تولید تندر-90 را متوقف می‌کنیم

مژگان میرزایی

«اگر وزارت صنایع با افزایش قیمت تندر-۹۰ موافقت نکند تولید این خودرو را متوقف خواهیم کرد.»

مهرداد بذرپاش مدیرعامل شرکت سایپا روز گذشته در مراسم آغاز صادرات سایپا ۱۳۲ به کشور مصر با بیان اینکه هیچ بنگاه اقتصادی حاضر به پذیرش ضرر نبوده و در صورت بروز حاشیه ضرر تولید، محصول ضررده متوقف می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر شرکت سایپا، تندر-۹۰ را با حاشیه ضرر ۸۰۰هزار تا دومیلیون تومان تولید به بازار عرضه می‌کند که این ضرر تنها با افزایش قیمت تندر-۹۰ جبران خواهد شد.

گفته مدیرعامل شرکت سایپا درخصوص افزایش قیمت تندر-۹۰ در حالی است که وزارت صنایع همچنان بر سیاست تثبیت قیمت‌ها تاکید داشته وبا وجود گذشت نزدیک به یک سال از قیمت پیشنهادی تندر-۹۰ توسط خودروسازها، این وزارتخانه هنوز با افزایش قیمت این خودرو موافقت نکرده است. هرچند شرکت‌های خودروساز با اتمام مرحله اول واگذاری و شروع ثبت‌نام دوم

تندر-۹۰ را با قیمت جدید آغاز کرده‌اند، اما واگذاری مرحله دوم این خودرو منوط به اعلام نرخ جدید از سوی وزارت صنایع و معادن است که این وزارت‌خانه هنوز با قیمت پیشنهادی خودروسازها موافقت نکرده و ظاهرا متقاضیان این خودرو که تاکنون در انتظار افزایش تیراژ این خودرو بودند، هم‌اکنون باید در انتظار تغییر نرخ این خودرو نیز باشند که این بدان معنی است که مشکلات این خودرو تمام شدنی نیست.

به گفته بذرپاش در سال جاری شرکت فرانسوی تامین‌کننده قطعات تندر-۹۰ قیمت قطعات را ۲۰ تا ۲۵درصد افزایش داده و پارس‌خودرو برای ادامه تولید باید این افزایش قیمت را پذیرفته یا اینکه خط تولید محصول را متوقف کند که این مساله باید در قرارداد تندر-۹۰ در نظر گرفته می‌شد که در صورت افزایش قیمت قطعات، خودروسازان بتوانند نرخ خودروی مذکور را افزایش دهند.

وی درخصوص اینکه آیا شرکت‌های خودروساز در حال حاضر افزایش قیمت قطعات را پرداخت می‌کنند یا خیر می‌گوید: به دلیل اینکه هنوز توافقات لازم حاصل نشده، معاملات به صورت علی‌الحساب انجام می‌شود تا بعداز توافقات نهایی و اصلاح مبلغ پیشنهادی‌ از سوی شرکت رنو و عقد قرارداد مابه‌التفاوت پرداخت شود.

مدیرعامل شرکت ساپیا در پاسخ به این پرسش که برای خودروی تندر-۹۰ چه سودی در نظر گرفته شده می‌گوید: هیات مدیره شرکت‌های خودروساز بر مبنای قیمت تمام شده نرخ جدید تندر-۹۰ را با سود چهار تا پنج‌درصد محاسبه کرده‌اند، اما با وجود طی‌شدن تمام مراحل کارشناسی در حال حاضر فیلتر وزارت صنایع باقی مانده و در صورت موافقت شورای سیاستگذاری خودرو نرخ جدید اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش نیز که با وجود عدم‌اعلام نرخ جدید، شرکت‌های خودروساز چطور اقدام به آغاز فروش مرحله دوم این خودرو کرده‌اند، می‌گوید: در مرحله پیش‌فروش دوم و سوم تنها ثبت‌نام صورت گرفته و خودرویی تحویل داده نشده است. از سوی دیگر فروش فوری نیز با توجه به قیمت تمام شده و تنها برای دو تا سه هزار خودرویی که متقاضی نداشته‌اند، صورت گرفته است.

نگرانی، پابرجاست

یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این مراسم بحران و رکود جهانی و تاثیر آن بر صنعت خودروسازی کشورمان بود.

