برای محصولات صادراتی‌،بازرسی ویژه داریم

حمیدرضا بهداد

«از نظر بنده کیفیت محصولات صادراتی ایران‌خودرو با محصولات عرضه شده این شرکت در بازار داخلی یکی است.» این گفته بخشی از اظهارات معاون کیفیت ایران‌خودرو است که روز گذشته در جریان کنفرانس خبری خود به بیان آن پرداخت.

در این جلسه که برخی دیگر از مسوولان امور کیفی ایران‌خودرو نیز حضور داشتند اصغر جهانگرد با تاکید بر این که هیچ تفاوتی میان سطح کیفی محصولات صادراتی این شرکت با محصولاتی که در بازار داخل عرضه می‌شود وجود ندارد، گفت: ممکن است ما برای برخی بازارهای صادراتی خود مانند روسیه و ترکیه آپشن‌هایی را روی محصولاتمان سوار کنیم، اما این بدان معنا نیست که خودروهای عرضه شده به بازار کشور دارای سطح کیفی پایین‌تری نسبت به صادراتی‌ها هستند، چرا که محصولات ایران‌خودرو یا محصولات هر خودروساز دیگری، در یک فرآیند مشخص به تولید می‌رسد و ما هر آنچه را که در این فرآیند ساخته می‌شود، هم به بازار داخل می دهیم و هم صادر می‌کنیم.

اظهارات جهانگرد در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، ایران‌خودرو روی محصولات صادراتی خود حساسیت کیفی و فنی بیشتری داشته و بازرسی‌های ویژه‌ای روی آنها انجام می‌دهد و به دلیل آن که این سیاست در مورد خودروهای عرضه شده به بازار داخل کمتر اعمال‌ می‌شود، سطح کیفی این خودروها از صادراتی‌ها نازل‌تر است.

این ادعای کارشناسان در حالی است که معاون کیفیت ایران‌خودرو با تکیه بر سوابق خود در بخش مونتاژ این شرکت تصریح کرد: کیفیت هر خودروی تولیدی در ارتباط مستقیم با قطعات تشکیل دهنده آن است و از آنجا که روزی ۶هزار قطعه به ایران‌خودرو وارد می‌شود اصلا امکان آن وجود ندارد که قطعات را تفکیک کرده و با کیفیت‌ها را روی صادراتی‌ها و کم‌کیفیت‌ها را بر خودروهای عرضه شده به بازار داخل سوار کنیم.

وی با تایید این که ایران‌خودرو روی محصولات صادراتی‌اش بازرسی ویژه‌ای انجام می‌دهد، اظهار داشت: از آنجا که دردسر محصولات صادراتی و به تبع آن مشتریان خارجی ما نسبت به داخلی‌ها بیشتر بوده و برگرداندن و تعویض قطعات آنها ۲برابر بازار داخل هزینه در بردارد، ایران‌خودرو بازرسی ویژه‌ای را روی صادراتی‌هایش انجام می‌دهد. هرچند که به اعتقاد بنده، این بازرسی اضافه بوده و باید حذف شود.

۳۰ تا از ۱۶هزار تا مدتی است که برخی مشتریان پژوپارس نسبت به مشکلات فنی خودروی خود شکایت دارند. به گفته آنها، پژو پارس هنگام رسیدن به سرعت، ۱۰۰کیلومتر در ساعت ناگهان خاموش کرده و خطرساز می‌شود. این در حالی است که ظاهرا به علت معیوب بودن سیستم ECU این خودرو، امکان عیب‌یابی این مشکل وجود ندارد و مشتریان پژو پارس هم‌اکنون در بلاتکلیفی به سر می‌برند. جهانگرد در این زمینه گفت: این مشکل مربوط به بازه زمانی ۶۰روزه‌ای در سال گذشته است که پژو پارس‌های تولید شده در این بازه زمانی با آن روبرو هستند.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص تنها ۳۰ مورد شکایت به ایران‌خودرو رسیده است، تاکید کرد: مشکل پژو پارس‌های مذکور این است که هنگام کلاج‌گیری و ترمز، دور موتور بالا رفته و به ۱۵۰۰ می‌رسد که این موضوع خاموش شدن آن را در بر داشته و یک مشکل نرم‌افزاری به حساب می‌آید و ما نیز از اسفند ۸۶ به نمایندگی‌های خود ضرورت اصلاح این مورد را ابلاغ کرده‌ایم. گفته‌های معاون کیفیت ایران‌خودرو در شرایطی است که برخی شنیده‌ها از بروز مشکل مذکور در ۱۶هزار پژو پارس خبر می‌دهد.

