JUNIOR به بازار ایران می‌آید

حمیدرضا بهداد- «تازه‌کار»، «کم‌درآمد»؛ آن‌طور که در لغت‌نامه‌ها آمده، این دو واژه از جمله تعابیر کلمه «JUNIOR» است. کلمه‌ای که مدیر عملیات ایران در پژو از آن به عنوان نام محصول آینده و مشترک شرکت متبوعش با ایران خودرو یاد کرد. به گفته وی قرار است پژو این محصول را با همکاری بزرگترین خودروساز خاورمیانه، برای مشتریان ایرانی که اول بار اقدام به خرید خودرو می‌کنند طراحی کرده و به تولید برساند. با توجه به این تعبیر وی از JUNIOR، باید بیشتر روی واژه «کم‌درآمد» به عنوان هدف پژو از ساخت چنین محصولی تکیه کرد. یعنی همان خودروی ارزان‌قیمتی که ایران خودرو بارها وعده آنرا به مشتریانش داده و تجربه ناکامی، چون چری چین نیز در این زمینه در پرونده‌اش ثبت شده است.

بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه که با حذف پیکان، محصول ارزان قیمتش را از دست داد، مدت‌ها به دنبال جایگزینی مناسب برای گاو شیرده خود بود و با شرکت‌هایی نظیر سوزوکی، فیات و چری وارد مذاکره شد که در این میان با گزینه آخر به توافق رسید اما مانعی به نام سیاست‌های وزارت صنایع و موضع مخالف شخص وزیر اجازه به سرانجام رسیدن این توافق را نداد و شاید همین امر نیز سبب شد تا ایران خودرو برای تولید محصول ارزان قیمت هم دست به دامان یار دیرین فرانسوی‌اش شود. این در حالی است که پژو در کل شرکتی ارزان ساز به حساب نمی‌آید و محصولات لوکس‌اش هیچ تناسبی با خودروهای ارزان قیمت ندارد. اما هرچه هست ظاهرا این بار نیز این پژو است که باید دست بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه را گرفته و برای بازگرداندن بازار از دست رفته‌اش به کمک ایران خودرو بیاید.

هدف‌گذاری JUNIOR روی ۸ میلیون تومان

با مدیرعامل ایران خودرو در حاشیه همایش نوآوری در صنعت خودرو درباره JUNIOR صحبت کردیم. وی در توضیحی بسیار کوتاه این‌گونه عنوان کرد که ایران‌خودرو و پژو روی این محصول جدید در حال مذاکره هستند و هدف بر آن است تا خودرویی واجد شرایط با قیمت ۸ میلیون تومان به بازار عرضه کنیم.

قرارداد خودروی اسلامی نهایی نشده!

تابستان امسال منطقی اعلام کرد ایران‌خودرو به دنبال طراحی و تولید خودرویی مناسب بازار کشورهای اسلامی است و قیمت آن نیز بین ۶ الی ۸هزار دلار خواهد بود. هرچند ظاهرا این محصول هیچ گونه ارتباطی با خودرو اسلامی که ایران‌خودرو قصد داشت با همکاری پروتون مالزی طراحی و تولید کند و سایپا در میانه‌های راه جایگزینش شد، ندارد اما بازارهای هدف‌شان یکسان است.

مدیرعامل ایران‌خودرو در این زمینه گفت: امضای قرارداد خودرو اسلامی از سوی ایران‌خودرو صحت ندارد و من نگفتم که این قرارداد امضا شده، ولی این کار در حال نهایی شدن و کارهای آن تقریبا در حال اتمام است.

وی درباره این که آیا این خودرو اسلامی همان خودروی مردمی است؟ گفت: بله، ولی باید قرارداد آن امضا و پس از آن زمان عرضه مشخص شود.

