پراید ارزان‌ترین خودروی دنیا

گروه خودرو - رونمایی از یک تمبر یادبود برای اعلام برنامه‌های آتی، آن هم در روز ملی کیفیت.

دیروز برخی مدیران شرکت سایپا و پارس خودرو در رونمایی از این تمبر یادبود که در آن شعار پارس خودرو درج شده بود، حاضر شدند تا از کیفیت محصولات تولیدی این دو شرکت دفاع کنند. با این تفاوت که در این مراسم سخنی از کیفیت محصولاتی همچون تیانا، ماکسیما، مورانو و تندر ۹۰ نبود، بلکه تاکید این مدیران بر ارتقای کیفیت خودروی پراید و رضایت مشتریان از خودروی مذکور بود. پرتیراژ‌ترین خودروی تولیدی کشور که هر چند این روزها تیراژش نصف شده، اما کیفیت آن همچنان مورد انتقاد برخی از مشتریان است.

برخی از خریداران خودروی پراید معتقدند که پرایدهای تولیدی دهه ۷۰ از کیفیت بهتری نسبت به پرایدهای فعلی برخوردار بودند؛ چرا که پرایدهایی که از سال ۷۵ به بعد تولید شد به سمت داخلی‌سازی پیش رفت و بیشتر از قطعات داخلی در تولید آنها استفاده شد این در حالی است که مدیرعامل گروه سایپا معتقد است که پرایدهایی که از سال ۷۵ به بعد به بازار عرضه شد با افزایش کیفیت بهتری همراه بوده است.

به اعتقاد سعید مدنی از سال ۷۵ سرعت خودکفایی پراید افزایش یافت. این در شرایطی است که در دهه ۸۰ همزمان با افزایش تیراژ، ارتقای کیفیت نیز در دستور کار قرار گرفت.

سعید مدنی هر چند در سخنرانی دیروز خود از کیفیت خودروی پراید دفاع کرد، اما جایگاه این خودرو را با توجه به قیمت آن مورد قیاس قرار می‌داد.

حال در شرایطی که نرخ ارز افزایش یافته و یا به قول مدنی واقعی شده، ظاهرا خودروی پراید در جمع خودرو دوستان کشورهای همسایه مورد توجه جدی واقع شده است؛ به طوری که به گفته مدیرعامل گروه صنعتی سایپا، پراید این روزها ارزان‌ترین خودروی دنیا شده و خواهان زیادی نیز در کشورهای همسایه پیدا کرده است، این در شرایطی است که طبق آخرین آمار تولید خودرو، پراید در هفت ماهه گذشته با ۵۳ درصد افت تولید همراه بوده است.

توقف نقص فنی در پراید

«می‌گویند پراید هندوانه سربسته است این در حالی است که پشت سر هیچ خودروی جهانی نمی‌توان چنین اظهارنظری کرد.»

این سخن مدنی است، زمانی که ظاهرا خواست تلنگری نیز به مدیران کیفی خود در زمینه کیفیت پراید بزند. هر چند مدنی در مراسم دیروز از سرعت بالای ارتقای کیفی پراید گفت و آن را نتیجه جسارت مدیران ساپیا خواند، اما نقل قولی نیز از برخی مشتریان کرد و اظهار کرد: کیفیت خودروی پراید مانند هندوانه سر بسته است که نشان دهنده عدم رعایت مسائل کیفی در خط تولید این محصول می‌باشد. وی با طرح این سوال که چرا خودروهایی که در دنیا تولید می‌شوند هندوانه سربسته نیستند اظهار داشت که این گفته نشان دهنده نبود کنترل کافی بر فرآیند تولید و کیفیت این خودرو است. به این معنا که کارگری که در خط تولید کار می‌کند فرآیند کیفیت را در دستور کار ندارد.

مدنی اما در مورد کیفیت پراید به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت در دهه ۷۰ نیز که کیفیت پراید در سطح بسیار بالایی قرار داشت، می‌شد صدای تمام بخش‌های آن را از دو کیلومتری شنید، این در شرایطی است که ارتقای کیفیت این خودرو با جسارت مدیران وقت، با سرعت در حرکت بود. مدیر عامل گروه صنعتی سایپا هم بطور حتم انتقاد برخی از مشتریان را شنیده که عنوان می‌کنند این پراید خوب است و آن یکی بد. وی عنوان این هندوانه سربسته را نتیجه عملکرد برخی کارگران درخطوط تولید می‌خواند و تاکید می‌کند که بسیاری از مشکلات کیفی خودروها ناشی از عملکرد کارگران خط تولید است.

وی با اشاره به این که، در هیچ جای دنیا خودروها تا این اندازه در انتهای خط کنترل نمی‌شوند، گفت: رعایت مسائل کیفی باید در دستور کار کارگران و سرپرستان هر بخش قرار گیرد تا ایرادات در خود خط تولید برطرف شود.