حکایت کپ کردن پژو ۲۰۶

«کپ کردن»، این اصطلاح را خود نمایندگی‌های ایران‌خودرو در مورد مشکل فنی پژو ۲۰۶ بیان می‌کنند. در حالی که به ظاهر مدتی است مشابه مورد ذکر شده برای پژو پارس نیز در مورد این خودرو به وجود می‌آید و باز هم نمایندگی‌های این شرکت توانایی لازم را در عیب‌یابی آن ندارند. جهانگرد در این زمینه نیز اظهار داشت: در حال حاضر یکی از مشکلات ما در نمایندگی‌های‌مان، عدم تخصص آنها در شناسایی عیوب برخی خودروها مانند پژو ۲۰۶ و پژو پارس است که قصد داریم طی سال جاری برای آنها تعمیرگاه‌های تخصصی با نیروهای متخصص‌‌تر ایجاد کرده به مشتریان خدمات لازم را ارائه دهیم، چراکه عیب‌یابی محصولاتی مثل پژو ۲۰۶، به دلیل سیستم پیچیده آنها دشوار است.

ترمز سمند، می‌گیرد

اما از دیگر شکایات رسیده و نرسیده به ایران‌خودرو، مشکل عملکرد مناسب ترمز سمندهای معمولی این شرکت است که ظاهرا در وضعیت رسیدن به سرعتی خاص، مناسب عمل نمی‌کند. جهانگرد در رابطه با این مشکل نیز اظهار کرد: مشکل ترمز سمند از سال ۸۳ مطرح شد که ما از همان مقطع زمانی اقدامات لازم را برای رفع آن انجام و سیستم ترمز این خودرو را ارتقا دادیم و تا آنجایی که نظرسنجی‌های ایران‌خودرو و سازمان بازرسی کیفیت به ما می‌گوید در حال حاضر مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. وی همچنین در مورد سایر مشکلات فنی سمند تاکید کرد: سمند قبل از عرضه به بازار تمام استانداردهای لازم را پاس کرده و ما برای رفع عیوب احتمالی آن باید منتظر بازخوردهایش در بازار باشیم؛ اما همین قدر بگویم که فعلا پس از پژو ۲۰۶، سمند دارای بیشترین رضایت‌مندی مشتریان است.

نسل جدید روآ در راه است

پژو روآ که پرتیراژترین محصول ایران‌خودرو به حساب می‌آید، هم‌اکنون در دسته‌بندی کیفی خودروهای تولید داخل، جزو دسته حداقل قابل‌قبول‌ها بوده و در تمامی معیارهای کیفی یعنی حتی در بخش‌های ایمنی و حیاتی مانند سیستم ترمز نیز دارای نمره منفی است این در حالی است که معاون کیفیت این شرکت خبر از تولید و عرضه نسل جدید این خودروی قدیمی طی سال جاری داده و گفت: روآیی را که امسال به بازار عرضه خواهیم کرد از لحاظ سطح کیفی دارای شرایط بهتر و بهبودیافته‌تری بوده و از دسته حداقل قابل‌قبول‌ها به دسته قابل‌قبول‌ها ارتقا پیدا خواهد کرد.

سمند با موتور ملی در انتظار مجوز

اما در حالی که هم‌اکنون ایران‌خودرو حدود ۳۵۰دستگاه سمند را به موتور EF۷ (ملی) مجهز کرده هنوز این محصول به بازار داخلی عرضه نشده است. جهانگرد در این زمینه گفت: هنوز اجازه تجاری کردن سمندهای مجهز به موتور ملی را دریافت نکرده و منتظر حصول اطمینان از عدم‌بروز مشکل برای مشتریانی که از این محصول استفاده خواهند کرد، هستیم.

ارزبری قطعات، ۴۰۰ یورو

در حالی که برخی کارشناسان بروز مشکل کیفی در خودروهای تولید داخل را به داخل‌سازی قطعات مرتبط می‌دانند، حاجی‌خانی از دیگر مسوولان امور کیفی ایران‌خودرو خبر از کاهش ارزبری قطعات داده و گفت: تا همین چند سال گذشته، ارزبری قطعات خودروهای داخلی، ۵هزار یورو بود که طی سال گذشته به طور متوسط به ۴۰۰یورو رسیده و ما در کنار آن به قابلیت طراحی و تغییر در تولیدات خود دست یافته‌ایم.

تندر ما بهتر است

یک سال از آغاز تولید تندر - ۹۰ در کشور می‌گذرد و هنوز درصد بالایی از ثبت‌نام‌کنندگان این خودرو، موفق به دریافت تندرشان نشده‌اند. این در حالی است که ظاهرا برای برخی مسوولان ایران‌خودرو، بهتر بودن تندر تولیدی در این شرکت نسبت به پارس خودرو، مهم‌تر از تولید و عرضه آن است. به نحوی که جهانگرد روز گذشته اعلام کرد. تندر - ۹۰ تولیدی ایران‌خودرو بهتر از تندر - ۹۰ پارس‌خودرو بوده و شاهد این مطلب نیز، نمره کیفی بهتر آن است.