ایسنا- سرپرست وزارت کشور از برگزاری جلسه مشترک خود با شهردار تهران ظرف دو هفته آینده خبر داد. سید مهدی هاشمی درباره تمهیدات وزارت کشور برای ایجاد امکانات و تسهیلات خاص برای ارتقای وضعیت حمل و نقل عمومی، با توجه با سهمیه‌های جدید بنزین، گفت: تسهیلات و خدمات فعلی برای حمل و نقل عمومی، چند برابر و بعضا چندین برابر گذشته بوده است، اما دولت نمی‌تواند، همه مسایل را محدود به اعتبارات کند، هر چند که در بحث اعتبارات، افزایش چند برابری را تجربه کرده‌ایم.

وی افزود: باید از امکانات دیگری برای اصلاح سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنیم، استفاده بهینه از سهمیه اتوبوس یا نیروی انسانی، بودجه و مدیریت با هم می‌تواند، جوابگوی نیاز حمل و نقل عمومی باشد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد، تعداد اتوبوس‌های شهر افزایش یابد، اما امکان جذب راننده وجود نداشته باشد و یا بودجه برای نگهداری و توسعه فعالیت‌های اتوبوسرانی نباشد و یا حتی مدیریت اعمال نکنیم و فقط به عنصر اعتبارات تکیه کنیم، مشکل حل نمی‌شود. هاشمی خاطرنشان کرد: در عین حال همکاری‌های بین طرفین و کمیته‌های مشترک برای تعامل مناسب‌تر بین شهرداری و وزارت کشور وجود دارد و امیدواریم گزارش‌های عملکرد شهرداری تهران در حمل و نقل عمومی به موقع به دست ما برسد و ما هر چقدر بتوانیم در مورد کمک به حمل و نقل عمومی، مضایقه نمی‌کنیم. سرپرست وزارت کشور درباره افزایش تعداد اتوبوس‌های ریالی در تهران، اظهار کرد: این موضوع را براساس شکایت‌های متعددی که به ما رسیده، به شورای شهر تهران و شهرداری تهران منعکس و اعلام کرده‌ایم که نباید اتوبوس‌های تحویل داده شده به شهر تهران، در بخش غیریارانه‌ای به کار گرفته شوند، از سوی دیگر، تعیین نرخ کرایه اتوبوس‌های خصوصی در حیطه وظایف شورای شهر تهران است.

وی درباره برگزاری جلساتی میان وزارت کشور و شهرداری تهران، اذعان کرد: در دوره مسوولیت‌های قبلی هم این تعاملات برقرار بود و ما چند جلسه مشترک داشتیم، اما در دوره مسوولیت جدید، من این توفیق را نداشتم، ولی همکارانم جلساتی را با مسوولان شهرداری تهران داشته‌اند.

وی همچنین از برقراری تماس تلفنی در هفته گذشته با شهردار تهران خبر داد و عنوان کرد: ظرف دو هفته آینده، جلسه مشترکی را با محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، خواهیم داشت.

وی با بیان این که ظرف سه سال گذشته، سه‌هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران افزوده شده است، افزود: در زمان مسوولیت من در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، تعداد اتوبوس‌ها چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه و حجم جابه‌جایی مسافر نیز سه‌میلیون و ۵۰۰هزار نفر در روز بود، در حالی که با اضافه‌شدن سه‌هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعلی، طبق آمارهای شهرداری تهران، حجم جابه‌جایی مسافر به سه‌میلیون و ۱۵۰هزار نفر در روز رسیده است و ما نمی‌دانیم که چرا این اعداد و ارقام تناسب ندارد. هاشمی تصریح کرد: این آمار توسط خود شهرداری تهران ارائه شده و اگر آمار غلط است، باید اصلاح شود و در غیر این صورت، باید توضیح دهند که چرا تعداد جابه‌جایی مسافر کاهش پیدا کرده است.