولت قرار گرفت و شرکت‌های خودروساز موظف شدند از این پس کلیه خودروهای عمومی را به صورت دوگانه‌سوز به ناوگان تاکسیرانی تحویل دهند. اما با آغاز فصل سرما و افت فشار گاز، سوختگیری وسایل حمل‌ونقل عمومی با مشکلات بسیاری مواجه شد که این امر کاهش تردد وسایل حمل‌ونقل عمومی در سطح معابر را در پی داشت.

هاشمی در خصوص مشکلات به وجود آمده در سوختگیری وسایل حمل‌ونقل عمومی عنوان کرد: سه مشکل اساسی در تامین گاز مصرفی کشور به وجود آمد که موجب شد سوختگیری وسایل حمل‌ونقل عمومی با مشکل مواجه شود. دلیل اول آن بود که بخشی از نیاز سوختی کشور ما توسط واردات تامین می‌شود که با به وجود آمدن برخی مشکلات تامین آن با مشکل مواجه شد. از سوی دیگر زیر‌ساخت‌های موجود در کشور براساس واردات طراحی شده بود که این امر نیز مشکلات بسیاری را به‌ وجود آورد؛ اما با پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفت نسبت به تکمیل و توسعه جایگاه‌ها امیدواریم که سال آینده این مشکل به صورت کامل بر طرف شود. بحث بعدی موج سرمایی بود که امسال در کشور شاهد آن بودیم طی ۵۰ سال گذشته در کشور بی‌سابقه بود و زیرساخت‌ها و شرایط جغرافیای کشور ما براساس این سرما طراحی نشده بود.

وی درخصوص شهرهایی که با مشکل سوخت مواجه هستند، اظهار داشت: در این خصوص پیشنهادی تهیه شده و امیدواریم از هفته آینده به تصویب برسد. براساس این طرح شهرهایی که پیش از ۴۸ ساعت قطعی گاز داشته‌اند و نتوانسته‌اند سوخت تهیه کنند به تعداد روزهایی که قطعی گاز داشته‌اند به سهمیه آنها افزوده خواهد شد.

مسافربرهای شخصی باید تا پایان سال تاکسی شوند

سردار محمد رویانیان، رییس راهنمایی و رانندگی کشور نیز در این مراسم اظهار داشت: همه مسافربرهای شخصی باید به تاکسی تبدیل شوند و اگر ستاد تبصره ۱۳ در این زمینه کوتاهی کند ما کوتاه نمی‌آییم و مستقیم با تاکسیرانی وارد مذاکره شده و مسافربرهای شخصی را رنگ کرده و به آنها پلاک می‌دهیم.

در ادامه اظهار داشت: تا امروز مسافربری و حمل و نقل شخصی در کشور هیچ‌گونه ساماندهی نداشته و شناسنامه و مشخصه‌ای برای مسافربرها وجود ندارد و اگر وزارت کشور و سایر سازمان‌ها ادعای ساماندهی دارند، ما این امر را ندیده‌ایم.

رییس راهنمایی و رانندگی کشور در خصوص آخرین وضعیت تحویل کارت سوخت هوشمند به تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی گفت: از ابتدای سهمیه‌بندی بنزین تاکنون ۲۱۰هزار و ۱۵۳ کارت سوخت جهت توزیع به راهنمایی و رانندگی تحویل داده شده است که تا امروز ۱۱۸هزار و ۳۸۰ کارت تحویل داده شده و ۹۱ هزار کارت نیز به دلیل عدم مراجعه یا عدم احراز شرایط لازم هنوز تحویل داده نشده است.

وی ادامه داد: از ۱۱۸هزار و ۳۸۰ مسافربری که کارت سوخت آنها تحویل داده شده است، ۳۴هزار نفر به شهر تهران تعلق دارند و در مورد استان تهران این تعداد به ۵۰هزار نفر افزایش می‌یابند و مابقی نیز به سایر شهرها اختصاص دارند.

رویانیان با اشاره به نامفهوم بودن شاخص وزارت کشور در مورد تحویل کارت سوخت به هر استان عنوان کرد: براساس این مکانیزم باید به ۴۵۰ هزار مسافربر و آژانس در سطح کشور کارت هوشمند سوخت تحویل دهیم که برای هر استان و شهر نیز تعداد خاصی مشخص شده است.وی اضافه کرد: امروز کارت سوخت برای تحویل به ۲۵هزار مسافربر چاپ شده است.