گروه خودرو- بنابر آخرین آمار اعلام شده از سوی انجمن خودروسازان، شرکت‌های بخش خصوصی (با فاکتور گرفتن از مدیران خودرو) تنها موفق به تولید دو هزار و ۵۷۶ دستگاه محصول در سه ماه نخست امسال شدند.

این آمار در شرایطی اعلام شده که تولیدات شرکت «مدیران خودرو» به عنوان مونتاژکننده انواع MVM، در آن به چشم نمی آید، حال آنکه این شرکت معمولا در این بازه زمانی تیراژی سه چهار هزار دستگاهی را داراست. با این وجود حتی اگر آمار تولید اعلام نشده «مدیران خودرو» را نیز در همین حدود لحاظ کنیم، باز هم به این نتیجه می‌رسیم که خودروسازان بخش خصوصی دارای تیراژ بسیار پایینی هستند. طبق آمار سه ماهه، اوضاع به شکلی است که تعدادی از خصوصی سازان از گردونه تولید «حذف» شده و برخی دیگر نیز بسیار ضعیف شده‌اند. با توجه به آنکه در آمار اعلامی، اشاره‌ای به میزان تولید بهار سال گذشته خصوصی‌ها نشده و همچنین رقم تولید «مدیران خودرو» نیز در آن جایی ندارد، مشخص نیست «خصوصی‌ها» امسال رشدی داشته‌اند یا خیر؟

با این حال، اوضاع فعلی از نابسامانی وضعیت خودروسازان خصوصی حکایت دارد و در صورت ادامه بی‌توجهی به آنها، همین چند شرکت باقیمانده نیز عطای تولید را به لقایش خواهند بخشید تا مشتریان از وجود برخی خودروهای باکیفیت این «بخش»، محروم شوند.

آن طور که کارشناسان می‌گویند، مسائل مالی، محدودیت‌های موجود در راه گشایش اعتبار و تامین قطعات، دو مشکل اصلی خودروسازان خصوصی به حساب می‌آیند.

تولید چهار دستگاهی خودروسازان بم

آن طور که آمار انجمن خودروسازان می‌گوید، شرکت «خودروسازان بم» فقط و فقط چهار دستگاه در بهار امسال تولید داشته است. این شرکت که زمانی با آلمانی‌ها همکار بود و فولکس گل مونتاژ می‌کرد، در حال حاضر به مونتاژ خودرو چینی «لوبو» مشغول است. علاوه بر «خودروسازان بم»، کرمان موتوری‌ها نیز محصولات چینی به مونتاژ می‌رسانند و این در شرایطی است که تیراژ آنها تنها ۴۴۱ دستگاه در بهار امسال بوده است. این شرکت دو مدل از خودروهای لیفان موتورز چین را به نام‌های «لیفان ۵۲۰» و «لیفان۶۲۰» مونتاژ می‌کند. در این بین، سهم مدل ۵۲۰ بیشتر بوده است.

هرچند نام «مدیران خودرو» و «سنابادخودرو توس» نیز در لیست خصوصی‌سازان به چشم می‌آید، اما آمار اولی موجود نیست و دومی نیز ظاهرا هیچ تولیدی ندارد. مدیران خودرو محصولات MVM را مونتاژ می‌کند و سناباد خودرو نیز چری ویانا را به مونتاژ می‌رساند.

تیراژ پایین راینی‌ها

اگرچه «خودروسازان راین» در آمارهای سال گذشته جزو پرتیراژهای بخش خصوصی به حساب می‌آمد، اما این بار این شرکت نیز نتوانسته تیراژ مناسبی را از خود به جا بگذارد. طبق آمار، «خودروسازان راین» تنها ۵۲۹ دستگاه محصول را به مونتاژ رسانده است. آوانته و ورنا دو محصول مونتاژی این شرکت به شمار می‌روند که تحت برند هیوندایی موتورز کره به مونتاژ می‌رسند و در این بین سهم ورنا طی بهار امسال بیشتر بوده است.

