خودروسازان آمریکایی به دنبال پول دولتی

نشست ویژه چاره‌جویی برای خودروسازی با حضور نانسی‌پلوسی، رییس کنگره آمریکا -عکسAFP. جمهوری‌خواهان: ارائه وام به خودروسازها به معنای تزریق به یک مرده است

پایان عمر خودروسازی در آمریکا

مونا مشهدی رجبی

بحران صنعت خودرو آمریکا یکی از بحث بر انگیزترین مسایل کنونی این کشور است‌.

بر طبق گزارش‌های موجود، صنعت خودروی این کشور در سال ۲۰۰۸ میلادی به دلیل کاهش تقاضا با کمبود درآمد و سودآوری مواجه شده و هم اکنون نیز که در آستانه سال جدید قرار دارد اعلام کرده توانایی مالی لازم برای ورود به سال جدید میلادی را ندارد.

بر طبق گزارش‌های موجود اختلاف بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در مورد ارائه وام ۲۵‌میلیارد دلاری به خودروسازان آمریکا ادامه دارد. جمهوری‌خواهان بر این باورند که ارائه وام به یک صنعت آسیب دیده و ورشکسته ضرورت ندارد و تخصیص این بودجه از ۷۰۰‌میلیارد دلار بودجه حمایتی دولت غیر ضروری است.

اما دموکرات‌ها با توجه به فرصت‌های شغلی ایجاد شده در اثر فعالیت صنعت خودرو و صنایع وابسته آن بر این باورند که حفظ این صنعت اهمیت زیادی دارد‌. آنها معتقدند صنعت خودروی آمریکا باید به هر قیمتی حفظ شود زیرا هزینه ای که اقتصاد در اثر خروج صنعت خودرو و صنایع وابسته باید متحمل شود بسیار بیشتر از ۲۵‌میلیارد دلاری است که خودروسازان برای ادامه بقا طلب می‌کنند.

به هر حال در شرایطی که کنگره آمریکا در صدد تصویب طرح ارائه وام به خودروسازان است سخنانی از گوشه و کنار شنیده می‌شود که ارائه این وام کم بهره و درازمدت تا روی کار آمدن اوباما به تعویق خواهد افتاد‌. باراک اوباما رییس‌جمهوری منتخب آمریکا در ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی رسما کار خود را آغاز می‌کند و طرح‌های پیشنهادی وی از آن تاریخ به عنوان طرح‌های رییس‌جمهور مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد‌.

تحلیل گران بازار خودرو بر این باورند که ارائه وام به خودروسازان آمریکایی بعد از روی کار آمدن اوباما اجتناب ناپذیر است به خصوص که اتحادیه کارگری و خودروسازان از بزرگترین حامیان اوباما در انتخابات ریاست جمهوری بودند‌. اما در مورد زمان ارائه این وام تردیدهای زیادی وجود دارد‌.

اوباما اعلام کرده است بعد از روی کار آمدن به سرعت وام ۲۵‌میلیاردی به خودروسازان داده می‌شود ولی کارشناسان اقتصادی معتقدند حداقل زمان لازم برای ارائه وام یک بازه زمانی سه ماهه است‌.

آنها در این مورد می‌گویند: «تا زمانی‌که تیم اقتصادی اوباما کار خود را رسما آغاز کنند و سپس وام ۲۵‌میلیاردی تقاضا شده توسط خودروسازان برای دریافت، وارد کنگره شود و با دریافت تاییده از کنگره خارج شود حداقل سه ماه طول می‌کشد‌.»

البته اوباما این نظریه را قبول ندارد و بر این باور است که هر کس به اقتصاد آمریکا علاقمند است و خواهان باقی ماندن صنعت خودرو در اقتصاد است بایدزمینه لازم را برای ارائه وام در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم کند. وی در مصاحبه با فایننشال پست گفت: «ما نمی توانیم اجازه دهیم خودروسازان ما ورشکسته شوند زیرا ورشکستگی خودروسازی سبب می‌شود تا سه‌میلیون فرصت شغلی در آمریکا از بین برود‌.»

