مهلت دوهفته‌ای برای نصب برچسب سوخت

شماره‌گذاری متوقف می‌شود

گروه خودرو- هرچند براساس آخرین توافق اعضای پنج‌گانه کمیته تعیین معیار مصرف سوخت قرار بود از ابتدای دی ماه سال‌جاری، خودروسازان کشور نصب برچسب انرژی را روی همه محصولات تولیدی اجرا کنند اما ... به گفته رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی اجرای این امر بنا به صلاحدید دولت به تعویق افتاده و مشخص نیست دست آخر چه زمانی خودروسازان نصب برچسب را عملی خواهند کرد.

این در شرایطی است که داستان تدوین استاندارد نصب برچسب سوخت به دو سال پیش برمی‌گردد. طی سال ۸۵ کمیته‌ای با عضویت نمایندگان وزارت نفت، نیرو، صنایع و معادن و همچنین موسسه استاندارد و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت تشکیل و طی آن، اعضا مکلف به تدوین استاندارد بنزین مصرفی کشور و البته تعیین معیارهایی برای نصب برچسب انرژی شدند.آنچه که بعدها از نتایج رایزنی‌های اعضا کمیته مذکور برآمد، آن بود که با توجه به بنزین مصرفی فعلی در کشور (با اکتان ۸۷) هفت معیار برای نصب برچسب روی خودروهای تولید داخل در نظر گرفته شد. این درحالی است که ظاهرا دو عضو کمیته مخالف معیارهای در نظر گرفته بودند و همین امر نیز موجبات به تعویق افتادن چندباره نصب این برچسب‌ها را فراهم آورد. به نحوی که ابتدا، اول بهمن ماه سال گذشته به عنوان تاریخ اجرای نصب برچسب درنظر گرفته شد؛ اما با عدم تمکین خودروسازها، این امر به اسفندماه موکول و با عدم اجرای دوباره، اردیبهشت سال‌جاری به عنوان آخرین مهلت برای چسباندن برچسب‌های انرژی به خودروسازان ابلاغ شد که اتفاقا این بار بنا به توافقات حاصله، ابتدا سایپا و سپس ایران‌خودرو به صورت نمادین نصب برچسب روی محصولاتشان را عملی کردند. این درحالی بود که از همان زمان هم اظهارنظرهای جسته گریخته و متفاوت اعضا کمیته از اختلاف سلیقه‌ها و عدم اجماع و رضایت کامل پنج عضو کمیته حکایت داشت. در واقع هر چند مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور طی مراسمی جداگانه برچسب‌های انرژی را روی محصولاتشان نصب و این طور نشان دادند که اختلاف‌ها برطرف شده اما هم‌اکنون به خوبی قابل درک است که آن دو مراسم صوری بوده و تنها ظاهری از رفع اختلاف‌نظرها را به تصویر کشید اما در باطن تصمیمات دیگری در کار بوده است. به نحوی که هم‌اکنون کاملا مشخص است که پس از نصب نمادین برچسب‌ها، باز هم اختلافات ادامه داشته و این هم که خودروسازها حاضر به اجرای آن مراسم نمادین شدند بیشتر به این دلیل بود که می‌خواستند سروصدای رسانه‌ای این موضع را تعدیل کرده و برای ساده‌تر کردن استاندارد مصوب سال ۸۵ باز هم با سازمان بهینه‌سازی که حکم رییس کمیته پنج‌گانه را یدک می‌کشد، پای مذاکره بنشینند. چرا که طبق حکم مصوب دو سال پیش هفت معیار A,B,C,D,E,F,G برای مصرف سوخت خودروها در نظر گرفته شده و سازمان بهینه‌سازی اصرار دارد تا معیار مصرف روی G بنشیند که در این صورت برخی خودروهای تولیدی حالا حاضر از جنبه مصرف سوخت مردود شناخته شده و باید تولیدشان متوقف ‌شود. این در حالی است که بنا به اعتراض خودروسازها، برخی از اعضای کمیته به خصوص موسسه استاندارد که وظیفه ابلاغ و نظارت بر اجرای نصب برچسب سوخت را دارد، اول دی‌ماه امسال را به عنوان تاریخ نهایی اجرای این مصوبه اعلام کرد. هر چند که باز هم تا به امروز خبری از توافق نهایی در این زمینه نیست و طبق اعلام رییس موسسه استاندارد، برچسب‌ها از اول دی‌ماه نیز بنا به صلاحدید دولت روی خودروها نخواهد چسبید.

