دنیای اقتصاد- دبیرانجمن خودروسازان ایران از تعیین اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در انجمن خودروسازان خبرداد و گفت: این بسته پیشنهادی که حاصل ۲۰ جلسه با حضورشرکت‌های خودروساز و اعضای انجمن است به زودی در شورای سیاست‌گذاری خودرومطرح خواهد شد تا برنامه‌های اجرایی و استراتژی توسعه صنعتی کشور براساس آن اصلاح و تدوین شود.

احمد نعمت بخش درمیزگرد تخصصی سند چشم‌اندازتوسعه ۲۰ ساله صنعت تایر کشور با اشاره به اختصاص ۳ تا ۵/۳‌درصد تولید خالص ملی به صنعت خودروسازی گفت: صنعت خودروی کشور با گردش مالی سالانه ۲۷۰‌هزار‌میلیارد ریال، ۲۰‌درصد ارزش افزوده بخش صنعت را به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: صنعت تایر کشور باید براساس اهداف صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی برای خود برنامه ریزی کند چرا که شرکت‌های خودروساز علاقه‌مند به واردات تایر از خارج کشور نیستند. سعید تقوایی عضو گروه تدوین سند چشم‌انداز صنعت تایر کشور نیز در این میزگرد با تاکید بر اهمیت برقراری تعاملی مناسب بین خودروسازان و تولید کنندگان اظهار داشت: به طور متوسط ۴۲‌درصد تایرهای ایرانی، ۶۱‌درصد تایرهای چینی و ۲۳/۶۷‌درصد تایرهای هندی دارای عدم انطباق (اشکالات جزئی، عمده یا بحرانی) می باشد.

تقوایی ادامه داد: اوایل سال جاری مساله شکل‌گیری سند چشم‌انداز توسعه ۲۰ ساله صنعت تایر با مصوبه هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران به شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک سپرده شد تا با تشکیل کارگروهی نسبت به تدوین این سند اقدام کند. مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک ایران افزود: فرآیند تدوین سند چشم‌انداز۲۰ ساله صنعت تایر کشور در سه مرحله شامل مطالعه در ایران و جهان برای انتخاب مدل‌های قابل انطباق با صنعت تایر کشور، تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از مطالعات و جایگاه و مزیت نسبی صنعت تایر در اقتصاد ملی انجام شده که این سند تا یک ماه آینده نهایی خواهد شد. ناصر امامی، عضو کمیته اجرایی انجمن صنعت تایر ایران نیز در این نشست، دستیابی به سهم ارزش افزوده تولید ناخالص ملی از ۷۹/۱۸‌درصد سال ۱۳۸۳ به ۲۵‌درصد برای افق ۱۴۰۴ هجری شمسی را یکی از مهم‌ترین اهداف کلان سند چشم‌انداز۲۰ ساله کشور عنوان کرد.

وی با اشاره به سهم ۲۰‌درصدی صادرات کالاهایی با فن‌آوری پیشرفته و دستیابی به سهم ۷۷‌درصدی صادرات صنعتی و معدنی کشور را ازجمله اهداف سند چشم‌انداز عنوان کرد و یادآورشد: یکی از اهداف سند چشم‌انداز کشور در صنایع خودرو و نیرومحرکه، دستیابی به سهم ارزش افزوده بیش از ۹ برابری است و رشد ارزش افزوده صنعت تایر۶/۹ برابر پیش‌بینی شده است.

عضو کمیته اجرایی انجمن صنعت تایر، نرخ میانگین رشد صنعت را در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی ۶/۱۱ و این نرخ را برای صنعت تایر ۷/۱۱‌درصد اعلام و اضافه کرد: براساس سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور، تولید خودرو باید به ۱۱‌میلیون دستگاه و تولید تایر به ۱۱۰‌میلیون حلقه (حدود یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تن) برسد. بنابراین گزارش مصطفی تنها، عضو گروه تدوین سند چشم‌انداز صنعت تایر کشور نیز در این میزگرد، تولید تایر در سال ۱۳۸۶ را ۲۲۲‌هزار تن(۶/۱۹‌میلیون حلقه) عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید تایر کشور بر اساس برنامه چهارم توسعه باید ۷۱‌هزار تن، برنامه پنجم توسعه ۲۶۰‌هزارتن، برنامه ششم ۵۰۰‌هزارتن و برنامه هفتم توسعه ۹۶۳‌هزار تن افزایش یابد تا به اهداف دولت برای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشوردست یابیم.

وی از تحقق تولید ۴۴۳‌هزارتنی تولید تایر کشور درصورت تحقق تمام برنامه‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت تولید تایر در شرکت‌های تایرسازی خبر داد و افزود: مطالعه بر روی الگوهای توسعه‌ای سایر کشورهای جهان از جمله چین و کره جنوبی نشان می دهد که حفظ رشد تولید در سه برنامه، کاری سخت و قابل تامل است. داود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان ایران نیز در این نشست اظهار داشت: بخش صنعت کشور به بلوغ صنعتی نرسیده است چرا که منافع آنی به منفعت آتی ترجیح داده می شود.

وی در مورد دلایل عدم دستیابی به بلوغ صنعتی در کشور توضیح داد: هم اکنون توان بالقوه کشور برای تولید تایر ۳۰۵‌هزار تن است و سالانه ۱۰۰‌هزارتن تایر به کشور وارد می شود درحالی که نوع تولیدات ما متعلق به ۴۰ سال قبل است و ۷۰‌درصد تولیدات تایر با تکنولوژی بایاس صورت می گیرد. وی با بیان اینکه تاکنون سرمایه‌گذاری مناسبی برای تولید تایرهای رادیال درکشورانجام نشده است ادامه داد: به این موارد باید تصمیم وزارت صنایع و معادن با تخصیص ۵۰۰‌میلیون دلار تسهیلات به صنعت تایر در سال ۱۳۶۶ را اضافه کرد که در آن زمان خواستار استفاده از تکنولوژی و فن‌آوری داخلی برای تولید تایر شد.