آغاز طرح امداد نوروزی خودروسازان از امروز

گروه خودرو- دو خودروساز بزرگ کشور دیروز به‌طور همزمان از افتتاح طرح‌های امداد نوروزی خود خبر دادند.

به‌طوری‌که سایپا با برگزاری مراسمی رسمی و قربانی کردن گوسفند طرح خود را افتتاح کرد، و ایران خودرو با ارسال خبری به رسانه‌ها در این مورد اطلاع‌رسانی کرد. دیروز در حالی هتل المپیک میزبان مراسم افتتاح طرح امداد نوروزی سایپا بود که قائم مقام این شرکت برای چندمین بار خبر از توقف تولید ریو و جایگزینی کیا سراتو داد.

آن طور که سعید فلاحی در حاشیه این مراسم عنوان کرد، شرکت کیاموتورز با نصب کیسه هوا (ایربگ) روی ریو مخالفت کرده و از همین رو سایپا دوشنبه گذشته به زندگی این خودرو در کیلومتر ۱۷ جاده مخصوص پایان داده است. ریو خودرویی متعلق به شرکت کیای کره‌جنوبی است که چند سالی میهمان سایپا بود و در محدوده قیمتی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بازار خودرو کشور مشتریانی را برای خود دست و پا کرد. این محصول که البته تیراژ چندان بالایی نداشت و گه‌گاه نیز با کاهش و حتی توقف تولید روبه‌رو می‌شد، این اواخر نیز در تامین قطعات به مشکلاتی برخورد. ریو از جمله خودروهایی است که نوسان قیمت‌های عجیبی را در بازار ایران تجربه کرد و حتی روزگاری قیمت بالای ۱۵ میلیون تومان را نیز به خود دید.

سرانجام نیز پس از آنکه سازمان ملی استاندارد نصب کیسه هوا در تمام خودروهای داخلی را اجباری دانست، سایپایی‌ها نیز خبر از توقف تولید ریو داده و اعلام کردند این محصول فقط تا پایان سال به تولید خواهد رسید. به هر حال آن طور که قائم مقام سایپا می‌گوید، ریو پس از چند سال حضور در این شرکت، با نارنجی‌های جاده مخصوص وداع کرده و قرار است هموطن لوکس و گران قیمت‌اش «کیا سراتو» جای آن را بگیرد.به گفته فلاحی، سراتو به عنوان محصول جایگزین ریو تولید خواهد شد و علاوه بر این چند خودرو جدید نیز در سال آینده به عنوان جایگزین ریو در سایپا تولید می‌شود. طبق گزارش خبرگزاری فارس، سراتو در سال ۲۰۰۰ برای اولین بار توسط کیا موتورز کره جنوبی به بازار عرضه شد و تا سال ۲۰۰۵ در کره و روسیه تولید می‌شد.این خودرو از جمله سدان‌های موفق کیا در آمریکا به شمار می‌رود که در سال ۲۰۰۵ به عنوان پرفروش ترین خودرو کیا در آمریکا شناخته شد.

سراتو در دو مدل هاچ بک و صندوق دار به بازار عرضه شده است و در واقع جایگزینی برای «کیا سفیا» محصول سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ کیا به شمار می‌رود. اما سراتو در حالی قرار است جایگزین ریو شود که این دو محصول از لحاظ قیمتی قابل مقایسه نیستند و یکی در دسته «اقتصادی» و دیگری در دسته «لوکس» جای می‌گیرد. سراتو البته هم اکنون نیز در بازار خودرو کشور به چشم می‌آید، اما با توجه به تعرفه ۹۰ درصدی و سایر هزینه‌های مربوطه برای واردات، قیمت بالایی در بازار دارد. حال اگر سراتو به میهمانی سایپا بیاید، چون تولید داخل محسوب می‌شود تعرفه ای نهایتا ۶۴ درصدی را تجربه می‌کند. با این شرایط قیمتی بهتر و پایین از قیمت فعلی در بازار خواهد داشت.

