گروه خودرو - تا دیروز سخن از طلبکاری ایران‌خودرو و بدهی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت بابت دوگانه‌سوز کردن خودروهای تولیدی این شرکت بود، اما امروز سایپا نیز مدعی شده که حدود ۱۴ میلیارد تومان از بابت تولید ۱۸ هزار تاکسی دوگانه‌سوز از وزارت نفت طلب دارد.

طبق قانون بودجه سال ۱۳۸۶ وزارت نفت می‌بایست کل هزینه دوگانه‌سوز کردن تاکسی‌‌های تولیدی سایپا را پرداخت می‌کرد که به دلیل مشکل سقف پرداخت این وزارتخانه‌ از پرداخت مابقی هزینه سر باز زد. روز گذشته مجید فهیمه امیری مدیر پروژه CNG شرکت سایپا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا به این نکته اشاره کرده که مشکل اصلی سایپا به تولیدات خودروهای دوگانه‌سوز شخصی سال ۸۵ برمی‌گردد؛ چرا که بین هزینه‌ای که برای دوگانه‌سوز کردن پراید و مبلغ یارانه‌ای که در اختیار این شرکت قرار گرفته، حدود ۱۵۵ هزار تومان اختلاف وجود دارد.

وی همچنین عنوان کرده که در سال ۸۶ برای هزینه دوگانه‌سوز شدن تاکسی‌ها، وزارت نفت هزینه ۷۸۰ هزار تومان را به سایپا پرداخت نکرده که به دلیل کاهش حاشیه سود این خودرو، شرکت مذکور خود اقدام به اخذ مبلغ ۱۰۰ هزار تومان از مشتریان کرده است.

مدیر پروژه CNG شرکت سایپا همچنین با انتقاد از اظهارنظر معاون مهندسی فرآیند تولید ایران‌خودرو که عنوان کرده بود هزینه دوگانه‌سوز کردن پراید ۵۶۰ هزار تومان است، اما هزینه محصولات ایران‌خودرو تا ۹۵۰ هزار تومان نیز می‌رسد، تاکید کرده که این اظهارات ناشی از عدم آگاهی از تغییرات صورت گرفته است و هزینه واقعی سایپا نیز برای این عمل ۷۵۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

طرح دوگانه‌‌سوز کردن ۴۰ درصد از محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز، اگرچه در راستای افزایش سبد سوختی، کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی در بنزین و ... از سال گذشته و با تشکیل ستاد تبصره ۱۳ به شکل جدی اجرا شد، نبود زیرساخت‌ها برای عملی کردن به چنین طرحی در نهایت منجر به بروز اشکالاتی شد که امروز مشتریان کمتری را راغب به‌دوگانه‌سوز کردن خودروهای سواری کرده است. اگرچه دولت باتوجه به کمبود کیت و مخزن، خودروسازها را مقید به تولید خودروهای دوگانه‌سوز با یارانه وزارت نفت کرد و خودروسازها نیز طرح دستوری دولت را با وجود تمامی مشکلات عملی کردند، اما بدهکاری وزارت نفت به خودروسازها در نهایت خودروسازها را متضرر خواهد کرد اما بیش از آن مشتریان می‌بایست خسارت ناشی از این طرح دستوری را پرداخت کنند.