گروه خودرو - پس از اعلام شرایط دومین مرحله سهمیه‌بندی بنزین، بازار خودروهای وارداتی، دچار نوسان شد، به‌طوری‌که برخی از نمایشگاه‌داران از فروش این نوع خودروها توسط مالکان آنها خبر داده و برخی از نمایندگی‌ها نیز کاهش فروش خودروهای ۱۳۰۰ سی‌سی به بالای خود را به تصمیم جدید ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت نسبت دادند. دومین مرحله سهمیه‌بندی بنزین با قطع سهمیه خودروهای وارداتی و خودروهای داخلی ۲۰۰۰ سی‌سی همراه بود.

هرچند که رییس ستاد مدیریت حمل و نقل، هدف از اجرای طرح مذکور را هدفمند کردن یارانه‌های دولتی خواند، اما نادیده گرفتن خودروهای پرمصرف داخلی از تصمیمات این ستاد نه تنها به نوعی حمایت جانبدارانه از خودروسازهای داخلی بود، بلکه به گفته برخی از کارشناسان شگرد تازه‌ای، برای رویکرد خریداران خودروهای خارجی به خودروهای داخلی که به مراتب مصرف سوختی بیشتر از خودروهای وارداتی دارند، تعبیر شد.

حال باتوجه به بحران سوخت در جهان بهتر بود که تصمیم‌گیران این ستاد، کاهش مصرف و صرفه‌جویی بنزین را هدف‌گیری می‌کردند تا خودروهای خارجی که تعداد آنها نسبت به خودروهای داخلی به مراتب کمتر و مصرف سوخت آنها نیز ناچیز است. بهرحال آنچه از اظهارنظر رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل می‌توان استنباط کرد این است که دهک بالای جامعه دیگر نباید از بنزین یارانه‌ای استفاده کنند.

اماکاهش قیمت خودروهای وارداتی و اعتراض صاحبان خودروهای مذکور به تصمیم جدید ستاد تبصره ۱۳ سابق نیز جالب توجه بود. تاثیر روانی این تصمیم هرچند طی هفته گذشته بر بازار این نوع خودروها تاثیرگذار بوده اما از همه مهم‌تر اعتراض صاحبان خودروهای لوکس و نمایندگی‌هایی بود که نسبت به دومین مرحله سهمیه‌بندی واکنش نشان دادند. طبق گفته یکی از کارشناسان فرق بین حذف سهمیه بنزین یک خودرو با ارائه ۱۲۰ لیتر دولتی، ماهیانه حدود ۳۶ هزار تومان است. حال این سوال مطرح است که پرداخت مابه‌التفاوت ۳۶ هزار تومان برای دارنده خودرو ۵۰، ۱۰۰ و ۱۲۰ میلیونی به بالا، به چه میزان در زندگی آنها تاثیرگذار است که منجر به اعتراض آنها و برهم ریختن بازار شده است.