ورود خودرو پایه گازسوز پژو

حاشیه نمایشگاه بین‌المللی ۲۰۰۸ خودرو پاریس فرصتی بسیار مغتنم بود تا خبرهای مهمی را که معمولا در ایران و ایران‌خودرو محرمانه محسوب می‌شود از زبان برخی مسوولان پژو بشنویم. یکی از این اخبار که دیگر محرمانه به حساب نمی‌آید، پیشنهاد شرکت فرانسوی به ایران‌خودرو مبنی بر تولید و عرضه محصولی پایه‌گازسوز روی پلت‌فرمی به نام M صفر است.

منطقی در این زمینه گفت: M صفر تنها پلت‌فرم نیست بلکه پلت‌فرم و خودرو است و پژو برای طراحی و تولید محصولی روی آن به ما پیشنهادهایی ارائه کرده و هم‌اکنون در حال بررسی‌اش هستیم. مدیرعامل ایران‌خودرو تاکید کرد: M صفر که پایه گازسوز محسوب می‌شود جایگزین پژو ۴۰۵ خواهد شد.

اظهارات منطقی در شرایطی است که هم‌اکنون ایران‌خودرو صاحب موتور پایه‌گازسوز است. آن طور که از گفته‌های مدیر عامل ایران‌خودرو برمی‌آید ظاهرا M صفر علاوه بر آنکه پلت فرمی پایه‌گاز سوز است، خودروی کامل آن (CBU) نیز به بازار ایران عرضه خواهد شد.

ممکن است فکر کنند تقلب کرده‌ایم

چندی پیش یکی از مسوولان ایران‌خودرو این‌گونه عنوان کرد که پژو پیشنهاد داده تا بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه برای عرضه محصولی نسبتا ارزان، از قطعات و آپشن‌های پژو ۲۰۶ کم کرده و آن را به بازار ایران عرضه کند اما ایران‌خودرو این موضوع را نپذیرفته است. منطقی در این زمینه تاکید کرد: اصولا زمانی که خودرویی به مشتریان ایرانی عرضه می‌شود، اگر امکاناتی از آن حذف شود، مشتری احساس می‌کند که تقلبی اتفاق افتاده است که نمونه این امر را نیز در عرضه پژو GLI دیدیم.

وی تصریح کرد: قیمتی که برای GLI در نظر گرفته شده بود، فوق‌العاده بود، ولی دارندگان پژو ۴۰۵ اعتراض کرده و می‌گفتند که قیمت خودرو آنها از ۱۲ میلیون به ۱۱ میلیون تومان کاهش یافته که در آن زمان نیز قیمت پژو ۴۰۵ افت کرد. البته خودروهای پژو ۴۰۵ و پژو پارس تا سه سال آینده جایگزین می‌شوند.

ضوابط مالی پژو عجیب و غریب است

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه انتقاد از عملکرد شرکت پژو فرانسه گفت: با پژو به لحاظ تکنولوژیکی کمتر مشکل داریم، ولی در قسمت‌های مالی این شرکت ضوابط عجیب‌ و غریبی وجود دارد که شایسته دو شرکت همکار نیست.

منطقی با اظهار این مطلب خاطرنشان کرد: این مساله در بین کره‌ای‌ها و چینی‌ها نیز رواج دارد، ولی وقتی که می‌خواهیم با طرف خارجی کار مشارکتی انجام دهیم، باید قدرت خود را به طرف مقابل اثبات کنیم و بعد از آن از کلاس هم سطح یا بالاتر با آنها مذاکره کنیم. در حال حاضر نمی‌گوییم که از طرف خارجی خود بالاتر هستیم، ولی حداقل از موضع هم‌سطح می‌توانیم با آنها صحبت کنیم.

وی درباره سفرش به فرانسه و اینکه آیا این سفر ارتباطی با صحبت‌های اخیر راجع به سیاست‌های دولت فرانسه دارد، اظهار کرد: این امر به صحبت‌های قبلی من ارتباطی ندارد. معمولا پروژه‌هایی تعریف، و برای رسیدن به یک جمع‌بندی جلساتی را برگزار می‌کنیم.