پایان مونتاژ کاری در سایپا

عکس: حمید جانی‌پور

گروه خودرو- پایین بودن ضریب ایمنی خودروهای داخلی، طی دو سال گذشته، همواره مورد انتقاد روسای پلیس راهنمایی و رانندگی کشور بوده، این در حالی است که شرکت‌های خودروساز به دلیل کاهش هزینه تولید خودرو، تاکنون از نصب ABS و ایربگ، دو سیستم ایمنی که در کل دنیا به کار گرفته می‌شود، سرباز زده‌اند.

اما انتقاد از ضریب ایمنی و کیفیت خودروهای داخلی از دو سال گذشته تنها با تذکری به خودروسازها یا اظهار گلایه‌ای که شکل رسانه‌ای نیز به خود گرفته، خاتمه پیدا کرده است.

حال آنکه آخرین اولتیماتوم را سردار محمد رویانیان، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی سه‌شنبه گذشته، در نشستی مطبوعاتی مطرح کرد.

وی که چندی است ریاست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت را عهده‌دار شده با ایراد سخنانی چون، «خودروهای ناایمن را معرفی می‌کنیم»، یا «باید عامل راه و خودرو هم مانند رانندگان جریمه شوند» و.... بار دیگر خودروسازها را نشانه گرفت. وی در این نشست همچنین به متقاضیان خودرو وعده‌ای داد که سال گذشته نیز تحقق این وعده را برای سال‌جاری

داده بود. «معرفی خودروهای فاقد ایمنی».

وی در آخرین نشست خبری خود تاکید ‌کرد که «سال آینده اعلام می‌کنیم که کدام خودروها ایمنی ندارند تا مردم آن را نخرند» سردار رویانیان قرار بود در سال‌جاری خودروهای فاقد ایمنی را معرفی کند تا مردم از خرید آنها پرهیز کنند، هر چند که به واقع این خودروها از چند سال گذشته از سوی مصرف‌کنندگان شناسایی شده، اما با توجه به تقاضای بالای خودرو در ایران که تناسبی با عرضه آن ندارد و عدم عرضه خودرو در رنج‌های مختلف قیمتی و همچنین نبود رقابت بین خودروسازها دیگر نمی‌توان به مردم گفت که از خرید خودرو خاصی پرهیز کنند.

از سویی دیگر خودروهای ناایمن مورد نظر سردار رویانیان هم‌اکنون بخش قابل ملاحظه‌ای از حمل‌ونقل عمومی کشور را در قالب تاکسی به خود اختصاص داده و نسبت به دیگر خودروهای تولیدی نیز از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند، پس شناسایی آنها کار چندان مشکلی به نظر نمی‌رسد.

اما همزمان با نشست خبری سردار رویانیان که به انتقاد از خودروسازها گذشت، شنبه شب گذشته مهرداد بذرپاش نیز در برنامه تلویزیونی نگاه یک، شبکه یک شرکت کرد و به سوالات مجری برنامه در زمینه، ایمنی، خدمات پس از فروش، ادغام، جوینت شدن با شرکت مالزیایی پروتون پاسخگو بود.

مهرداد بذرپاش، مدیرعامل سایپا درخصوص پایین بودن ضریب ایمنی خودروی پراید در این برنامه گفت: شرکت سایپا اجازه نمی‌دهد خودروی فاقد ایمنی از خط تولید خارج شود و به هنگام خروج، محصولات از سوی بازرسان کیفی این شرکت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

بذرپاش تیراژ بالای پراید، فرسوده بودن جاده‌ها و خودروهای سنگین در حال تردد در جاده‌های کشور را از جمله دلایل بالا رفتن میزان تصادفات در کشور خواند و افزود: خودروی پراید در حال حاضر بیشترین تیراژ تولید در کشور را به خود اختصاص داده و متقاضی زیادی نیز دارد که این امر موجب شده به هنگام آمارگیری، حجم تصادفات این خودرو نسبت به سایر خودروها بیشتر اعلام شود، از سوی دیگر ایمن نبودن و فرسوده بودن جاده‌ای کشور و خودروهای سنگین در حال تردد نیز موجب شده که میزان تصادفات جاده‌ای در کشور افزایش یابد و با توجه به این عوامل نمی‌توان فقط خودرو را در تصادفات مقصر قلمداد کرد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار اعلام شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی ۳۰درصد تصادفات جاده‌‌ای کشور ناشی از فرسودگی خودروهای تجاری و مسافری است که دولت باید در خصوص نوسازی این ناوگان اقدامات لازم را صورت دهد.

