ایسنا - در حالی که قرار بود از ابتدای مهرماه و طبق مصوبه‌ای که به تایید دولت نیز رسید، خودروهای وارداتی با شرایط جدید شماره‌گذاری شوند، ولی این کار هنوز اجرایی نشده و این در حالی است که این مصوبه با توجه به شرایطی که در آن قید شده، مورد اعتراض فعالان وارد‌کننده خودرو قرار گرفته است. براساس این مصوبه دولت،‌ از اول مهر امسال برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی شامل سواری، ون و وانت علاوه‌بر پرداخت ۱۰‌درصد ارزش گمرکی،‌ برای خودروهایی با مصرف شش لیتر و کمتر در ۱۰۰‌کیلومتر اسقاط یک خودوری فرسوده، برای خودروهای با مصرف بیش از شش لیتر و کمتر از ۱۰‌لیتر اسقاط دو خودرو فرسوده و برای خودروهایی با مصرف بیش از ۱۰‌لیتر اسقاط سه خودرو فرسوده ضروری بود، ولی گویا در حال حاضر برای شماره‌گذاری همان شرط اسقاط یک خودرو فرسوده در حال اجراست. اما در حالی در مصوبه جامع دولت برای ساماندهی حمل‌ونقل عمومی و مصرف سوخت که به تصویب وزیران عضو ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت رسیده نیز رسیده، اسقاط سه خودرو به ازای واردات یک خودرو با مصرف بالای ۱۰‌لیتر در ۱۰۰‌کیلومتر در نظر گرفته شده که عمده خودروهای وارداتی به کشور دارای حجم موتور بالا و مصرفی بالای ۱۰‌لیتر هستند و این امر تنها به قیمت تمام شده خودروهای وارداتی می‌افزاید.

اما در این میان یکی از مدیران نمایندگی انحصاری واردکننده خودروهای تویوتا گفت: ما در خصوص بحث واردات خودرو و عوارض وارداتی نامه‌نگاری‌های زیادی را با ستاد مدیریت و حمل‌ونقل سوخت انجام دادیم، ولی هنوز مصوبه اخیر درباره شماره‌گذاری خودروهای وارداتی اجرایی نشده است؛ ضمن اینکه هنوز تکلیفمان را راجع به قانون مالیات بر ارزش افزوده مشخص نکرده‌اند. به اعتقاد وی شرایط جدید شماره‌گذاری خودرو موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد، ولی تاثیر این امر بر تقاضا کمتر خواهد بود. صحت این موضوع مورد تایید دبیر اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران نیز قرار گرفت. حسین اردوخانی با اعلان اینکه مصوبه اخیر دولت راجع به شرایط جدید خودروهای وارداتی با توجه به اینکه قرار بود از اول مهرماه اجرا شود، هنوز اجرایی نشده است، در تحلیل شرایط موجود اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شد که قیمت خودروهای وارداتی در مهرماه با توجه به مصوبه یاد شده دولت افزایش یابد، ولی با این حال خودروهای وارداتی هنوز گران نشده‌اند، اما به طور حتم در صورت اجرای مصوبه، قیمت خودرو در بازار افزایش می‌یافت. در حال حاضر حدود ۵/۱میلیون تومان به ازای اسقاط هر خودرو دریافت می‌شود که با وجود اجرای مصوبه فوق از هر خودرو وارداتی با مصرف بالای ۱۰‌لیتر در ۱۰۰‌کیلومتر باید ۵/۴میلیون تومان یعنی سه میلیون تومان علاوه‌بر مبلغی که قبلا دریافت می‌شد، دریافت شود.

اما با این حال می‌توان یکی از دلایل افزایش واردات خودرو در شهریورماه و ثبت رکورد واردات در نیمه اول امسال را یکی از اثرات مطرح شدن این مصوبه دانست. واردات قطعی خودروهای سواری در شهریورماه به بیشترین سطح طی شش ماه نخست امسال رسید و واردات خودرو در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد ۲۲۰‌درصدی را تجربه کرد.

رشد واردات خودرو در شهریورماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از شش هزار دستگاه بوده که در نوع خود قابل توجه است، ولی طبق اعلام فعالان حوزه واردات و دبیر انجمن خودروسازان، واردات خودرو در آبان ماه کاهش خواهد یافت.

بنا به گفته یکی از فعالان بازار، هم قیمت ارز بالا خواهد رفت و هم تمایل به واردات توسط بخش خصوصی کمتر می‌شود. اما در حالی خودروهای داخلی زودتر از شروع نیمه دوم امسال وارد شرایط رکودی شده‌اند که خودروهای وارداتی نیز شرایط مشابهی را پشت سر می گذارند و بر خلاف خودروهای داخلی که همچنان با توجه به شرایط رکودی اختلاف قیمت‌های خود را با قیمت‌های کارخانه‌ای حفظ کرده‌اند، خودروهای وارداتی تقریبا در محدوده قیمت‌های نمایندگی به فروش می‌روند. به عنوان مثال هیوندا سانتافه‌ که اوایل امسال با قیمتی معادل ۵۹ و حتی ۶۰‌میلیون تومان به فروش می‌رفت، در حال حاضر با قیمتی معادل ۵۳ تا ۵۴‌میلیون تومان فروخته می‌شود؛ یعنی همان قیمتی که نمایندگی مجاز به فروش می‌رساند! البته این شرایط برای سایر خودروهای وارداتی به کشور نیز تقریبا مشابه است. اردوخانی در باره دلایل رکود معامله در بازار خودروهای وارداتی و همچنین داخلی اظهار کرد: یکی از دلایل این رکود این است که با توجه به بحث‌های اخیر مالیات بر ارزش افزوده، مصرف‌کننده ترس از خرید پیدا کرده است.