دنیای اقتصاد- جزئیات مصوبه جامع دولت برای ساماندهی حمل‌ونقل عمومی و مصرف سوخت ابلاغ شد، از نکات مهم مصوبه اخیر می‌توان به اجباری شدن نصب ترمز ضدقفل ABS روی تمامی خودروهای تولیدی از ابتدای اردیبهشت سال آینده و نصب برچسب سوخت و درج رتبه انرژی در سند خودروهای بنزینی و موتورسیکلت‌ها از اول دی‌ماه امسال اشاره کرد.

ضوابط جدید شماره‌گذاری خودروهای داخلی و وارداتی اعلام شد
حمیدرضا بهداد
در حالی که به پایان نیمه اول سال ۸۷ نزدیک می‌شویم روز گذشته، مصوبه جامع دولت برای ساماندهی حمل‌ونقل عمومی و مصرف سوخت که معاون اول رییس‌جمهور آن را برای اجرا ابلاغ کرده است روی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت قرار گرفت.
در این مصوبه، ضوابط جدید شماره‌گذاری خودروهای داخلی و وارداتی به منظور مدیریت بهینه و کاهش مصرف سوخت در نظر گرفته شده است. از نکات مهم مصوبه اخیر می‌توان به اجباری شدن نصب ترمز ضدقفل ABS روی تمامی خودروهای تولیدی از ابتدای اردیبهشت سال آینده و نصب برچسب سوخت و درج رتبه انرژی در سند خودروهای بنزینی و موتورسیکلت‌ها از اول دی‌ماه امسال اشاره کرد. همچنین در این مصوبه آمده است از ابتدای اردیبهشت سال آینده همه تاکسی‌های جدید در شهرهای دارای جایگاه گاز طبیعی بنابر اعلام وزارت نفت باید برای شماره‌گذاری به موتور پایه‌گاز سوز مجهز باشند.
الزام به نصب ترمز ضد قفل از سال آینده
اوایل سال گذشته سردار محمد رویانیان فرمانده راهور ناجا از ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهور خبر داد که در آن به الزام خودروسازان به نصب سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و همچنین ایربگ (کیسه هوا) تاکید شده بود. وی دلیل این اقدام را آمار بالای کشته‌شدگان در تصادفات جاده‌ای و وجود برخی نواقص در خودروهای تولید داخل عنوان کرده بود.
هر چند که تا به امروز رسما خبری از واکنش رییس‌جمهور به نامه رییس پلیس راهور، منتشر نشده، اما بنابر مصوبه جامع دولت برای ساماندهی حمل‌ونقل عمومی و مصرف سوخت نصب ترمز ضدقفل برای شماره‌گذاری خودروها و وسایل نقلیه باری و مسافری به جز موتورسیکلت از اول اردیبهشت سال آینده اجباری است. این در حالی است که رویانیان چندی پیش نیز طی نشستی خبری به خودروسازان داخلی هشدار داد که در صورت بی‌توجهی به نکات ایمنی، سال آینده محصولات ناایمن آنها را معرفی خواهد کرد. رییس پلیس راهور ناجا در حال حاضر همزمان سمت ریاست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت (تبصره ۱۳ سابق) را نیز بر عهده دارد و مصوبه اخیر به نوعی از آغاز اعمال نکات ایمنی بیشتر در خودروهای تولید داخل، حکایت می‌کند. البته رویانیان طی نامه‌ای که به رییس‌جمهور ارسال کرده، الزام نصب ایربگ روی خودروها را نیز خواستار شده است که در مصوبه اخیر اشاره‌‌ای به آن صورت نگرفته و این در شرایطی است که خودروسازان داخلی همواره استفاده از ترمز ضدقفل و ایربگ را به عنوان آپشن در نظر داشته و خودروهای مجهز به این دو سیستم ایمنی، محصولاتی سفارشی به حساب می‌آیند چرا که تجهیز خودروها به این دو سیستم ایمنی هزینه تولید خودرو را افزایش داده و ممکن است مشتریان روی خوش به این موضوع نشان ندهند. در حال حاضر استفاده از ایربگ و ترمز ضدقفل در کشورهای اروپایی، طرحی اجباری محسوب می‌شود و خودروسازان ملزم به رعایت آنها در تولیداتشان هستند. البته به جز ترمز ضدقفل (ABS) هم‌اکنون سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌تری نظیر ASR، EBD و ESP نیز که کاربری‌های مختلفی مانند افزایش پایداری و فرمان‌پذیری را دارند در خودروهای اروپایی به کار گرفته می‌شوند.