از سوی دیگر قدیمی بودن ترمز ایمنی و ناایمن بودن کمربند ایمنی پراید موجب شده که پلیس راهنمایی به شرکت سایپا تذکر بدهد. به گفته مسوولان راهنمایی و رانندگی ایمن نبودن ترمز و کمربند خودروی پراید هنگام تصادف افزایش میزان خسارت را در پی داشته که این امر موجب شده خودروی پراید از سوی مسوولان به عنوان خودروی پرحادثه‌ معرفی شود.

بذرپاش در این خصوص اظهار داشت: شرکت سایپا اوایل سال جاری و به منظور برطرف کردن این مشکل اقدام به نصب ترمز ABS بر روی خودروی پراید ۱۳۲ کرد که این ترمز به مرور بر تمام پرایدهای تولیدی این شرکت نصب خواهد شد.

وی ضمن رد ناایمن بودن ترمز پراید نیز گفت: درخصوص ناایمن بودن ترمز پراید گزارش‌هایی تهیه که ما نیز اقدام به تست ترمز این خودرو کردیم اما نتایج به دست آمده نشان‌دهنده آن بود که ترمز این خودرو از ایمنی لازم برخوردار است.

سال آینده پراید با بدنه جدید

طی سال‌های گذشته شرکت سایپا با ایجاد تغییراتی بر روی بدنه پراید اقدام به تولید این خودرو در مدل‌های مختلف کرد به طوری که طی این مدت چهار مدل از این خودرو با نام‌های پراید صندوق‌دار، هاچ‌بک، ۱۴۱ و ۱۳۲ در این شرکت به تولید رسیده است که این امر نشان‌دهنده آن است که تولید این خودرو در شرکت سایپا متوقف نخواهد شد.

بذرپاش درخصوص برنامه تولید این خودرو در شرکت سایپا گفت: باتوجه به اینکه برند پراید در‌حال‌حاضر به شرکت سایپا تعلق دارد بخش‌های مهندسی در حال طراحی بدنه جدید روی پلت‌فرم این خودرو است که بدنه جدید سال آینده رونمایی خواهد شد.

وی در ادامه گفت: موضوع اصلی در خودروسازی داشتن پلت‌فرم است که در صورت رسیدن به این مرحله می‌توان با ایجاد تغییراتی بر روی بدنه اقدام به تولید خودروی جدید کرد در‌حال‌حاضر نیز شرکت سایپا توانسته پلت‌فرم پراید را از آن خود کند و با توجه به این شرایط طراحی خودروی جدید در دستور کار شرکت قرار گرفته است.

بذرپاش درخصوص تولید محصولات فیس‌‌لیفت در این شرکت نیز گفت: تولید خودرو به‌صورت فیس‌‌لیفت در دنیا رواج دارد و تمام شرکت‌های بزرگ خودروساز ۵ سال بعد از تولید، اقدام به تغییر ظاهری و تولید خودرو به‌صورت فیس‌لیفت می‌کنند که فیس‌لیفت عمیق ۳ الی ۴ سال و فیس‌لیفت ضعیف ۲ تا ۳ سال پس از تولید انجام می‌شود که این امر به‌خاطر ایجاد تنوع در محصولات شرکت‌های خودروساز صورت می‌پذیرد.

گفته بذرپاش درخصوص تولید خودروی فیس‌لیفت درحالی است که سایر شرکت‌های خودروساز ۵ سال بعد از شروع تولید اقدام به ایجاد تغییر ظاهری می‌کنند اما درحال حاضر نزدیک به ۱۵ سال است که از تولید خودروی پراید در شرکت سایپا می‌گذارد و این شرکت به‌تازگی اقدام به ایجاد تغییر بر روی این خودرو کرده است.

