آغاز صادرات خودرویی‌که باید برود

مژگان میرزایی

پس از مراسم نمادین صادرات پراید ۱۳۲ به کشور مصر روز گذشته شرکت سایپا صادرات تاکسی پراید به کشور عراق را آغاز کرد تا به این طریق بتواند برنامه صادرات ۲۰درصدی خود را تا سال ۱۳۹۰ جامه عمل بپوشاند.

صادرات خودروهای تولید شده بر روی پلت فرم پراید در حالی به طور جدی در دستور کار شرکت سایپا قرار گرفته که براساس برنامه‌های تدوین شده از سوی وزارت صنایع و معادن خودروهای تولیدی باید تا پایان برنامه چهارم توسعه موفق به کسب استاندارد یورو ۴ شوند و با توجه به اینکه پراید شرایط اخذ استاندارد یورو۴ را ندارد باید تولید آن متوقف شود.

به‌طوری‌که قلعه‌بانی رییس فعلی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که در زمان حضور خود در شرکت سایپا بر خروج پراید تا سال ۱۳۹۰ تاکید داشت هم‌اکنون نیز این شرکت را ملزم به توقف تولید خودروی پراید و جایگزینی خودروی ارزان قیمت دیگری کرده است که در صورت توقف تولید این خودرو بازارهای صادراتی آن با مشکل مواجه خواهد شد. هرچند مسوولان شرکت سایپا در واکنش به خبر توقف تولید این خودرو تا سال ۱۳۹۰ اظهار داشته‌اند که ایجاد تغییرات فنی روی این خودرو را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا شرایط اخذ استاندارد یورو ۴ برای آن فراهم شود اما این نکته نیز قابل ذکر است که طراحی پلت فرم خودروی پراید مربوط به ۲۰ سال گذشته است و ایجاد تغییرات نمی‌تواند تاثیر چندانی بر کیفیت این خودرو داشته باشد.

پراید به عراق هم رسید

مراسم آغاز صادرات تاکسی پراید به کشور عراق روز گذشته و بدون حضور مهرداد بذرپاش، مدیرعامل شرکت سایپا و نماینده کشور عراق برگزار شد.

در این مراسم محمدرضا روشنی‌مقدم نایب رییس‌هیات‌مدیره شرکت سایپا حضور داشت، طبق برنامه پیش‌بینی شده در مرحله اول این طرح ۲۰۰دستگاه تاکسی پراید به کشور عراق صادر خواهد شد و پس از آن تا پایان سال این رقم به هزار دستگاه خواهد رسید.

به گفته روشنی‌مقدم شرکت سایپا صادرات به کشور عراق را از ۵ سال گذشته آغاز کرده و علاوه بر عراق این خودرو به کشورهای همسایه از جمله سوریه نیز صادر می‌شود.

وی در خصوص الویت‌های صادراتی این شرکت نیز می‌گوید: الویت‌های صادراتی شرکت سایپا به ترتیب منطقه خاورمیانه، آسیای میانه، کشورهای شمال غرب آفریقا و الویت آخر هم صادرات به کشورهای آفریقای لاتین است. به گفته روشنی مقدم علاوه بر صادرات به کشورهای مذکور این شرکت در حال مذاکره برای راه‌اندازی پلنت‌های تولیدی در این کشورها نیز است. به گفته روشنی‌مقدم ارزش محموله صادراتی به کشور عراق شش میلیون دلار است و این شرکت سعی دارد که میزان صادرات خود به این کشور را توسعه دهد.

رنو پارس مسوول صادرات تندر- ۹۰ است

صادرات تندر- ۹۰ یکی دیگر از مباحث مطرح شده با روشنی‌مقدم در این مراسم بود، صادرات ۲۰درصدی این خودرو که در قالب الحاقیه‌ای از سوی برخی نمایندگان به قرارداد ال-۹۰ پیوند زده شده را می‌توان یکی از مهمترین مفاد قرارداد تندر -۹۰ دانست که براساس آن خودروسازان ملزم شدند، پس از انجام تعهدات خود در قبال ثبت‌نام کنندگان مرحله اول صادرات این خودرو را در دستور کار قرار دهند.

اما شواهد نشان دهنده آن است که شرکت ایران‌خودرو پیش از اتمام تعهدات خود اقدام به فعال کردن بازار صادراتی کرده و تعدادی از انواع مدل‌های این خودرو را به کشور عراق صادر کرده است اما ظاهرا شرکت سایپا هنوز در این خصوص اقدامی صورت نداده است.

به طوری‌که روشنی‌مقدم در این خصوص می‌گوید: مسوولیت صادرات براساس قرارداد به عهده شرکت رنو پارس است و ما سعی داریم که در الویت اول صادرات را طبق قرارداد انجام دهیم و اگر رنو پارس موفق به اجرای تعهدات خود نشود به صورت مستقل در این زمینه اقدام خواهیم کرد. وی در ادامه عنوان می‌کند: در چارچوب قرارداد، شرکت رنو پارس موظف است که مراحل صادرات را هم برای ایران‌خودرو و هم پارس‌خودرو انجام دهد و در‌حال‌حاضر شرکت سایپا سعی دارد بازار عراق و سوریه را برای صادرات تند ر-۹۰ فعال کند.