کارنامه تولید خودروسازان در سال 90

گروه خودرو- سه خودروساز بزرگ کشور با تولید یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۹۷ دستگاه انواع محصولات سواری در سال ۹۰، به رشدی ۶/۳ درصدی نسبت به سال ۸۹ دست یافتند.

بر اساس آماری که سایت انجمن خودروسازان منتشر کرده، سهم ایران خودرو از آمار مربوطه به حدود ۶۴۷ هزار دستگاه می‌رسد و سایپا و پارس خودرو نیز به ترتیب سهمی حدودا ۴۲۱ هزار دستگاهی و ۳۱۶ هزار دستگاهی در آن دارند. این در حالی است که ایران خودرو نسبت به سال ۸۹ با افت تولید مواجه و دو دهم درصد کاهش تولید را به خود می‌بیند، اما سایپا ۹/۸درصد رشد کرده و پارس خودرو نیز ۱/۵ درصد افزایش تولید داشته است.

به نظر می‌رسد مشکلاتی که زمستان سال گذشته بر سر راه تامین قطعات ایران خودرو به وجود آمد، دلیل اصلی افت تولید ایران‌خودرو محسوب می‌شود، زیرا در آن برهه از زمان، برخی خطوط تولید ایران خودرو با کاهش مواجه شد.

حال اینکه در این شرایط، سایپا و پارس‌خودرو توانسته‌اند رشد تولید سال گذشته خود را با افزایش تیراژ پراید تجربه کنند. پراید البته در مجموع نسبت به سال ۸۹ افتی بسیار اندک را به خود می‌بیند.

از دیگر نکات قابل توجه کارنامه تولید خودروسازان در سال ۹۰ می‌توان به رشد حدودا دو برابری تیراژ تندر-۹۰، کاهش تولید پژو ۴۰۵ و ۲۰۷ آی و همچنین ماکسیما اشاره کرد.

همچنین موضوع قابل اهمیت دیگر به نرخ رشد تولید خودروسازان برمی‌گردد، به نحوی که صنعت خودرو معمولا رشد تولید بالایی را در سال‌های پیش تجربه می کرد، اما در سال ۹۰ و نسبت به ۸۹، تنها ۶/۳ درصد رشد را به خود می‌بیند. این موضوع احتمالا به آن معنا است که خودروسازان کشور با مشکلاتی در تولید طی سال ۹۰ روبه‌رو بوده و نتوانسته‌اند مانند سال‌های گذشته نرخ رشد بالایی را از خود به جا بگذارند.

به گفته آنها، مشکلاتی مانند رشد نرخ ارز، افزایش هزینه‌های تولید و تحریم‌های بین‌المللی از جمله مشکلات پیش روی صنعت خودرو در راه تولید به شمار می‌روند و اگر حل نشوند، قطعا امسال نیز از نرخ رشد تولید کاسته خواهد شد.

نکته مهم دیگر به آینده ارتباط پژو و ایران خودرو و همچنین رابطه رنو و نیسان با پارس خودرو مربوط می‌شود، به نحوی که کارشناسان معتقدند اگر ارتباطات میان آنها قطع شود، تولید کلی خودروهای داخلی در سال جاری و احتمالا سال بعد با افت روبه‌رو می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان، اگر پژو و رنو و نیسان ارتباط شان با صنعت خودرو ایران را قطع کنند، یکی دو سال طول می‌کشد تا این صنعت به حالت عادی خود بازگردد و در این یکی دو سال، تیراژ افت خواهد کرد.

رشد ۲۰۶ و افت ۴۰۵ و ۲۰۷

به سراغ جزئیات آمار برویم و ببینیم سه خودروساز بزرگ کشور چه کارنامه‌ای در تولید طی سال ۹۰ از خود به جا گذاشته‌اند.

