پژو بلاتکلیف نیست

گروه خودرو- با شدت گرفتن مشکلات اقتصادی در صنعت خودرو جهان، شرکت‌های خودروسازی به خصوص در کشورهای اروپایی و آمریکا به دنبال تمهیداتی برای ممانعت از ورشکستگی و رفع بحران‌های مالی بودند. اخذ وام‌های کلان از دولت، تعدیل نیروی کارگری، تعطیلی برخی از واحدهای فعال و ... از جمله تمهیدات شرکت‌های خودروساز برای حل مشکلات ناشی از بحران اقتصادی است که هم‌اکنون نیز در جریان می‌باشد اما ظاهرا فعالیت‌های صورت گرفته از سوی شرکت‌های مذکور کافی نبوده که این امر با انتقادات شدید دولت‌های اروپایی و آمریکا مواجه شده است.

آخرین اقدام خودروسازهای جهانی برای جلب رضایت دولتمردان، تعویض مدیران رده بالای شرکت‌ها بوده که بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند این تعویض‌ها نیز به دستور مقامات دولتی صورت گرفته است. چندی پیش ریگ واگنر، رییس هیات‌مدیره شرکت خودروسازی جنرال‌موتورز به دنبال شدت گرفتن انتقادات رییس‌جمهوری آمریکا مجبور به استعفا شد و اینک نیز رییس هیات‌مدیره بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی فرانسه از کار برکنار شده است.

کریستین استریف چندی پیش به عنوان رییس هیات‌مدیره شرکت پژو سیتروئن Psa از این گروه خودروسازی استعفا داد. هر چند تغییر و تحولات شرکت‌های خودروساز دنیا و اخبار مربوط به بحران و ورشکستگی آن‌ها چندان تاثیری در وضعیت خودروسازی کشورمان نداشته باشد، اما به طور حتم تغییرات ایجاد شده در شرکت پژو یعنی شریک استراتژیک ایران‌خودرو تبعاتی برای صنعت خودروسازی کشورمان

خواهد داشت.

این در حالی است که فردریک فابق، مدیر بازار ایران در شرکت پژو معتقد است که شرکت‌ پژو به آینده‌ امیدوار است و چشم‌اندازهای امیدوارکننده‌ای نیز پیش رو دارد. وی در جمع خبرنگارانی که برای تست خودرو ۴۰۷ به اصفهان سفر کرده بودند، حضور یافت و تاکید کرد که پژو برخلاف دیگر شرکت‌های خودروساز در وضعیت بلاتکلیفی به سر نمی‌برد و حضور در نمایشگاه ژنو دلیلی بر این ادعا است. مدیر بازار ایران در پژو به نمایش خودروهای هیبریدی و الکتریکی در نمایشگاه‌ژنو که ماه گذشته برگزار شد اشاره و عنوان می‌کند که پژو از تکنولوژی بالایی در ساخت خودرو برخوردار و تنها در انتظار نیاز بازار است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که از وی پرسید با توجه به بحران صنایع خودروسازی دنیا و همچنین کاهش قیمت خودرو به دلیل نبود تقاضا، آیا شرکت پژو نیز اقدام به کاهش قیمت محصولات خود کرده است یا خیر، می‌گوید: برخلاف دیگر شرکت‌های خودروساز، هیچ چیز در پژو تغییر نکرده و حتی کاهش قیمت نیز در محصولات این شرکت اعمال نشده است.

وی در تبیین دلایل این گفته خود نیز تاکید می‌کند که پژو از هفت سال پیش استراتژی مشخصی در راستای تولید خودرو ارزان و قابل رقابت را دنبال کرده و طبق این استراتژی نیز تاکنون پیش رفته، به همین دلیل تاثیری از بحران‌های اخیر دریافت نکرده است.

مدیر بازار ایران در پژو همچنین بحران‌های اخیر را مربوط به فروش لیزینگ خودرو می‌خواند و اذعان دارد که بحران در صنایع خودروسازی آمریکا از فروش لیزینگی نشات گرفت.

فردریک فابق در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که هم‌اکنون دولت‌ها برمصرف کم خودروها تاکید دارند که پژو این موضوع را نیز در استراتژی خود مدنظر قرار داده است.

با توجه به اظهارنظر مدیر بازار ایران در شرکت پژو باز هم اخبار ناخوشایندی از وضعیت خودروسازهای اروپایی به گوش می‌رسد. این اخبار حتی دولتمردان کشورمان را متوقع کرده که مدیران صنعت خودروسازی کشورمان نیز نسبت به کاهش هزینه تولید و در ادامه، کاهش قیمت محصولات خود تلاش کنند.

این در حالی است که خودروسازهای کشورمان در پاسخ به خواست دولتمردان، مبنی بر کاهش قیمت محصولات تولیدی به هزینه‌های تولید، مواد اولیه، عدم حمایت‌های دولتی و... اشاره می‌کنند اما هیچ گاه وضعیت بحران زده شرکای استراتژیک خود را نقد نکرده‌اند. در هر حال مسوولان پژو در بازار ایران کاهش قیمت محصولات خود در ایران و دیگر کشورها را توهم می‌خوانند و از هرگونه

بحران زدگی طفره می‌روند. به طوری که فردریک فابق اذعان می‌کند که در ماه فوریه سال ۲۰۰۹ پژو ۵۰درصد افزایش سفارش نسبت به سال قبل را تجربه کرده و در شرایطی که بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در شرف تعطیلی هستند، در ماه مارس بحث اضافه‌کاری در این شرکت حتی مطرح بوده است.

اما مسوول روابط بین‌المللی پژو نیز که در جمع خبرنگاران حضور داشت به این نکته اشاره می‌کند که پژو در سال ۱۹۲۹در شرایط بحران بورس آمریکا توانست موفقیتی بزرگ در زمینه عرضه و فروش محصولات خود کسب کند و اکنون نیز می‌تواند باردیگر این موفقیت را تجربه کند.