گروه خودرو- در حالی که حدود ۱۶ ماه از تصویب قانون «ارتقای کیفیت خودرو» در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، ظاهرا خودروسازان چندان وقعی به آن نگذاشته و آن طور که باید، به وظایف خود در قبال قانون مذکور عمل نکرده‌اند.آن طور که رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی روز گذشته خود با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد، خودروسازان در راستای ارسال گزارش‌های سه ماهه بابت روند ارتقای کیفیت محصولات خود، ضعیف عمل کرده و تاکنون تنها یک گزارش در اختیار مجلس قرار داده‌اند. خرداد ماه سال گذشته بود که نمایندگان خانه ملت با منتفی کردن کاهش ۲۰ درصدی تعرفه واردات خودرو، قانونی تحت عنوان

«ارتقای کیفیت خودرو» به تصویب رساندند و مقرر شد خودروسازان داخلی هر سه ماه یکبار گزارشی در مورد عملکرد کیفی خود به مجلسی‌ها ارائه بدهند. در واقع نمایندگان مجلس قصد داشتند در ازای فرصتی که بابت تثبیت تعرفه ۹۰ درصدی واردات، به خودروسازان دادند، آنها نیز بیش از پیش به مقوله «کیفیت» توجه کرده و سطح کیفی تولیدات خود را ارتقا بدهند. این در حالی است که هم اکنون با گذشت حدود ۱۶ ماه از تصویب قانون ارتقای کیفیت، خودروسازان فقط و فقط یک گزارش و آن هم با تاخیری حدودا ۹ ماهه، در اختیار اهالی بهارستان گذاشته اند. در واقع به جز این گزارش که شب عید سال گذشته در اختیار کمیسیون صنایع مجلس قرار گرفت، خودروسازان تا به امروز اقدام دیگری در این مورد انجام نداده‌اند و خبری از گزارش‌های جدید نیست.با توجه به گذشت حدود ۱۶ ماه از تصویب قانون ارتقای کیفیت، خودروسازان باید تاکنون پنج گزارش را تقدیم نمایندگان خانه ملت می‌کردند، این در شرایطی است که فعلا مجلسی‌ها هستند و یک گزارش!هرچند این احتمال داده می‌شد که با باز شدن پای مجلس به ماجرای کیفیت خودروهای داخلی، خودروسازان به روند ارتقای کیفیت محصولاتشان سرعت بیشتری بدهند، اما با توجه به تعلل آنها در ارسال گزارش به بهارستان، به نظر می‌رسد تیغ مجلسی‌ها نیز آن طور که باید، برنده نبوده است. به هر حال وقتی ۱۶ ماه از تصویب قانون ارتقای کیفیت در مهد قانونگذاری کشور می‌گذرد و شرکت‌های خودروساز از اجرای بند مهم آن (ارسال گزارش‌های سه ماهه درباره عملکرد کیفی) به نوعی سر باز می‌زنند، چندان بعید نیست که نسبت به کلیت قانون مذکور نیز چنین رفتار «غیرمسوولانه‌ای» داشته باشند. بالاخره خودروسازان داخلی یا در حال ارتقای کیفیت تولیدات خود مطابق با سطح انتظارات هستند یا نیستند، که اگر هستند، قطعا تهیه و ارسال چند برگ گزارش به مجلس، کار سخت و وقت‌گیری به حساب نمی‌آید. اگر هم روند افزایش سطح کیفی تولیدات خودروسازان، مطابق با انتظارات نیست، که این بحثی جداست و باید در مجالی دیگر به آن پرداخت.البته قطعا نمی‌توان منکر اقدامات کیفی خودروسازان کشور طی چند سال گذشته شد و ادعا کرد آنها هیچ کار موثری در راستای ارتقای سطح کیفی محصولات خود انجام نداده‌اند، اما به هر حال وقتی وقع چندانی به قانون مجلس نمی‌گذارند و گزارش‌های سه ماهه را تهیه و ارسال نمی‌کنند، ذهنیتی منفی نسبت به عملکرد خودروسازان در بین مشتریان، کارشناسان و نمایندگان مجلس به وجود می‌آید.

