بهره‌برداری از موتور ملی دوم با حضور محصولی

عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور

دو سال پس از بهره‌برداری از موتور ملی تولید شده از سوی ایران خودرو، دیروز شرکت سایپا نیز موتور ملی تولید شده از سوی این شرکت را با حضور، بذرپاش مدیرعامل سایپا و محصولی وزیر جدید کشور رونمایی کرد. موتور ملی سایپا هم رونمایی شد

مژگان میرزایی

مراسم رونمایی از موتور ملی شرکت سایپا روز گذشته در حالی برگزار شد که صادق محصولی، وزیر جدید کشور برای اولین‌بار در جمع خودروسازان حضور یافت اما ...

محرابیان، وزیر صنایع و معادن به دلیل حضور در نمایشگاه الکامپ در این مراسم حضور نداشت سایپا در حالی روز گذشته موتور ملی خود را رونمایی کرد که ایران خودرو نیز دو سال پیش، از موتور ملی خود پرده‌‌برداری کرده بود اما این موتور به دلیل مشکلات مالی این شرکت هنوز به تولید انبوه نرسیده و تنها تعداد محدودی از این موتور روی سمند نصب و به بازار عرضه شده، این در حالی است که ایران خودرو نیز نصب تنها ۲۵ هزار موتور ملی این شرکت روی سمند را تا پایان سال جاری پیش‌بینی کرده‌اند و هنوز زمان رسیدن به تولید انبوه این موتور مشخص نیست. اما مسوولین شرکت سایپا که روز گذشته از موتور ملی خود پرده‌برداری کردند ابراز امیدواری کردند که تولید انبوه موتور ملی خود را که با نام موتور سایپا ۲۳۱ نام‌گذاری شده، تا دی ماه سال جاری یعنی کمتر از یک‌ماه دیگر آغاز کنند.

علاوه بر تولید موتور ملی با پایه بنزین مسوولین شرکت سایپا سعی دارند طی شش ماه آینده مدل پایه گازسوز این خودرو را نیز به تولید رساند وعده‌ای که تحقق آن در این مدت زمان کوتاه بعید به نظر می‌رسد.

به گفته محمدجواد نجم‌الدین، مدیرعامل مگاموتور این شرکت قرار است موتور ملی سایپا را در حجم‌های ۱۱۰۰ تا ۱۶۰۰ سی‌سی به تولید رساند که مسوولین این شرکت در فاز اول تولید موتور ۱۵۰۰ سی‌سی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

نجم‌الدین در ادامه با اشاره به ساخت بیش از ۹۰درصد این خودرو در داخل کشور در خصوص هزینه‌های اجرای این طرح می‌گوید: در فاز توسعه و نمونه‌سازی این موتور بالغ بر ۹۱میلیارد ریال هزینه شده که این رقم در مرحله تجهیز، آماده‌سازی خط تولید و تامین قطعه به ۲۲میلیارد تومان رسیده است.

به گفته نجم‌الدین شرکت سایپا تولید سالانه ۳۰۰هزار موتور ملی سایپا ۲۳۱ پایه بنزینی را در برنامه کاری خود قرار داده که با توجه به تولید ۳۰۰هزار موتور پایه‌گازسوز که چندی پیش وعده آن از سوی مسوولین این شرکت داده شده بود، سعی دارد سالانه ۶۰۰هزار دستگاه انواع موتور را به تولید رساند که این امر نشان‌دهنده آن است که شرکت سایپا با توجه به تولید یک‌میلیون و دویست‌هزار دستگاه خودرو در کشور می‌خواهد موتور نیمی از خودروهای تولیدی در کشور را به تولید رساند که این امر با توجه به آنکه موتور خودروهای تولیدی تحت برند که نیمی از محصولات تولیدی در کشور را تشکیل می‌دهند به صورت وارداتی در کشور تامین می‌شود این اقدام سایپا کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد مگر آنکه این شرکت بازار صادراتی را در این خصوص در نظر گرفته باشد.

به گفته نجم‌الدین این موتور در فاز اول روی خودروی ملی این شرکت (S۸۱) نصب خواهد شد و پس از آن و با تکمیل خانواده این موتور امکان نصب آن بر خودروهای تولید در کلاس B و C امکان‌پذیر خواهد بود. وی در ادامه می‌گوید: طی ۶ ماه آینده مدل پایه‌گازسوز این موتور نیز به بازار عرضه می‌شود تا سبد خانواده این موتور تکمیل شود.

سند راهبردی صنعت خودرودر حال تدوین است

احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل سابق شرکت سایپا و رییس فعلی سازمان گسترش و صنایع ایران که در زمان وی طرح تولید موتور ملی در شرکت سایپا کلید خورد نیز در این مراسم اظهار داشت: صنعت خودرو بعد از انقلاب اسلامی مسیری طولانی‌ را طی کرده و بهترین دوران را نیز در دهه ۸۰ داشته به طوری که طی چند سال اخیر شرکت ایران خودرو موتور ملی خود را رونمایی کرد و پس از آن نیز هم‌اکنون شاهد رونمایی موتور ملی شرکت سایپا هستیم.

