گروه خودرو- صنعت خودرو آلمان سال ۲۰۱۱ میلادی را با سود اندک پشت سر گذاشت و انتظار می‌رود سال سختی را نیز پیش رو داشته باشد. در این مورد، مدیرعامل شرکت خودروسازی آئودی آلمان در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: کشورهای در حال توسعه دنیا کلید رشد فروش خودرو در ده سال آینده خواهند بود. به گفته وی، سرمایه‌گذاری در کشورهایی از قبیل برزیل و چین و هند می‌تواند درآمد خودروسازان را افزایش دهد و زمینه‌ساز رشد بازار شود، اما شرکت‌های خودروسازی غربی باید به فکر راهی برای تداوم بقای خود تا قرن‌های آینده باشند. گفته‌های مدیرعامل آئودی در شرایطی است که مدیر عامل بی‌ام‌و هم در مصاحبه ای مجزا به وضع محدودیت توسط چین در سرمایه گذاری شرکت‌های خودروسازی اشاره کرده و می‌گوید: تاکنون بازار چین محل فرار خودروسازان از رکود به حساب می‌آمد، اما در این شرایط تازه باید به فکر بازارهای دیگر بود. وی می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۲ میلادی فروش خودرو در کشور چین تنها هشت درصد رشد کند در حالی که در سه سال گذشته ، ما شاهد رشد بیش از ۲۰ الی ۳۰ درصدی بازار خودرو در این کشور بودیم. به گفته وی، نرخ رشد فروش در کشورهای برزیل و روسیه به اندازه‌ای است که انتظار می‌رود در آینده جایگزین چین شوند.

اما اتحادیه بین‌المللی صنعت خودرو نیز پیش بینی می‌کند در سال ۲۰۱۲ میلادی فروش خودرو در دنیا تنها هفت درصد رشد کند ، در حالی که در سال گذشته میلادی نرخ رشد فروش خودرو در دنیا بیشتر از ۱۲ درصد بود. همچنین تا سال ۲۰۰۷ میلادی یعنی قبل از وقوع رکود اقتصادی نیز ، فروش خودرو در جهان سالانه بیش از ۱۵ درصد افزایش می‌یافت.

این اتحادیه، بازار خودرو سال ۲۰۱۲ میلادی را بازاری راکد می‌داند و معتقد است این رکود تا انتهای دهه حاضر میلادی ادامه پیدا می‌کند. یکی از دلایل مهم رکود بازار خودروی دنیا در سال‌های پیش رو، بحران بدهی اروپا و بحران اقتصادی غرب است که به خریداران این امکان را نمی‌دهد که از منابع مالی کافی برای خرید خودروهای تازه برخوردار باشند.

اما سال ۲۰۱۱ میلادی برای اغلب بازارهای خودرو سال آرامی‌بود ، حال آنکه در برخی از کشورها خروج تدریجی از رکود اقتصادی مشاهده شد. به عنوان مثال، آمار نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی فروش خودرو در کشور آمریکا رشد کمی‌داشت. در این سال ۸/۱۲ میلیون دستگاه خودرو در آمریکا فروخته شد که تنها یک میلیون دستگاه بیشتر از سال قبل بود.

این در شرایطی است که پیش از آغاز بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۷ میلادی، سالانه بیش از ۱۶ میلیون دستگاه خودرو در آمریکا مبادله می‌شد. البته از سوی دیگر، کشورهای برزیل و چین ظهور پیدا کردند، کشورهایی که پتانسیل زیادی برای جذب سرمایه داشتند و در سال‌های گذشته توانستند سرمایه‌ها را وارد صنعت خودروسازی خود کنند. همین مساله سبب شد تا فروش خودرو در کشورهای چین و برزیل رشد کند و این کشورها جزو بزرگ‌ترین بازارهای خودروی دنیا شوند. البته قبلا کشورهای در حال توسعه به خصوص چین به محلی برای فرار شرکت‌های خودروسازی از رکود بازار کشورهای توسعه یافته تبدیل شده بودند و تمام شرکت‌های خودروسازی غربی اقدام به احداث کارخانه در این کشور کردند.

با این حال، متناسب با رشد اقتصاد چین، تقاضا برای خودروهای لوکس هم افزایش یافت و برندهای مطرح آلمان نیز فرصتی برای قدرت نمایی پیدا کردند. در حال حاضر سه شرکت بی ام و، مرسدس بنز و آئودی بزرگ‌ترین خودروسازان آلمان محسوب می‌شوند که در رده‌بندی تولیدکنندگان خودروهای لوکس، جایگاه اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.