تولید موتور ملی در دو شرکت هیچ ایرادی ندارد

از سوی دیگر ملی‌سازی طی چند سال گذشته به‌طور جدی در برنامه‌کاری دو شرکت خودروساز کشورمان قرار گرفته که این امر به‌طور همزمان در این دو شرکت به نوعی موازنه‌کاری در شرکت‌های خودروساز تعبیر می‌شود.

بذرپاش در پاسخ به این پرسش که چرا باتوجه به تولید موتور ملی در شرکت ایران‌خودرو، سایپا نیز اقدام به طراحی این موتور کرده گفت: اینکه دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به‌طور همزمان موتوری ملی داشته باشند ایرادی ندارد.

وی در ادامه اظهار داشت: دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا تولید خودروی ملی با موتور ملی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و در این خصوص نیز به نتایجی نیز رسیده‌اند به‌طوری‌که ایران‌خودرو نصب موتور ملی را بر روی سمند عملی کرد و سایپا نیز دهه فجر سال‌جاری اولین خودروی ملی با موتور ملی را رونمایی می‌کند که این مقوله هیچ منافاتی، با برنامه‌های این دو شرکت ندارد.

وی درخصوص تولید خودروی ملی این شرکت نیز افزود: خودروی ملی سایپا که دهه فجر رونمایی خواهد شد خودروی است در رده قیمتی زیر ۱۰میلیون می‌باشد و سعی ما بر آن است که قیمت آن به‌هنگام عرضه، افزایش نیابد تا تمام اقشار جامعه بتوانند از آن استفاده کنند.

افت کیفیت نداشتیم

از سوی دیگر طی سال‌های گذشته همیشه این شائبه وجود داشته که با افزایش داخلی‌سازی بر روی خودروهای تولیدی در کشور خودروهای، داخلی دچار افت کیفی می‌شوند که این امر نارضایتی متقاضیان را در پی داشته است.

بذرپاش ضمن رد این مطلب گفت: این موضوع صحت ندارد طی سال‌های گذشته بر روی محصولات تولیدی تحت برند هیچ افت کیفی صورت نگرفته و این بدان علت است که کیفیت خودرو در شرکت‌های بزرگ خودروساز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل آنها در این خصوص حساسیت بسیاری از خود نشان می‌دهند.

صدور کارت شناسایی برای محصولات سایپا

این روزها به بیشتر مکان‌های دولتی که قدم می‌گذاری با این نوشته روبه‌رو می‌شوی که بدون کارت ملی هیچ کاری انجام نمی‌شود.

این در حالی است که ظاهرا تعمیرگاه‌های مجاز سایپا نیز در آینده نزدیک، برگه‌ای را روی تابلو اعلانات خود نصب خواهند کرد با این مضمون که خدمات‌رسانی به هیچ خودرویی بدون کارت شناسایی آن، امکان‌پذیر نیست! بذرپاش در

این زمینه گفت: سایپا هم‌اکنون برای زانتیا و ریو کارت شناسایی صادر کرده و در آن تمام مشخصات خودرو درج شده است.

وی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک صدور کارت شناسایی به پراید نیز تعمیم داده می‌شود، افزود: این کارت شناسنامه خودروهای سایپا به حساب می‌آید و هر چند بار که این خودروها به تعمیرگاه‌های مجاز شرکت مراجعه کنند در آن ثبت می‌شود. مدیرعامل سایپا تاکید کرد: این اقدام در راستای اهداف کیفی سایپا صورت گرفته است!

ده تا یکی!

«از هر ۱۰مشتری که به تعمیرگاه‌های مجاز سایپا مراجعه می‌کند تنها به یک نفر از آنها خدمات گارانتی ارائه می‌شود» این را نه آمارهای رسمی بلکه مدیرعامل سایپا در برنامه نگاه یک مدعی شد. بذرپاش گفت: طبق آماری که از تعمیرگاه‌های مجاز شرکت به دست ما رسیده، از هر ۱۰مراجعه‌کننده در ایام گارانتی‌ خودرو، تنها یک نفر خدمات گارانتی دریافت می‌کند.