هم اکنون دو شرکت رنو و پژو فرانسه که در حال حاضر تولید برخی از محصولات آنها در شرکت‌های خودروساز داخلی صورت می‌گیرد از جمله شرکت‌های بحران‌زده هستند. حال ادامه بحران‌ها این شائبه را به وجود آورده که تولید محصولات این شرکت‌ها در کشور با مشکل مواجه می‌شود. بذرپاش در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که از وی پرسیدند که بحران به وجود آمده مشکلی برای خودروسازان داخلی به وجود آورده یا خیر می‌گوید: شرکت سایپا در حال حاضر کمیته‌ای را برای پیشگیری بحران‌های اخیر تشکیل داده که کارشناسان در حال پیگیری آن هستند، اما تاکنون مشکلی به وجود نیامده اما ما نگران به وجود آمدن بحران هستیم.

به گفته بذرپاش در حال حاضر شرکت‌های فرانسوی دو هفته در ماه تولید خود را متوقف کرده‌اند که ما نگرانیم این مشکل به ما هم سرایت کرده چراکه کاهش تیراژ تولید بر شرکت‌های خودروساز داخلی نیز تاثیرگذار است. وی ادامه داد: اما من معتقد هستم به دلیل اینکه این شرکت‌ها با مشکل فروش در دنیا مواجه هستند نمی‌خواهند بازار کشورهای آسیایی را از دست بدهند به همین دلیل نباید برای ما مشکل به وجود آید.بذرپاش در ادامه می‌گوید: مشکل زمانی بروز می‌کند که پک‌های CKD با تاخیر و یا نامرتب به دست خودروساز برسد، اما در حال حاضر هیچ مشکلی در ارسال قطعات CKD به وجود نیامده است.

در تصادفات باید تمام عوامل بررسی شود

گفته‌های سردار رویانیان رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در خصوص ایمن نبودن ترمز خودروهای داخلی یکی دیگر از حواشی مراسم صادرات سایپا ۱۳۲ به مصر بود. براساس اظهارات سردار رویانیان خودروسازان از اردیبهشت‌ماه سال آینده ملزم به نصب ترمز ABS روی خودروهای داخلی خواهند شد که این گفته از همان ابتدا واکنش‌های بسیاری از خودروسازان را در پی داشت به‌طوری‌که بذرپاش در این خصوص می‌گوید: بحث بررسی و تحلیل کارشناسی تصادفات یک مبحث، مفصل است که باید معلوم شود هرکدام از عوامل چه میزان در آن دخیل هستند و نباید تمام مشکلات را به نبود ترمز ABS نسبت داد.

به گفته بذرپاش ترمز ABS تنها در جاده‌های مرطوب کارایی بهتری نسبت به ترمز معمولی دارد در حالی که در جاده‌های خشک کارایی هر دو ترمز به یک صورت است، اما باید این را در نظر بگیریم که نصب ترمز ABS روی قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد.مدیرعامل سایپا می‌گوید: شرکت سایپا از ابتدای سال جاری نصب این ترمز را بر روی پراید آغاز کرده اما اینکه شرکت‌های خودروساز ملزم به نصب ترمز ABS شوند نه در توان شرکت سایپا است و نه برای ایران خودرو امکان اجرای آن وجود دارد.

آغاز صادرات سایپا ۱۳۲ به مصر

بذرپاش همچنین در این مراسم در خصوص صادرات سایپا ۱۳۲ به کشور مصر عنوان کرد: طی یک ماه آینده ۵۰۰ دستگاه سه سال آینده ۱۲هزار و پنج سال آینده ۲۷هزار دستگاه سایپا ۱۳۲ را به کشور مصر صادر خواهیم کرد.

به گفته بذرپاش بازار کشورهای آفریقایی به طور خاص برای سایپا از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و در حال حاضر نیز این شرکت در کشورهای مصر و الجزایر سرمایه‌گذاری ویژه‌ای صورت داده است.

بذرپاش در خصوص برنامه صادراتی این شرکت نیز می‌گوید: در گروه سایپا صادرات ۲۰درصدی تا سال ۱۳۹۰ پیش‌بینی شده که با توجه به ظرفیت یک میلیون دستگاهی برای شرکت تا سال ۹۰ صادرات ۲۰۰هزار دستگاه خودرو برای سایپا در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سایپا در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات این شرکت کمبود خودروهای صادراتی است‌، می‌گوید: در حال حاضر شرکت سایپا تنها چهار محصول برای صادرات دارد، اما طی سال‌های آینده و به مرور زمان صادرات تندر۹۰، خودروی S۸۱ که قرار است جایگزینی برای محصول صادراتی این شرکت ‌شود و پراید فیس لیفت شده (پراید ۱۱۱) نیز به محصولات صادراتی افزوده خواهند شد که به این طریق ما می‌توانیم تعداد کشورهای صادرکننده خود را به ۳۰ کشور ارتقا دهیم.