بهینه‌سازی اجرای قانون را می‌خواهد

این روزها طی مصاحبه‌هایی که در زمینه نصب برچسب سوخت روی خودروها انجام می‌شود، انگشت اتهام به سمت سازمان بهینه‌سازی نشانه رفته و بیشتر مسوولان امر مخالفت این سازمان را، عامل اجرایی نشدن نصب برچسب می‌دانند. این در حالی است که مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: ما تنها حرفمان این است که قانون مصوب سال ۸۵ باید به اجرا درآید و هیچ‌گونه مخالفتی نیز در این زمینه نداریم. عباس کاظمی با بیان این که طبق استاندارد مصوب شده (۴۲۴۱) خودروسازها باید نصب برچسب را روی محصولاتشان عملی کنند افزود: طبق این مصوبه و با توجه به نوع بنزین مصرفی کشور، امسال معیار ۵/۱۲+یورو۲ برای مصرف سوخت در نظر گرفته شده که سال بعد به یورو ۲ ارتقا می‌یابد و خودروسازها نیز باید خود را با این معیار هماهنگ کنند. وی ادامه داد: مصوبه سال ۸۵ می‌گوید معیار مصرف سوخت باید روی حرف G بنشیند اما خودروسازان و برخی مسوولان اعتقاد دارند معیار مذکور باید D در نظر گرفته شود.

معیار G سخت‌گیرانه‌ است

اظهارات مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی در شرایطی است که رییس موسسه استاندارد اعتقاد دارد مصوبه سال ۸۵ سخت‌گیرانه بوده و توانایی اجرای آن در خودروسازها نیست. نظام‌الدین برزگری گفت: این درست که سال ۸۵، معیارها به تصویب کمیته رسید و قرار شد تا برچسب‌ها بر حسب آن روی خودروها نصب شود اما خودروسازان دلیل و مدرک آوردند که این مصوبه قابل‌اجرا نیست. وی با بیان اینکه معیار مصرف باید روی حرف D بنشیند، تاکید کرد: اگر چنین شود مصارف خودروهای کم‌مصرف از A تا D با رنگ سبز و از معیارهای D تا G در محدوده پرمصرف و رنگ قرمز (معیار A تا G بین رنگ‌های سبز تا قرمز) قرار می‌گیرد که طی آن اگر خودرویی دارای مصرف سوخت در محدوده پایین‌تر از معیار G بوده مردود شناخته می‌شود.

برزگری ادامه داد: هم‌اکنون پژو ۲۰۶ خودرویی کم‌مصرف در اروپا به حساب می‌آید در حالی اگر طبق نظر سازمان بهینه‌سازی، معیار مصرف، G در نظر گرفته شود، این محصول نیز پرمصرف محسوب خواهد شد.

بهینه‌سازی حق وتو دارد

رییس موسسه استاندارد در ادامه در پاسخ به این پرسش که با توجه به مساله به‌وجود آمده، نصب برچسب چه زمانی عملی می‌شود گفت: ما به وزارت صنایع‌و‌معادن نامه‌ای مبنی‌بر تشکیل جلسه برای حل این مشکل ارسال کرده و خواسته‌ایم تا معیارها براساس عرف بین‌الملل در نظر گرفته شود که فعلا منتظر پاسخ آنها هستیم. برزگری تاکید کرد: با این وجود طبق قانون، سازمان بهینه‌سازی دبیر کمیته تعیین معیار به حساب آمده و حق وتو دارد بنابراین تا این سازمان موافقت خود را با ابلاغ مصوبه اعلام نکند، مصوبه مذکور را به خودروسازها ابلاغ نخواهیم کرد.

شماره‌گذاری را متوقف می‌کنیم

امیررضا رجبی، دبیر کمیته انرژی ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت نیز در خصوص دلایل تاخیر در اجرای طرح نصب برچسب سوخت می‌گوید: طرح نصب برچسب سوخت متوقف نشده و خودروسازان هم‌اکنون روی برخی از محصولات خود برچسب سوخت را نصب می‌کنند. اما به دلیل اینکه هنوز اجباری نشده نظارتی روی اجرای آن صورت نمی‌گیرد.