وی حتی به این مورد نیز تاکید کرد که برخی از این مشتریان (یکی از ده تا) گاهی اوقات خودشان اصرار دارند که قطعه خودرویشان تعویض شود به نحوی که شاید اصلا قطعه تعویضی به خودی خود عیب و ایرادی نداشته باشد!

این گفته مدیرعامل سایپا در شرایطی است که مشتریان داخلی معمولا جدای از آنکه نسبت به کیفیت برخی خودروها شکایت دارند از نحوه خدمات‌رسانی پس از فروش شرکت‌های خودروساز داخلی نیز شاکی‌اند و این نارضایتی، هم در دوران گارانتی وجود دارد هم پس از آن؛ شاید به همین دلیل بود که مجلس هفتم قانونی را با نام حمایت از مصرف‌کننده (لیمو) تصویب کرد تا بازنگری اساسی در قوانین مربوطه به خدمات پس از فروش و گارانتی ایجاد شود. هر چند که این قانون هنوز به خودروسازان ابلاغ نشده و روی میز هیات وزیران در انتظار تایید و تصویب است.

قطعات، در نمایندگی‌ها عوض نشده‌اند

صنعت‌کاران به‌خصوص خودروسازان ایرانی چه بخواهند و چه نخواهند به نوعی با چینی‌ها و محصولات بی‌کیفیت آنها درگیرند به نحوی که اگر سری به فروشگاه‌های عرضه قطعات یدکی زده باشید با خیل محصولات چینی روبه‌رو می‌شوید که بازار را تصاحب کرده‌اند.

این در حالی است که ظاهرا پای این قطعات بی‌کیفیت به تعمیرگاه‌های مجاز سایپا نیز باز شده و برخی از این تعمیرگاه‌ها قطعات اورجینال سایپا را با قطعات چینی عوض کرده و به مشتریان عرضه می‌کنند.

مدیرعامل سایپا با رد کلیت این موضوع تاکید کرد: تعمیرگاه‌های مجاز ما قطعات سایپا را با قطعات چینی تعویض نکرده و بنده این موضوع را تکذیب می‌کنم. بذرپاش در عین حال گفت: البته بازرسان ما در جریان بازرسی‌های خود یکی دو مورد را در این باب مورد شناسایی قرار داده و معرفی کرده‌اند.

CKD کاری را بوسیدیم گذاشتیم کنار!

در باب قرارداد همکاری مشترک سایپا و پروتون مالزی و همچنین حاشیه‌های آن، مباحث زیادی طی یک ماه اخیر مطرح شد. مباحثی مانند متضرر شدن و دور خوردن شرکت زاگرس خودرو شریک قدیمی پروتون و همچنین میزان صلاحیت کمی و کیفی شرکت مالزیایی مذکور، در این یک ماه همواره بحث روز صنعت خودروسازی کشور بود. هرچند با اظهارات مدیرعامل پروتون مبنی بر حفظ حقوق زاگرس خودرو در این قرارداد، ظاهرا در این زمینه شفاف‌سازی شد. اما مدیرعامل سایپا در برنامه نگاه یک در مواجه با پرسش مجری برنامه باز هم به حاشیه‌های مذکور اشاره کرد و به جز یک نکته، دوباره پاسخ‌های پیشین خود را ارائه داد.

وی گفت: نوع همکاری مشترک سایپا و پروتون، کاملا با آنچه که زاگرس خودرو هم‌اکنون در حال انجام است، تفاوت دارد. آنها توزیع کننده محصولات پروتون به حساب می‌آیند در حالی که سایپا می‌خواهد کارهای مشترک تحقیقات و طراحی و تولید با شرکت مالزیایی انجام دهد. بذرپاش با تاکید بر اینکه سایپا، CKD کاری را بوسیده و کنار گذاشته است، گفت: پروتون قدرت طراحی بالایی در زمینه موتور خودرو دارد و ما نیز در باب تولید دارای توان بالایی هستیم و بدین واسطه می‌توانیم محصولات مناسبی را از لحاظ کمی و کیفی به تولید برسانیم.