امداد نوروزی سایپا

اما دیروز در شرایطی طرح امداد نوروزی سایپا افتتاح شد که قائم مقام سایپا عنوان کرد این شرکت علاقه مند است میزان درآمدهایش از محل ارائه خدمات، به صفر کاهش یابد. به گفته فلاحی، در این صورت خودروهای تولیدی سایپا از چنان کیفیتی برخوردار خواهند بود که نیازی به ارائه خدمات و رفع این ایرادات وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه هم اکنون فروش پراید مثل فروش سیگار شده، ادامه داد: نظارت بر عملیات‌های امدادی گروه خودروسازی سایپا به خود امدادگران محول شده که این موضوع تاثیرات مطلوبی نیز بر کیفیت خدمات ارائه شده داشته است.

اما مدیرعامل امداد خودرو سایپا نیز در مراسم دیروز از فعالیت هزار و ۲۵۹ پایگاه امداد خدمات نوروزی در ایام تعطیلات نوروز ۱۳۹۱ خبر داد و عنوان کرد که برای اجرای طرح امداد نوروزی، خودروهای امدادی به دستگاه‌های موقعیت‌یاب GPS مجهز شده‌اند.

به گفته احمد کرفی، با استفاده از این سیستم به محض تماس امدادها، نزدیک‌ترین خودرو امدادی شناسایی و به موقعیت موردنظر اعزام خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد که‌ حدود یک هزار و ۲۵۹ پایگاه امدادی در طرح خدمات نوروزی امسال شرکت دارند که ۶۳۰ پایگاه مربوط به کشیشک نمایندگی‌های سراسر کشور و مابقی نیز مربوط به ناوگان سیار خدمات امدادی سایپا است. خدمات امداد نوروزی گروه خودروسازی سایپا از امروز آغاز و تا ۱۴ فروردین ۱۳۹۱ ادامه خواهد داشت.

امداد نوروزی ایران خودرو

اما ایران خودرویی‌ها نیز از امروز طرح امداد نوروزی خود را آغاز خواهند کرد.

آن‌طور که خبر می‌رسد، طرح ویژه امداد نوروزی ایران خودرو از امروز در بیش از ۳۰۰ شهر و ۴۱ هزار کیلومتر از جاده‌های اصلی کشور آغاز می‌شود و تا ۱۵ فروردین سال آینده نیز ادامه می‌یابد. بر این اساس، امسال ناوگان امداد در سطح کل کشور از ۱۱۷۲ واحد به ۱۳۵۰ واحد افزایش و تعداد روزهای خدمت‌رسانی ویژه ایام نوروز نیز از ۱۹ روز به ۲۱ روز ارتقا یافته است. آن‌طور که ایران خودرویی‌ها اعلام کرده‌اند، تعداد خودرو هاو موتور سیکلت های امدادی از ۶۸۴ به ۹۰۰ دستگاه و جرثقیل‌های امدادی از ۳۸۵ به ۴۵۰ دستگاه افزایش یافته تا خدمات رسانی در مناطق تحت پوشش به نحو مطلوب انجام شود.

همچنین تعداد مراکز ثابت و کانکس‌های جاده‌ای شرکت امداد خودرو ایران در طرح امداد نوروزی ۳۰ مرکز است که به صورت شبانه روزی در امدادرسانی و تعمیرات جاده‌ای آماده ارائه خدمات است.

ظاهرا با توجه حساسیت‌ها و دغدغه‌های موجود، بازرسین ایران خودرو نسبت به نظارت و پیگیری، روند امدادرسانی اقدام خواهند کرد.این ناظرین و بازرسین بر عملکرد ۵۸۵۰ نفر از پرسنل شرکت امداد خودرو در قالب‌های گوناگون از جمله خودروهای امدادی، حمل، جرثقیل، سرویس در محل مشتری، موتورسوار، ایستگاه‌ها و کانکس‌های جاده‌ای نظارت ویژه ای خواهند داشت.

مشتریان می‌توانند در صورت نیاز به خدمات امداد خودرو ایران در سراسر کشور با شماره تماس ۰۹۶۴۴ ارتباط برقرار کنند. ایران خودرو و سایپا در حالی از افتتاح طرح‌های امداد نوروزی خود خبر می‌دهند که سه سال پیش طی اقدامی خدماتی مشترک را به مشتریان ارائه کردند.این اتفاق را که در زمان مدیرعاملی مهرداد بذرپاش در سایپا رخ داد، خیلی‌ها مقدمه‌ای برای ادغام ایران خودرو و سایپا (طرح پیشنهادی بذرپاش) می‌دانستند اما «امداد مشترک» فقط همان یک بار رخ داد و دیگر تکرار نشد.