ایسنا- مهلتی که سازمان آتش‌نشانی برای اجبار نصب کپسول ایمنی برای خودروسازان گذاشته به هیچ وجه ضمانت اجرایی ندارد، مگر این‌که به قانون تبدیل شود.

مظفر اعوانی ـ دبیر شورای سیاست‌گذاری خودرو ـ ضمن اظهار این مطلب خاطرنشان کرد: نصب کپسول آتش‌نشانی و یا اجبار هر استاندارد دیگری مسیر قانونی خاص خود را دارد که در این میان اجباری کردن استانداردها در یک شورا با عنوان شورای عالی استاندارد که مسوول آن نیز موسسه استاندارد و ریاست آن با رییس جمهور است، انجام می‌شود.

وی افزود: بنابراین هر شخص یا سازمانی که نظری در این میان دارد، آن را به موسسه استاندارد داده و آن استاندارد از این طریق اجباری می‌شود.

او درباره مهلت داده شده برای نصب کپسول نیز توضیح داد: زمان‌های اعلامی از سوی آتش‌نشانی ضمانت اجرایی ندارد و این سازمان اگر نظری هم دارد، باید پیشنهاد خود را ارائه و آن را با سایر دستگاه‌ها درمیان بگذارد.

اعوانی خاطرنشان کرد: اگر نصب کپسول اجباری شود، از هم اکنون روزانه دو هزار و ۵۰۰ کپسول آتش‌نشانی نیاز داریم. آیا چنین ظرفیتی برای تامین کپسول‌های خودروسازان وجود دارد؟ بنابراین یک بحث کارشناسی لازم است و البته باید دید آیا نصب کپسول آتش‌نشانی در دنیا اجباری است؟ اصلا باید دید به چه دلیل اجباری نیست؟ زیرا اروپایی‌ها زودتر به مساله ایمنی در خودرو توجه داشته‌اند.

وی در ادامه در خصوص این‌که تکلیف نماینده مصرف‌کنندگان در شورای سیاست‌گذاری خودرو به کجا رسید؟ توضیح داد: در این میان طرحی مدنظر است که طی آن باید از طریق نظرخواهی از مردم این نماینده معرفی شود که در جلسه آتی شورا به آن پرداخته خواهد شد.

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اوایل مهرماه از مهلت یک ماهه به خودروسازان داخلی برای نصب کپسول اطفای حریق در داخل خودروها خبر داده و تهدید کرده بود که در غیر این صورت اگر خودرویی دچار حریق شود، ‌سازمان آتش‌نشانی به صورت جزئی ناایمن بودن خودروها را در رسانه‌ها انعکاس خواهد داد تا مردم مطلع شوند.

البته این سازمان اخیرا مهلت فوق را تا سه ماه افزایش داده است. در این خصوص کارشناسان خودرو عقیده دارند که این کار در حیطه مسوولیت سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی است، نه آتش‌نشانی.