بهمنی‌ها پرتیراژترین

«گروه بهمن» که ظاهرا در مقایسه با دیگر خودروسازان خصوصی اوضاع بهتری دارد، توانسته در بهار امسال یک هزار و ۷۸۲ دستگاه محصول سواری را مونتاژ کند. این شرکت که مزدا۳ را به مونتاژ می‌رساند، از ابتدای امسال مزدا۲ را نیز میهمان خود کرد. بنابر آمار، طی بهار امسال ۴۷۴ دستگاه مزدا۳ و ۲۳۱ دستگاه مزدا۲ در «گروه بهمن» به مونتاژ رسیده است.

شرکت‌هایی که دیگر نیستند

در آمار انجمن خودروسازان، نام شرکت‌هایی قدیمی به چشم می‌آید که هم اکنون عملا تعطیل شده و تولیدی ندارند. در این بین، زاگرس خودرو قدیمی‌تر به نظر می‌رسد، شرکتی که روزگاری به واسطه همکاری با پروتون مالزی، جزو ارکان اصلی بخش خصوصی خودروسازی ایران محسوب می‌شد، اما هم اکنون تنها نامی از آن باقی مانده است. طبق آمار، این شرکت حدود دو سال است که هیچ تولیدی نداشته و کرکره‌هایش پایین است. همچنین شرکت «مرتب» نیز که زمانی خودروهای شاسی بلند مونتاژ می‌کرد، مدت‌هاست تولیدی ندارد. جدای از این دو، باید «تاپکو» و بنیان توسعه پارس نیز را جزو حذف شده‌های بخش خصوصی خودروسازی کشور دانست. تاپکو شرکتی بود که تحت مدیریت منوچهر غروی (مدیرعامل نام آشنا و پیشین ایران خودرو) فیات را مونتاژ می‌کرد، اما سرانجامی نیافت. بنیان توسعه پارس هم که با چیرمن و کوراندو در بازار ایران روزگار می‌گذراند، مدتهاست هیچ تولیدی نداشته است.

تولید دوگانه‌سوزها

اما در آمار انجمن خودروسازان، تیراژ تولید خودروهای دوگانه سوز در بهار نیز به چشم می‌آید. طبق آمار، در مجموع ۵۷ هزار و ۲۲۷ دستگاه انواع خودروهای دوگانه‌سوز در سه ماه نخست امسال به تولید رسیده که این موضوع از بی‌علاقگی خودروسازان نسبت به تولید چنین محصولاتی حکایت دارد. هرچند به دلیل مشخص نبودن آمار تولید بهار سال گذشته، مشخص نیست تولید دوگانه سوزها رشد کرده یا افت، اما همین تیراژ پایین نشان می‌دهد که خودروهای دوگانه سوز نیز مانند خصوصی‌سازان، بهاری پاییزی را پشت سر گذاشته‌اند.

در این بازه زمانی، ایران خودرویی‌ها ۵۶ هزار و ۵۰۵ دستگاه انواع محصول دوگانه سوز را تولید کرده‌اند، حال آنکه سایپا تنها ۷۲۲ دستگاه پراید دوگانه‌سوز را از خط تولید خود عبور داده است. در بین ایران خودرویی‌ها، پژو ۲۰۶ دوگانه‌سوز یک هزار و ۹۷ دستگاه تولید داشته و پژو ۴۰۵ نیز تیراژی ۱۲ هزار و ۷۷۲ دستگاهی به خود می‌بیند. روآ نیز که دیگر مدل بنزینی ندارد، آماری ۱۱ هزار و ۴۹۴ دستگاهی را طی بهار از خود به جا گذاشته است. از آن سو پژو پارس دوگانه‌سوز هم که در ایران خودرو خراسان تولید شده، هفت هزار و ۴۷۱ دستگاه تولید را به خود می‌بیند.

سمند نیز تولیدی ۱۴ هزار و ۴۸۸ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. ایران خودرویی‌ها البته تندر-۹۰ دوگانه سوز نیز تولید کرده‌اند، که آمار از تیراژ ۳۶۲ دستگاهی این محصول حکایت دارد.