صنعت خودرو آمریکا شوکه شد

گروه خودرو- در حالی که مدت کوتاهی از خروج خودروسازی آمریکا از بحران می‌گذرد، شوکی تازه بازار خودروی این کشور و شرکت‌های خودروسازی آمریکایی را تحت تاثیر قرار داد و سبب شد تا بیش از ۲۰۰ نفر از دست اندرکاران این صنعت جلسه فوق‌العاده‌ای در دیترویت تشکیل دهند. این ۲۰۰ نفر که اغلب سرمایه‌گذاران در صنعت خودروسازی و از مدیران شرکت‌های بزرگ آمریکا به حساب می‌آیند، در جلسه موردنظر به بررسی جوانب مشکل و راهکارهای مقابله با آن پرداختند و تاکید کردند که به این سادگی‌ها نمی‌توان این بحران تازه را پشت‌سر گذاشت.

بحران جدید اما به انفجار در کارخانه تولید مواد شیمیایی آلمان مربوط می‌شود و آمریکایی‌ها را به شوک فرو برده است.

این شوک که در نتیجه انفجار کارخانه تولید مواد شیمیایی در آلمان اتفاق افتاد، سبب شد تا برخی از کارخانه‌های خودروسازی آمریکا مجبور به تعطیلی شوند و برخی خبر از توقف تولید برای مدت بیش از یک ماه بدهند.

اما قبل از اجرایی شدن این پیش‌بینی‌ها بازار خودروی آمریکا عکس‌العمل نشان داد و صنعت خودرو این کشور دوباره عقب‌نشینی کرد. اتحادیه صنعت خودروسازی آمریکا در گزارش رسمی خود نوشت: انفجار کارخانه تولید مواد شیمیایی در آلمان سبب شد تا ما با کمبود مواد اولیه مواجه شویم. این کمبود بعد از شوک‌های مختلفی که بازار را هدف قرار داده است، می‌تواند بسیار آسیب‌رسان باشد.

افراد این اتحادیه در مورد چگونگی بررسی گزینه‌های دیگر برای خرید مواد اولیه و ارزیابی کیفیت آنها با یکدیگر صحبت انجام دادند، ولی در نهایت تصمیم‌گیری نهایی را به جلسه بعدی موکول کردند. «فرانک باسمی» یکی از خبرنگاران دیترویت نیوز که در این جلسه حاضر بود گفت: افراد شرکت‌کننده در جلسه به دنبال یافتن کارخانه‌هایی هستند تا محصولاتی با کیفیت بالا و با استانداردی مطابق استاندارد صنعت خودروسازی آمریکا محصول تولید کنند، هرچند می‌دانند یافتن این کارخانه‌ها در فاصله زمانی کوتاه بسیار دشوار است.

به هر حال شرکت‌های خودروسازی چاره‌ای جز کاهش موقت تولید و حتی تعطیلی برخی از کارخانه‌ها ندارند و در عین حاصل از شرکت آلمانی هم می‌خواهند تا با صرف سرمایه زیادتر و استفاده از نیروی کار بیشتر، روند بازسازی کارخانه را تسریع کنند.

طبق گزارش منتشر شده در سایت دیترویت‌نیوز که سایت رسمی صنعت خودروسازی در ایالات متحده آمریکا است، انفجار ماه گذشته در آلمان سبب شده تا بسیاری از قطعات خودرو به خصوص مواد اولیه مورد استفاده در تولید انواع لاستیک و پلاستیک استفاده شده در رنگ و روکش صندلی‌های خودرو و تایرها، وارد آمریکا نشوند.

با این حساب، اغلب برندها توان تولید خود را از دست داده و از موادی که پیشتر در انبار ذخیره کرده بودند، در عرض یک ماه گذشته استفاده کرده‌اند.

تولید اصلی این کارخانه آلمانی ماده‌ای است به نام «سی دی تی» که به عنوان ماده اصلی و مهم شناخته می‌شود.

این ماده در ساخت فرآورده‌هایی دخیل است که در بخش سوخت‌رسانی و ترمز خودرو استفاده می‌شوند و عملکرد ناقص آن می‌تواند باعث ضعف در عملکرد ترمز و سیستم سوخت‌رسانی خودرو شود و حوادث رانندگی بزرگی را ایجاد کند.

این حوادث نه فقط خسارات مالی بلکه خسارات جانی زیادی را نیز به همراه خواهند داشت.

در همین حال، مدیرعامل شرکت تولید ماده شیمیایی ایوک آلمان در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که ممکن است بازسازی این کارخانه بیش از سه ماه طول بکشد و محصولات آن نیز بعد از ماه ژوئن وارد بازار خواهند شد.

در این صورت، شرکت‌های خودروسازی آمریکایی که اصلی‌ترین مصرف‌کننده محصولات این کارخانه هستند هم توان تولید خود را از دست خواهند داد.

«کارل‌هایون» یکی از تحلیل گران بازار خودرو می‌گوید که کارخانه‌های خودروسازی آمریکایی در عرضه یک ماه گذشته - مدتی که این کارخانه تولیدش را متوقف کرده است- از قطعات و مواد اولیه موجود در انبارها استفاده کرده‌اند، ولی هم اکنون ذخایرشان پایان یافته است و آمریکایی‌ها دو راه بیشتر پیش رو ندارند.

آنها یا باید کارخانه‌های تازه ای را جایگزین ایوک آلمان کنند یا اینکه کارخانه‌های خود را موقتا به حالت تعلیق در بیاورند و حداقل از تولید خود بکاهند.

به نظر می‌رسد تعطیلی کارخانه‌ها کار نامعقولی باشد، زیرا آسیب زیادی به بازار خودرو وارد می‌کند و بازار را با کمبود خودرو مواجه می‌سازد که خود زمینه‌ساز رشد قیمت‌ها خواهد شد.

بنابراین چاره اصلی کار، استفاده از کارخانه‌های جایگزین است.

مدیرعامل شرکت خودروسازی جی‌ام بر این باور است که این شوک تازه برای بازار خودروی آمریکا بسیار بزرگ است و این صنعت نمی‌تواند در برابر آن مقاومت کند.

وی استفاده از مواد اولیه دیگر کارخانه‌ها و طی مراحل یافتن کارخانه جایگزین و بررسی کیفی محصولات را فرآیندی بسیار زمان بر می‌داند که حتی ممکن است روی کیفیت خودروها هم اثر منفی داشته باشد.

صنعت خودروسازی آمریکا در سال ۲۰۱۲ میلادی و بعد از ۵ سال بحران اقتصادی به تازگی از رکود خارج شده بود و پیش‌بینی‌ها از افزایش عرضه و تولید خودرو در این کشور خبر می‌داد. بازار خودرو نیز در پاسخ به اصلاح نسبی شرایط اقتصادی و بهبود سطح درآمد و رشد اقتصادی عکس العمل نشان داده بود و در سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از ۱۲ میلیون دستگاه خودرو در این کشور مبادله شد.

اخبار نیز از فروش بیشتر از ۵/۱۴ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۲ میلادی حکایت داشت، ولی این شوک تازه می‌تواند زمینه ساز عدم تحقق این مساله شود.

به هر حال شرایط صنعت خودروسازی آمریکا دوباره بحرانی است و دست اندرکاران این صنعت برای برطرف کردن مشکل فعلی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.