الزام به نصب برچسب سوخت در حین شماره‌گذاری
دو ماهی می‌شود که دیگر از اختلاف‌های میان خودروسازان داخلی و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت مبنی بر نصب برچسب انرژی روی خودروهای تولید داخل، خبری نیست این در شرایطی است که طی مصوبه جامع دولت، از اول دی ماه سال‌جاری شماره‌گذاری خودروهای بنزینی و موتورسیکلت‌ها، منوط به نصب برچسب و همچنین درجه رتبه انرژی در سند خودرو (با حروف فارسی) خواهد بود. سایر وسایل نقلیه نیز از اول اردیبهشت سال آینده ملزم به این کار هستند البته خودروسازان داخلی از اردیبهشت امسال ملزم به رعایت این موضوع شدند با این تفاوت که آن زمان بحثی از عدم شماره‌گذاری خودروها، در صورت نچسباندن برچسب در میان نبود، این در حالی است که سایپا و ایران‌خودرو هر کدام طی مراسمی جداگانه در اواخر بهار امسال، برچسب انرژی را به صورت نمادین روی محصولاتشان نصب کردند و سرپرست موسسه استاندارد نیز چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار ما از روند مثبت نصب برچسب انرژی خبر داد.
تولید تاکسی با موتور پایه گازسوز اجباری شد
آن‌طور که در مصوبه جامع دولت برای ساماندهی حمل‌ونقل عمومی و مصرف سوخت پیداست، شرط لازم برای شماره‌گذاری تاکسی‌ها از ابتدای امسال دوگانه‌سوز بودن آنها در نظر گرفته شده و همچنین از اول اردیبهشت‌ سال آینده نیز همه تاکسی‌های جدید در شهرهای دارای جایگاه عرضه گاز طبیعی بنابر اعلام وزارت نفت برای شماره‌گذاری باید به موتور پایه گازسوز مجهز باشند. این بند از مصوبه جامع دولت در شرایطی است که هم‌اکنون برخی مناطق شرقی کشور حتی دارای شبکه گازرسانی نیز نیستند و از طرفی شهرهای بهره‌مند از این شبکه هم اوضاع مناسب و درخوری را از جنبه وجود جایگاه‌های عرضه گاز (CNG) ندارند و از سوی دیگر موتور پایه گازسوز هنوز در کشور به تولید انبوه نرسیده است.
خریداران خودروهای داخلی نیز باید خودروی فرسوده اسقاط کنند
ستاد تبصره (۱۳) سابق مردادماه سال گذشته تولید خودروهای بنزین‌سوز با مصرف بیش از ۶لیتر را ممنوع کرد به نحوی که خودروسازان داخلی می‌بایست برای تولید محصولات بنزین‌سوز از این ستاد مجوز می‌گرفتند از طرفی ورود خودروهای خارجی با مصرف بیش از ۶لیتر نیز منوط به اسقاط خودروهای فرسوده در نظر گرفته شد. این درحالی است که طی مصوبه جامع ابلاغ‌شده اخیر، از اول مهر امسال باید به ازای واردات خودروهای با مصرف ۶لیتر و کمتر، یک خودروی فرسوده، بیش از ۶لیتر تا ۱۰لیتر، دو خودروی فرسوده و بیش از ۱۰لیتر نیز ۳خودروی فرسوده از رده خارج شود. این در شرایطی است که بیشتر خودروهای وارداتی به کشور دارای مصرف سوخت بالایی هستند و تقاضا برای آنها افزایش یافته است همچنین طبق این مصوبه خریداران خودروهای تولید داخل با مصرف بیش از ۱۰لیتر نیز باید برای شماره‌گذاری این خودروها از اول مهر امسال نسبت به اقساط یک خودروی فرسوده اقدام کنند.