گفته رجبی در حالی است که خودروسازان با اجرای این طرح به دلیل توقف شماره‌گذاری ۶محصول پرتیراژ خود مخالف بوده و با وجود گذشت ۹ ماه از نصب نمادین برچسب سوخت هنوز این طرح به صورت جدی به مرحله اجرا گذاشته نشده است. اما رجبی معتقد است ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت به‌طور جدی درحال پیگیری برای اجرای طرح است و براساس آیین‌نامه اجرایی توسعه حمل‌و‌نقل عمومی از ابتدای دی‌ماه از شماره‌گذاری خودروهایی که برچسب سوخت انرژی نداشته باشند جلوگیری خواهد کرد.گفته رجبی در خصوص ممنوعیت شماره‌گذاری از ابتدای دی ماه سال‌جاری درحالی است که هنوز کمیته تعیین معیار مصرف سوخت در خصوص معیارهای درنظر گرفته شده به توافق نهایی نرسیده و احتمال رسیدن به اجماع نظر این کمیته در کمتر از دو هفته تا پایان مهلت کمیته مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت بعید به نظر می‌رسد. رجبی در این خصوص می‌گوید: کمیته تعیین معیار مصرف سوخت باید پیش از زمان مقرر به توافق نهایی رسیده و از ابتدای دی ماه این طرح باید به مرحله اجرا گذاشته شده و کمیته مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت نیز اجرای این طرح را به طور جدی پیگیری می‌کند.

رجبی در پاسخ به این پرسش که در صورت عدم دستیابی به اجماع در کمیته تعیین معیار مصرف سوخت برنامه کمیته مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت برای اجرای طرح نصب برچسب سوخت تغییر خواهد کرد یا خیر عنوان کرد:‌هنوز مصوبه تغییر نکرده و درخواستی هم برای تغییر زمان اجرای مصوبه به کمیته ابلاغ نشده به همین دلیل در زمان مقرر کمیته این طرح را به مرحله اجرا خواهد گذاشت.

اجماع نظر نیست

اما وحید مرندی‌مقدم، قائم مقام معاونت نظارت بر اجرای استاندارد و سیستم‌های کیفیتی موسسه استاندارد نیز در خصوصی تاخیر در اجرای طرح نصب برچسب سوخت می‌گوید: کمیته تعیین معیار مصرف سوخت شامل وزارت نیرو، محیط زیست، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، وزارت صنایع و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی است که از اعضاء این کمیته برخی خواهان تغییر معیار مصوب در سال ۸۵ هستند، اما سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت که دبیر کمیته تعیین معیار مصرف سوخت نیز می‌باشد مخالف تغییر این معیار بوده و بر اجرای معیار تعیین شده در سال ۸۵ تاکید دارد.مرندی‌مقدم در ادامه عنوان می‌کند: موسسه استاندارد نیز چندی پیش نامه‌ای را به دو وزارتخانه نفت و صنایع ارسال کرد و خواستار برطرف شدن مشکلات به وجود آمده در اجرای این طرح شد اما هنوز پاسخی به ما در این خصوص داده نشده است.وی در ادامه می‌گوید: وزارتخانه‌های صنایع و معادن، نیرو و نفت به همراه موسسه استاندارد موافق معیار تعیین شده هستند. اما سازمان بهینه‌سازی همچنان بر اجرای معیار تعیین شده در سال ۸۵ تاکید دارد و تا زمانی که این اعضاء به اجماع نظر نرسند امکان اجرای آن وجود نخواهد داشت.

مرندی مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا تا دی‌ماه امکان اجرای این طرح وجود دارد یا خیر عنوان کرد: بعد از تغییر استاندارد طرح بلافاصله به مرحله اجرا گذاشته می‌شود اما زمان اجرای آن هنوز مشخص نیست.

در انتظار پاسخ وزارت صنایع هستیم

مهرداد یگانه سرپرست گروه خودرو نیرو محرکه موسسه استاندارد نیز در خصوص دلایل تاخیر در اجرای طرح نصب برچسب سوخت می‌گوید: سال گذشته خودروسازان نصب برچسب سوخت را آغاز کردند اما به دلیل اختلافاتی که بر سر معیار مصرف سوخت وجود داشت این طرح متوقف شده است. به گفته یگانه به منظور برطرف شدن مشکلات به وجود آمده در تعیین معیار مصرف سوخت موسسه استاندارد نامه‌ای به وزارت صنایع ارسال و خواستار تشکیل جلسه و تعیین معیار مصرف سوخت شد اما هنوز وزارت صنایع پاسخی به مکاتبات صورت گرفته از سوی موسسه استاندار نداده است.

یگانه در ادامه می‌گوید: تعیین استاندارد مصرف سوخت از ابتدا بحث برانگیز بود و وزارت صنایع باید تصمیم نهایی را به موسسه استاندارد اعلام می‌کرد اما این وزارتخانه هنوز دستوری در این خصوص صادر نکرده است و ما همچنان منتظر اعلام نظر نهایی این کمیته هستیم.