خبرگزاری فارس - مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از اجرای طرح cop (نمونه‌برداری از خطوط تولید) موتورسیکلت در آینده خبرداد و گفت: این روش امسال در خودروهای داخلی اعمال خواهد شد و امیدواریم با اجباری شدن ۲۵ استاندارد موتورسیکلت روش cop در مورد این محصول نیز اعمال شود.

وحید مرندی مقدم گفت: در حال حاضر رعایت ۱۰ استاندارد در تولید موتور سیکلت اجباری است که توان خالص و اندازه‌گیری مصرف سوخت، تایر بادی موتور، باتری موتور، کنترل‌ها، موقعیت‌ها و عملکردها از آن جمله است.

وی افزود: موقعیت تجهیزات روشنایی و چراغ‌ها، اندازه‌گیری حداکثر سرعت، عملکرد سیستم ترمز‌گیری، هشدار‌دهنده‌های صوتی، پایداری جک‌های وسط و بغل نیز از دیگر استانداردهای اجباری موتورسیکلت است. وی با اشاره به تدوین شش استاندارد جدید موتورسیکلت گفت: با تدوین این استانداردها، تعداد کل استانداردهای اجباری موتورسیکلت به ۱۶ عدد رسید که استانداردهای جدید عبارتند از جرم و ابعاد، عملکرد سرعت سنج، تجهیزات ضد سرقت، پلاک‌های شناسایی و موقعیت نصب آن و دستگیره سرنشین موتورسیکلت. وی تاکید کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تعداد کل استانداردهای اجباری موتورسیکلت به ۲۵ عدد خواهد رسید. وی ادامه داد: سه سال طول کشید تا تعداد استانداردهای اجباری موتورسیکلت از شش به ۱۰ برسد ولی امیدواریم مدت زمان لازم برای اجرای ۹ استاندارد جدید کمتر باشد.

مرندی مقدم با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۲۰ شرکت مجوز تولید موتورسیکلت از وزارت صنایع دریافت کرده‌اند گفت: در حال حاضر تنها ۷۸‌واحد فعال هستند و حدود ۳۰۰ مدل موتورسیکلت تولید می‌کنند که اکثر این مدل‌ها موفق به پاس کردن ۱۰ استاندارد اجباری شده‌اند. وی با اشاره به محدودیت آزمایشگاه‌های سازمان استاندارد برای اجرای استانداردهای جدید موتورسیکلت گفت: به منظور جلوگیری از ازدحام در آزمایشگاه‌ها فرصت واحدهای تولیدکننده موتورسیکلت برای گذراندن شش استاندارد جدید دو ماه تمدید شد. به گفته مرندی مقدم در حال حاضر موتورسیکلت‌های داخلی تقریبا مطابق با ۱۰ استاندارد اجباری تولید می‌شوند و قطعات موتور معمولا از مبادی رسمی و به‌صورت قانونی به کشور وارد می‌شود. مدیرکل نظارت بر اجرای استانداردها در ادامه با بیان اینکه تاکنون نمونه‌برداری از بازار موتورسیکلت نداشته‌ایم گفت: در صورتی‌که اعتبار لازم برای خرید محصول از بازار و انجام آزمون تامین شود علاوه‌بر آزمون‌های اولیه و نمونه‌برداری از بازار امکان انجام آزمون طول عمر خودرو و موتورسیکلت فراهم خواهد شد. وی تصریح کرد: این موضوع در اداره پشتیبانی سازمان استاندارد در حال پیگیری است و در صورت نهایی شدن امسال اجرایی خواهد شد.