مدیرعامل گروه صنعتی سایپا در ادامه به ذکر این نکته پرداخت که ۵۰ تا ۶۰ درصد مشکلات خودروهای تولیدی در ایران مربوط به خودروسازی‌ها و مابقی مربوط به عملکرد قطعه‌سازان است. اما بومی‌سازی خودروی پراید از سال ۷۵ و همراه با افزایش تقاضا برای این خودروی کره ای در دستور کار قرار گرفت به گفته مدنی هر چند روند این بومی‌سازی کند بود، اما از دهه ۸۰ همزمان با افزایش تولید، برنامه‌ریزی کیفی نیز برای ارتقای کیفیت این محصول صورت گرفت حال در شرایطی که بازار داخل تقریبا از داشتن خودروی پراید اشباح شده، شرکت سایپا با توجه به کاهش نرخ ارز نگاه جدی‌تری به بازار کشورهای همسایه دارد؛ چرا که این روزها پراید با توجه به قیمتی که پیدا کرده به گفته مدنی ارزان‌ترین خودروی دنیا شده است.

وی با اشاره به اینکه کیفیت یک متغیر اصلی در مقوله رشد صادرات است عنوان کرد که البته زمانی به دلیل پایین ‌بودن نرخ ارز با وجود بالا ‌بودن کیفیت نیز در صادرات مشکل داشتیم، اما در حال حاضر با نرخ جدید ارز، پراید تبدیل به ارزان‌ترین خودرو شده و با ایجاد تغییرات جزیی در پلت‌فرم پراید، تیبا و تندر ۹۰ در صادرات موفق‌تر نیز خواهیم بود.

وی ادامه داد که امروز تولیدات شرکت سایپا در جایگاه قابل قبولی قرار دارد، چرا که تقاضاهایی که از کشورهای همسایه دریافت می‌کنیم، نشان‌دهنده رشد کیفیت محصولات این شرکت است.

مدنی با بیان اینکه، قیمت هر محصول باید با کیفیت آن تناسب داشته باشد، اظهار کرد: با رعایت کیفیت امکان برندسازی در صنعت خودرو ایران وجود دارد. وی با اشاره به اینکه، امروز خودرو با ارز ارزان تولید می‌شود و واردات قطعات نیز صورت نمی‌گیرد، گفت: بنا بر این قطعه‌سازان نمی‌توانند بهانه ورود و وجود قطعات چینی را برای بی‌کیفیت بودن قطعات مطرح کنند، چرا که این امر باید به بهبود کیفیت تولیدات منجر شود.

مدنی با بیان اینکه، نوسانات نرخ ارز و واقعی شدن قیمت آن فرصت مناسبی را برای رشد صادرات به وجود آورده است تاکید کرد: در حال حاضر تقاضا برای محصولات ما با افزایش مواجه شده است که باید این امر را برای توسعه صادرات مورد بهره برداری قرار داد.

وی اضافه کرد: پیش از این به دلیل آن که، محصولات شرکت سایپا گران به دست

مصرف‌کننده می‌رسید، صادرات به صرفه نبود، اما امروز نرخ محصولات ما معقول شده است و باید با اعمال تغییراتی بر روی پلت فرم‌های فعلی به سمت تولید محصولات جدید حرکت کنیم.

مدنی با اشاره به شرایط ایران در منطقه تصریح کرد: کشورهای همسایه توان رسیدن به صنعت خودرو ایران را ندارند و این موضوع گویای این امر است که ما رقیب چندانی در این بخش نداریم.

وی گفت: باید به سمتی حرکت کنیم تا بتوانیم ارز مورد نیاز صنعت خودرو را از صادرات محصولات تهیه کنیم و در این حالی است که دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا می‌توانند با صادرات ۲۵ درصد محصولات خود، بیش از سه میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشند.

۱۸ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور

صادرات خودرو این روزها رکورد شکنی می‌کند؛ چرا که با افزایش نرخ ارز خودروسازان بیشتر به صادرات دل بسته‌اند. به همین منظور خودروسازان امید دارند که با حمایت‌های دولتی بتوانند در این زمینه ارزآوری به کشور داشته باشند. در این زمینه دیروز مدیرعامل پارس خودرو نیز با اشاره به ضرورت تامین ارز مورد نیاز خودروسازی‌ها از طریق صادرات، گفت: برای تحقق این امر باید به رشد کیفی محصولات توجه شود.

روح‌اله صمدی مله با تاکید بر تامین ارز مورد نیاز خودروسازی‌ها از طریق صادرات، اظهار کرد: خودروسازان باید بتوانند ۱۸ میلیارد دلار ارز آوری برای کشور داشته باشند.

وی با اشاره به صنعت خودروسازی در کشور ترکیه گفت: این کشور سه سال پیش حدود ۲۵ میلیارد دلار از این محل ارزآوری داشته، در حالی که در پلت فرم در سطح پایین‌تری از ما قرار دارد، اما در قطعه‌سازی و موتور عملکرد خوبی داشته است. وی با بیان اینکه با افزایش تولید و تغییر سطح انتظار مردم باید به کیفیت توجه بیشتری شود، کیفیت را شرط ماندگاری شرکت‌ها در بازار رقابت دانست.

وی ادامه داد: صنعت خودروسازی برای حضور پایدار در بازار، باید به دنبال توسعه صادرات محصولات خود باشد؛ بنابراین باید بتواند محصولی قابل عرضه در سطح بازارهای جهانی تولید کند. صمدی مله گفت: کیفیت، قیمت تمام شده و غیره از مواردی هستند که برای تولید یک محصول قابل رقابت در سطح جهانی باید مورد توجه قرار گیرند و ما نیز باید در پی ارتقای کیفیت محصولات خود باشیم.

مدیرعامل پارس خودرو تصریح کرد: اگر نتوانیم در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم در داخل کشور نیز نمی‌توانیم حضور ماندگاری داشته باشیم.