مجلس: به قانون احترام بگذارید

اما عملکرد ضعیف خودروسازان در ارسال گزارش‌های کیفی به مجلس شورای اسلامی، صدای نمایندگان را نیز درآورده و حتی در مواردی تذکراتی را نیز برای آنها به همراه داشته است. در این بین، رییس کمیسیون صنایع با انتقاد از عملکرد خودروسازان، می‌گوید: تاکنون باید پنج گزارش توسط خودروسازان به دست ما می‌رسید، اما آنها فقط یک گزارش از عملکرد کیفی خود برای ما فرستاده‌اند. سید حسین‌هاشمی تاکید می‌کند: به شخصه از این رفتار خودروسازان گله‌مندم.وی با تاکید بر نقش وزارت «صنعت، معدن و تجارت» در ارتقای کیفیت خودروهای داخلی، می‌افزاید: ما قبلا هم توجه بیشتر به کیفیت و تولید خودروهای صادراتی را به آقای غضنفری (وزیر صنعت) گوشزد کرده ایم و امیدواریم وزارت صنعت در راستای اخذ گزارش‌های کیفی خودروسازان و ارسال آنها به مجلس، اقدامات لازم را انجام دهد. رییس کمیسیون صنایع همچنین در واکنش به اینکه شاید فرآیند ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی، یکی از دلایل تاخیر در ارسال گزارش خودروسازان است، می‌گوید:ممکن است این گونه باشد، ولی به هر حال وزارت «صنعت، معدن و تجارت» و زیرمجموعه‌هایش به خصوص خودروسازان، باید به قانون احترام بگذارند.اما دیگر عضو کمیسیون صنایع نیز در مورد تعلل خودروسازان بابت ارسال گزارش‌های سه کیفی سه ماهه به مجلس، تاکید می‌کند:بهانه خودروسازان در این مورد، ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی است، اما با این حال مجلس انتظار دارد آنها به وظیفه‌ای که در قانون برایشان تعیین شده عمل کنند.شهریار طاهرپور می‌افزاید: ما در چند نوبت بابت عدم ارسال گزارش‌های کیفی خودروسازان تذکر داده‌ایم، اما تا به امروز فقط یک گزارش به دست مجلس رسیده و اگر وضع به همین منوال باشد، در جلسات آتی کمیسیون صنایع، این موضوع را باز هم بررسی خواهیم کرد.به گفته وی، هرچند بعید است تعلل خودروسازان در ارسال گزارش‌های کیفی، کار را به سوال از وزیر «صنعت، معدن و تجارت» بکشد، به هر حال این وزارتخانه باید از زیرمجموعه‌هایش بخواهد که به قانون عمل کنند.

کوتاهی از کجاست؟

اظهارات‌هاشمی و طاهرپور در شرایطی است که معاون کیفی ایران خودرو عنوان می‌کند، این شرکت ماهانه گزارش‌هایی مربوط به روند ارتقای کیفیت محصولات خود را در اختیار وزارت «صنعت، معدن و تجارت» قرار می‌دهد. کیانوش پورمجیب با تاکید بر اینکه این گزارش‌ها عملکرد مربوط به کیفیت و خدمات پس از فروش ایران خودرو را شامل می‌شود، می‌گوید: من در جریان سازوکار وزارت صنعت و مجلس شورای اسلامی بابت ارائه گزارش کیفیت، نیستم، با این حال تا جایی که به ایران خودرو مربوط است، گزارش‌های لازم به صورت ماهانه در اختیار وزارتخانه قرار می‌گیرد.به گفته وی، جمع‌بندی نهایی را در مورد گزارش‌های ارسالی، خود وزارت «صنعت، معدن و تجارت» انجام می‌دهد و این وزارتخانه به تازگی از خودروسازان خواسته تا از این پس، علاوه بر گزارش‌های ماهانه، گزارش‌هایی فصلی (همان سه ماه یکبار) را نیز تهیه و ارسال کنند.