خودروسازان آمریکا اعلام کردند بدون کمک مالی دولت نمی‌توانند کار خود را ادامه دهند‌. جنرال موتورز اعلام کرده است هم اکنون ذخیره ارزی این شرکت کمتر از ۱۱‌میلیارد دلار است که این مبلغ برای پرداخت قبوض ماهانه تا انتهای ماه دسامبر سال جاری کفایت می‌کند‌.

مدیر عامل این شرکت تاکید کرد منبع مالی کافی برای کار در سال آینده میلادی را ندارد. شایان ذکر است در سال ۲۰۰۸ میلادی دولت آمریکا ۱۰ تا ۱۲‌میلیارد دلار به جنرال موتورز کمک کرد تا مانع از سقوط آن شود ولی هنوز هم این شرکت خودروسازی که قدیمی‌ترین خودروساز آمریکا است و قدمتی ۱۰۰ ساله دارد با کمبود نقدینگی مواجه است‌. شرکت خودروسازی کرایسلر نیز تاکید کرد وضعیتی مشابه جنرال موتورز دارد و بدون حمایت مالی دولت نخواهد توانست در سال ۲۰۰۹ میلادی کار کند. در این میان وضعیت مالی شرکت فورد بهتر از دیگر شرکت‌های خودروسازی است‌. سخنگوی این شرکت در مصاحبه اخیر خود ضمن درخواست حمایت مالی دولت تاکید کرد تا نیمه اول سال ۲۰۰۹ میلادی توانایی باقی ماندن در بازار را دارد‌.

یکی از کارشناسان اقتصادی آمریکا در مورد وضعیت کنونی صنعت خودرو در آمریکا می‌گوید: «هم اکنون اقتصاد آمریکا بزرگترین رکود در عرض نیم قرن اخیر را تجربه کرده و در این مسیر سقوط صنعت خودروسازی نیز غیر قابل اجتناب است‌. هم اکنون نه تنها صنعت خودروسازی بلکه دیگر صنایع آمریکا نیز با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شدند و برای ممانعت از این افول چاره‌ای جز مداخله دولت و حمایت مالی دولت نیست.»

اقتصاددانان آمریکایی دو گزینه را پیش روی دولت آمریکا متصور شدند‌. اولین گزینه ارائه کمک مالی ۲۵‌میلیاردی مورد تقاضا توسط خودروسازان یا پرداخت هزینه ناشی از ورشکستگی آنها و بیکار شدن‌میلیون‌ها نفر که در این صنعت و صنایع وابسته به آن کار می‌کنند‌. گری اکرمن یکی از اعضای کنگره آمریکا که با ارائه وام ۲۵‌میلیارددلاری به خودروسازان این کشور مخالف است در این مورد می‌گوید: «فرض کنیم که این وام به خودروسازان داده شد و شرکت‌های خودروسازی توانستند به کار خود ادامه دهند‌. حال سوال اینجا است که چه کسی می‌خواهد خودروهای تولید شده توسط این شرکت‌ها را خریداری کند ؟»

وی ادامه داد: «ارائه وام به خودروسازان از بودجه ۷۰۰‌میلیاردی طرح نجات اقتصاد آمریکا به معنای تزریق به یک مرده است‌. همانطور که تزریق به یک انسان مرده نمی‌تواند باعث زنده شدن وی شود، ارائه ۲۵‌میلیارد دلار به خودروسازی آمریکا نیز نمی تواند اقتصاد کشور و اقتصاد این صنعت را احیا کند.» اوباما اعلام کرده است برای اینکه بتواند اقتصاد آمریکا را نجات دهد باید بودجه حمایتی از اقتصاد آمریکا را بیشتر کند‌.

وی تاکید کرد: برای این کار بیش از ۵۰۰‌میلیارد دلار دیگر به اقتصاد تزریق می‌کند و حمایت از خودروسازان نیز سهم بزرگی از این بودجه را در بر خواهد گرفت‌. اوباما اعلام کرد در صورتیکه کنگره ارائه بیشتر از ۵۰۰‌میلیارد دلار برای کمک به اقتصاد را اضافه بر بودجه ۷۰۰‌میلیارد دلاری موجود تصویب کند به طور حتم بیشتر از ۲۵‌میلیارد دلار به خودروسازان تعلق خواهد گرفت.