ایسنا- در ادامه روند ارتقا دادن کیفیت قطعات عرضه شده در بازار خدمات پس از فروش خودرو، شرکت ایساکو به قطعه‌‌سازان سطح C طرف قرارداد خود فرصت داد تا در سال جاری به سطح B ارتقا یابند؛ در غیر این صورت این قطعه‌سازان از زنجیره تامین این شرکت حذف خواهند شد. در سال‌های اخیر خودروسازان داخلی سعی کرده‌اند با دریافت قطعات باکیفیت، سطح کیفی خودرو‌های تولیدی و همچنین خدمات پس از فروش را افزایش دهند.

بهترین راهکار پیگیری شده در این زمینه نیز تلاش برای ارتقای کیفیت قطعات تولیدی در شرکت‌های طرف قرار‌داد بوده است. در همین راستا بود که سال گذشته تمام خودروسازان داخلی قطعه‌سازان سطح D را از شبکه تامین قطعات خود حذف کردند.

حتی با آغاز سال ۱۳۹۱ مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو (ایساکو) به قطعه‌سازان سطح C طرف قرار‌داد این شرکت هشدار داده که در سال جاری باید به سطح B ارتقا یابند و در غیر این صورت از شبکه تامین این شرکت حذف خواهند شد.

اما اصولا تعیین سطح کیفی قطعه‌سازان براساس نتایج به دست آمده از طریق ارزشیابی‌های خودروسازان صورت می‌گیرد. به‌طور کلی خودروسازان در دوره‌‌های زمانی معین سطح کیفی قطعه‌‌سازان طرف قرار‌داد خود را براساس شاخص‌های مشخصی بررسی کرده و امتیاز آنها را تعیین می‌کنند.

مواردی همچون سطح مدیریت کیفیت، نحوه‌ ورود و کنترل مواد اولیه و وجود آموزش فنی پرسنل از جمله شاخص‌های مدنظر خودروسازان در رده‌بندی قطعه‌سازان است. این شاخص‌ها مربوط به استانداردهای مطرح در استاندارد ISO-TS است که به وسیله پیشروان جهانی صنعت خودرو و براساس استاندارد ISO-۹۰۰۱ و استانداردهای ملی کیفیت در صنعت خودرو به وجود آمده است. علاوه بر این استاندارد، هر خودروساز نیز تعدادی استاندارد‌های خاص را برای خود تعریف کرده و از قطعه‌ساز طرف قرار‌داد خود می‌خواهد به آنها عمل کند.

در مجموع فشار خودروسازان به قطعه‌سازان طرف قرار‌داد برای ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی مثبت بوده و منجر به افزایش رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای تولیدی و سطح کیفی خدمات پس از فروش آن خواهد شد.