۸۳ درصد کارشناسان، موافق ادغام هستند

خیلی‌ها می‌گویند طرح ادغام خودروسازان داخلی که سال گذشته از جانب بذرپاش مطرح شد، دیگر به موضوعی قدیمی تبدیل و جای بحث ندارد. بسیاری از کارشناسان نیز در مواجهه با این طرح، موضعی مخالف داشته و ادغام خودروسازان را در شرایط فعلی که زیر چتر دولت قرار دارند، اقدامی نادرست خواندند. این در حالی است که ظاهرا بذرپاش هنوز هم طرح پیشنهادی‌اش را بهترین راه برای اعتلای صنعت خودرو داخل می‌داند.

وی گفت: سرعت ما در صنعت خودروسازی، کم است و برای جهش باید تصمیم‌های بزرگ بگیریم که به اعتقاد بنده، ادغام، تصمیمی بزرگ به حساب می‌آید.

بذرپاش ادامه داد: دنیا تا چندین سال پیش، ۴۰ خودروساز منفک از یکدیگر داشت در حالی که با نهادینه شدن ادغام در این صنعت، هم‌اکنون هفت خودروساز بزرگ در دنیا داریم. مدیرعامل سایپا، با طرح این پرسش که نمی‌دانم چرا وقتی خودروسازان بزرگ دنیا به سمت ادغام رفته‌اند، ما نباید برویم؟! اظهار داشت: پروژه‌ای را در حد تز دکترا در باب خوب یا بد بودن ادغام خودروسازان داخلی انجام داده‌ایم که طی آن از همه کارشناسان شناخته شده گذشته و حال صنعت کشور در این باب نظرخواهی شد و طبق نتایج به دست آمده، حدود ۸۳درصد آنها موافق طرح ادغام بودند!

کار من، بذرپاشی است

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان که از استودیویی دیگر، مدیرعامل سایپا را مورد سوال قرار می‌داد از بذرپاش پرسید بذری را که وی در صنعت خودرو کشور پاشیده، چه زمانی درو خواهد کرد و بذرپاش نیز پاسخ داد: کار من بذرپاشی است و همانطور که گذشتگان کاشتند و ما برداشتیم، ما نیز می‌کاریم تا آیندگان برداشت کنند!

زوج‌های جوان و مورانو

مشخص نیست طرح اخیر سایپا مبنی بر ارائه رایگان محصولاتش برای ساعاتی به زوج‌های جوان، تا چه حد در بالا رفتن آمار عقد و ازدواج طی روزهای اخیر، تاثیر داشته، اما بنا به گفته مدیرعامل این شرکت بیشتر زوج‌های جوان دو خودرو لوکس مورانو و مگان را برای مراسم عقد و عروسی‌شان انتخاب کرده‌اند.

بذرپاش با تاکید بر اینکه طرح مذکور ادامه خواهد داشت، گفت: سعی می‌کنیم این طرح را که فعلا در سطح استان تهران اجرا می‌شود به سایر استان‌های کشور نیز تعمیم دهیم.

وی افزود: بیشتر شرکت‌کنندگان در این طرح خواهان استفاده از مورانو و مگان بودند و ما نیز تا جایی که توانستیم در این زمینه کوتاهی نکردیم.

پراید قسطی سوار می‌شوم

شاید برای خیلی‌ها جذاب و مهم باشد که بدانند مدیران عامل شرکت‌های خودروساز کشور کدام خودرو را سوار می‌شوند و از آن مهم‌تر اینکه خودروی آنها جزو محصولات تولیدی خودشان است یا خیر؟!

این در حالی است که ظاهرا مدیرعامل سایپا اعتماد زیادی به پراید دارد؛ چرا که به گفته خودش، هم‌اکنون پراید سوار می‌شود. وی گفت: بنده سال ۸۵ یعنی حتی قبل از آنکه مدیرعامل پارس‌خودرو شوم به مدد وام بانکی که از سایپا گرفتم پراید خریدم.

بذرپاش افزود: آن زمان سه میلیون تومان پیش‌پرداخت دادم و در حال حاضر هم ۵/۳میلیون تومان از قسط‌ هایم باقی مانده است!