ابتدا از ایران خودرو شروع کنیم، شرکتی که در مجموع دو دهم درصد نسبت به سال ۸۹ افت کرده و به جز پژو ۲۰۷ آی و ۴۰۵ و سوزوکی گرند ویتارا، باقی محصولات آن رشد تولید داشته‌اند.

در این بین، پژو ۲۰۶ پر تیراژترین محصول ایران خودرو در سال ۹۰ بوده که چهار درصد نسبت به سال ۸۹ رشد کرده است. این رشد در حالی است که اواخر سال گذشته اخباری مبنی بر کاهش تولید ۲۰۶ منتشر شد و قیمت این محصول رشدی چشمگیر را تجربه کرد. این اخبار بیشتر حول محور مدل‌های اتومات ۲۰۶ می‌چرخید و اتفاقا اتومات‌ها بیشترین رشد قیمت را داشتند.

علاوه بر ۲۰۶، پژو پارس و سمند نیز رشد تولید را طی سال ۹۰ به خود دیدند و اولی حدود ۴/۶ درصد رشد کرده و دومی نیز ۲/۶ درصد.

طبق آمار، رشد تولید پژو پارس به دلیل آغاز تولید این خودرو در سایت‌های مازندران و فارس است.

سمند نیز اگرچه در سایت مازندران به تولید می رسد، اما تیراژ آن بسیار محدود بوده و به ۱۸۰ دستگاه در سال گذشته نیز نمی‌رسد. کارشناسان معتقدند با توجه به آنکه سمند خودرو ملی است، باید بیش از اینها تولید داشته باشد و ایران خودرو بر تنوع آن بیفزاید.

اما افزایش تولید محصولات مذکور در حالی است که ایران خودرو با افت تولید در پژو ۲۰۷ آی و سوزوکی و پژو ۴۰۵ طی سال ۹۰ روبه‌رو شده است. طبق آمار، ۴۰۵ حدود ۸/۷ درصد نسبت به سال ۸۹ افت تولید دارد.

در این بین به نظر می‌رسد ایران خودرویی‌ها بیشتر تمرکز خود را روی تولید محصولات به روزتر و کم مصرف تر مانند پژو ۲۰۶ گذاشته‌اند.

این موضوع اما در مورد ۲۰۷ و ویتارا صدق نمی‌کند، زیرا این دو جزو محصولات باکیفیت ایران خودرو به حساب می‌آیند و مشکلات مربوط به تامین قطعات، دلیل اصلی افت تولید آنها است. ویتارا که به دلیل همین مشکلات با کاهش تولید و عرضه در سال گذشته روبه‌رو شد و قیمت آن رشد زیادی را تجربه کرد. ۲۰۷ نیز داستانی مشابه را تجربه کرد و قیمت آن به بالای ۲۷ میلیون تومان در بازار نیز رسید. بر اساس آمار، پژو ۲۰۷ افتی ۵/۳ درصدی را در سال ۹۰ تجربه کرده و ویتارا نیز که تنها حدود چهار هزار و ۴۰۰ دستگاه تیراژ داشته، ۹/۷ درصد کاهش تیراژ را به خود می‌بیند.

در بین محصولات تولیدی ایران خودرو طی سال ۹۰، نامی از «رانا» دومین محصول داخلی این شرکت به چشم نمی‌آید، حال آنکه قرار است این محصول در سال جاری روانه بازار شود.

پراید همچنان پرتیراژترین

اگرچه طبق آمار سایت انجمن خودروسازان، پراید طی سال ۹۰ و در مقایسه با سال ۸۹ با افت تولیدی حدودا یک درصدی روبه‌رو شده است، اما این محصول همچنان پرتیراژترین خودرو داخلی به شمار می‌رود و تیراژی حدودا ۶۱۱ هزار و ۵۰۰ دستگاهی را در سال گذشته از خود به جا گذاشته است.