قلعه‌بانی در ادامه گفت: صنعت خودرو بیشترین ارزش افزوده را به خود اختصاص داده به همین دلیل دولت انتظار دارد که در این صنعت یک تحول بزرگ صورت گیرد.

به گفته وی سند راهبردی صنعت خودرو جهت پیشبرد این صنعت در حال تدوین است که براساس این سند خودروسازان باید بدون هر گونه حمایت دولتی بتوانند به فعالیت خود ادامه داده و با تکنولوژی‌های جدید هماهنگ شوند.

وی در ادامه می‌گوید براساس سند راهبردی ۲۰ساله خودروسازان باید چهار درصد تولید ناخالص ملی را داشته باشند که در حال حاضر این رقم در حدود دو درصد است، از سوی دیگر خودروسازی باید ۱۵درصد ارزش افزوده کشور را به خود اختصاص دهد و ۸۰درصد از محصولات نیز باید با برند داخلی به تولید رسد از سوی دیگر باید تولید جهانی خودروسازان ایران به سه‌درصد برسد که در حال حاضر ۷/۱درصد از تولید جهانی خودرو متعلق به ایران است.

سهمیه شهرداری‌ها برای خرید اتوبوس کاهش یافت

صادق محصولی، وزیر کشور نیز در این مراسم اظهار داشت: در صورتی که مشکلات موجود در تولید و صنعت برطرف شود بیشترین مشکلات کشور برطرف خواهد شد و تمام ارگان‌ها باید برای پیش برد این امر کمک کنند.

وزیر کشور در حاشیه این مراسم نیز در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های خودروساز نسبت به قیمت پیشنهادی وزارت نفت برای خرید اتوبوس معترض بوده و معتقدند که در صورت عدم تغییر قیمت صادرات را جایگزین بخش داخلی خواهند کرد اظهار داشت: به منظور حمایت از خودروسازان دولت سهمیه شهرداری‌ها را از ۳۵درصد به ۵/۱۷درصد کاهش داده تا به این طریق بخش دولتی را برای استفاده از اتوبوس‌های داخلی تشویق کند.

وی در پاسخ به این پرسش نیز که آیا برنامه‌ای برای افزایش قیمت اتوبوس‌های تولید داخل دارید یا خیر عنوان کرد: در بحث قیمت‌ها وزارت نفت نمی‌تواند دخالت کند، بلکه وزارت صنایع تعیین کننده قیمت است

وی در ادامه گفت: در صورتی که مشکلات بخش دولتی برای خرید اتوبوس‌ برطرف شود بالطبع فروش خودروسازان نیز افزایش یافته و این امر فروش اتوبوس به بخش داخلی را برای خودروسازان سودآور خواهد کرد.

وی در خصوص برنامه وزارت کشور برای تامین بخش حمل‌ونقل عمومی با اتوبوس‌های وارداتی نیز عنوان کرد: واردات و استفاده از اتوبوس‌ خارجی را توصیه نمی‌کنیم بلکه باید از تولیدات داخلی استفاده کرد زیرا اتوبوس‌های داخلی هم از امکانات مناسبی برخوردارند و هم توانسته‌اند استاندارد یورو دو را پاس کنند.

قیمت تندر ۹۰ تصویب نشد

مدیرعامل سایپا نیز در حاشیه این مراسم درخصوص موتور ملی این شرکت گفت: با داشتن این موتور می‌‏توان بهتر پای میز مذاکره با خارجی‌‏ها نشست.

بذرپاش مزیت اول تولید موتور ملی را مصرف سوخت پایین و مالکیت موتور به نام ایران خواند و تصریح کرد: این یک مزیت است که می‌‏‌‏توان با در اختیار داشتن این موتور به نحو دیگری با شرکای خارجی پای میز مذاکره نشست.

مدیرعامل سایپا افزود: ظرفیت این موتور۱۵۰۰ سی سی است و قابلیت افزایش به سایر ظرفیت‌‏ها را دارد و با قابلیت و کلاس خودرو نیز قابل افزایش است.

وی تصریح کرد:کاهش ۶ درصدی مصرف سوخت در هر ۱۰۰کیلومتر رقم قابل توجهی است و افزایش راندمان و گشتاور از دیگر مزیت‌‏های این موتور است.

مدیرعامل سایپا با اشاره به کاهش شدید هزینه تولید این موتور ابراز امیدواری کرد تا پایان سال خودرو ملی سایپا با این موتور تولید شود.

مدیر عامل شرکت سایپا در ادامه در خصوص تغییر قیمت تندر - ۹۰ نیز اظهار داشت: جلسه شورا سیاست‌گذاری‌ روز گذشته برگزار شد اما قیمت تندر ۹۰ در این جلسه به تصویب نرسید.

وی در ادامه می‌گوید: هنوز نرخ جدید را به خودروسازان اعلام نکرده‌اند و ما همچنان در انتظار اعلام نرخ جدید این خودرو هستیم.

عکس: حمید جانی‌پور