گروه خودرو- پروتون Gen۲، هیوندای آوانته. دو خودویی که متعلق به شرکت‌های خودروساز خصوصی کشور هستند و به لحاظ قرار گرفتن در رنج قیمتی یکسان، امروز در ستون «حق انتخاب» به آنها می‌پردازیم. Gen۲ دارای حجم موتوری ۱۶۰۰ سی‌سی است که به واسطه آن ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما آوانته با موتور دوهزار سی‌سی‌ توانایی تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت را دارا است. با Gen۲ می‌توانید رانندگی تا سقف ۱۹۵کیلومتر در ساعت را تجربه کنید، ولی پشت فرمان آوانته تنها تا ۱۸۵کیلومتر در ساعت می‌توان گاز داد. این در شرایطی است که در زمینه شتاب اولیه، نماینده هیوندای وضعیت بهتری نسبت به Gen۲ مالزیایی دارد.

با آوانته تنها ۱/۹ثانیه طول می‌کشد تا به شتاب صدکیلومتر برسید اما محصول پروتون حدود یک ثانیه بیشتر در این زمینه معطل‌تان خواهد کرد. نگاهی به میزان مصرف سوخت این دو محصول، حکایت از بهینه‌تر بودن Gen۲ دارد.

این خودرو طی هر صدکیلومتر در سیکل ترکیبی تنها ۸/۵لیتر بنزین می‌سوزاند اما آوانته به لحاظ آنکه از موتوری پرحجم‌تر بهره می‌برد مصرف سوختش بیشتر است یعنی ۷/۱۰لیتر طی هر صد کیلومتر در صد ثانیه؛ البته باک این محصول پنج لیتر بیشتر از Gen۲ گنجایش دارد. این دو خودرو از آپشن‌های شبیه یکدیگر بهره می‌برند به نحوی که هر دو آنها به سیستم ترمز ABS (ضدقفل) مجهز و دارای ایربگ (کیسه هوا) نیز هستند.

آوانته که تحت لیسانس شرکت هیوندای کره در کرمان خودرو به مونتاژ می‌رسد هم اکنون در نوع اتوماتیک با قیمت ۲۸میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

این در حالی است که Gen۲ نیز که متعلق به پروتون مالزی است، در زاگرس خودرو، دیگر شرکت خودروساز خصوصی کشور مونتاژ می‌شود و قیمتی برابر با ۲۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان دارد.