سهم سایپا از تولید پراید در سال ۹۰ به حدود ۳۷۰ هزار دستگاه می رسد و پارس خودرویی‌ها نیز سهمی حدودا ۲۴۱ هزار دستگاهی را به خود می‌بینند.

تیراژ بالای پراید در حالی است که سایپا تنها ۳۲ هزار و ۴۹۲ دستگاه تیبا را در سال ۹۰ به تولید رسانده است. تیبا چهار سالی می‌شود که رونمایی شده، اما هنوز نتوانسته به تیراژی مناسب دست یابد. سایپا همچنین ۱۷ هزار و ۶۶۹ دستگاه ریو نیز در سال ۹۰ به تولید رسانده که در مقایسه با سال ۸۹، حدود ۹/۸ درصد در تولید آن افت کرده است. ریو البته دیگر در سایپا به تولید نمی‌رسد و اواخر سال گذشته پس از چند سال حضور در جاده مخصوص، با سایپایی‌ها وداع کرد.

گفته می‌شود سایپا قصد دارد کیا سراتو را جایگزین ریو کند.

ماکسیما افت کرد، مگان رشد

به پارس خودرو برویم، شرکتی که در تولید پراید و ماکسیما افت کرده، اما مگان و تندر-۹۰ آن رشد داشته‌اند.

این شرکت که بیشتر محصولات آن مونتاژی و لوکس به حساب می‌آیند، طی سال ۹۰ تنها دو هزار و ۶۸۸ دستگاه ماکسیما را مونتاژ کرده و همین سبب شده تا ۳/۴ درصد نسبت به سال ۸۹ افت کند. این شرکت همچنین در مونتاژ نیسان تینا و قشقایی تیراژی محدود را در سال ۹۰ از خود به جا گذشته است، که در این بین تولید قشقایی تنها به ۱۲۰ دستگاه رسیده است.

تینا نیز تیراژی یک هزار و ۳۹۵ دستگاهی را طی سال گذشته به خود می‌بیند. این محصول هم اکنون باکیفیت‌ترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود.

قشقایی نیز که خودرویی به روز محسوب می‌شود، به دلیل مشکلات و موانع موجود بر سر راه تامین قطعاتش، تیراژی بسیار اندک دارد و گفته می شود چون قطعات آن باید از انگلیس بیاید و محدودیت‌هایی در این مورد وجود دارد، مونتاژ قشقایی به مشکل برخورده است.

تینا و قشقایی به دلیل کمبود عرضه‌ای که در سال گذشته داشتند، رشد قیمتی شدید را به خود دیدند.

اما دیگر محصول پارس خودرو یعنی مگان نیز که مونتاژی به حساب می‌آید، ۸/۶۶ درصد در سال گذشته و نسبت به سال ۸۹ رشد کرده است. پارس خودرو توانسته ۱۱ هزار و ۹۱۴ دستگاه مگان را در مدل‌های اتومات و دنده‌ای در سال گذشته به تولید برساند. این محصول نیز سال گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو شد.

سال خوب تندر

سری هم به تندر-۹۰ بزنیم، خودرویی که تیراژ آن در سال ۹۰ و نسبت به سال ۸۹ تقریبا دو برابر شده است.

طبق آمار، ایران خودرو و پارس خودرو توانسته‌اند در مجموع ۹۱ هزار و ۲۴ دستگاه تندر-۹۰ را در سال ۹۰ تولید کنند. ایران خودرویی‌ها سهمی ۳۲ هزار و ۱۴۶ دستگاهی از تندرهای تولیدی دارند و ۵۸ هزار و ۸۷۸ دستگاه دیگر را پارس خودرویی‌ها تولید کرده‌اند.

تندر-۹۰ جزو محصولات پر حاشیه صنعت خودرو کشور به شمار می‌رود که تا حدودا دو سال پیش تیراژی اندک داشت و تولید آن با مشکلاتی مواجه بود، اما در دو سال گذشته روندی مثبت و رو به رشد را به خود دیده است.