روابط عمومی وزارت صنایع و معادن- سرپرست وزارت صنایع و معادن برنامه تولید سال جاری صنعت خودروسازی کشور را ۷۵/۱ میلیون دستگاه اعلام کرد و گفت: براین اساس ۱۱۰ نوع خودرو تا پایان سال۹۰ تولید می‌شود. مهدی غضنفری، در جمع گروهی از مدیران وزارت صنایع و معادن، از سال ۹۰ به عنوان دوره چهارم تکامل صنعت خودرو کشور نام برد و گفت: تکمیل زنجیره خودروساز شدن با ایجاد برند و طراحی پلت فرم و خودرو جدید گام بعدی است که باید در مسیر آن حرکت کرد.

وی درباره جایگاه صنعت خودرو در ایران نیز اظهار داشت: نزدیک به ۲۰ درصد از ارزش افزوده کل صنعت در حوزه خودروسازی است که ۷/۳درصد از تولید ناخالص ملی را در بر می‌گیرد.

غضنفری با اشاره به فروش ۲۲۰ هزار میلیارد ریالی دو گروه خودرو سازی بزرگ در سال گذشته متذکر شد: تولید خودرو طی شش سال اخیر، معادل ۳/۱ برابر ۴۲ سال قبل بوده است.

سرپرست وزارت صنایع و معادن معتقد است: برای رسیدن به سقف تولید سه میلیون خودرو سواری در افق ۱۴۰۴ باید اصلی‌ترین جهت نقشه راه صنایع خودروسازی کشور تولید کیفی و صادرات محور باشد.

غضنفری ادامه داد: ضرورت توجه به تحقیق و توسعه فناوری به منظور حفظ صنعت کشور در شرایط سخت رقابتی، تلاش برای افزایش و توسعه صادرات، تعدیل در سیاست‌های نظام بازرگانی کشور ومدیریت واردات از تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که باید به طور جدی در حوزه صنعت خودرو مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست وزارت صنایع و معادن با استناد به این موضوع که تلاش و پیگیری در کنار ابتکار و هوشمندی صنعتگران تضمین‌کننده فردای کشور خواهد بود، تصریح کرد: بهبود ارتباط صنعت با دانشگاه صنعت خودروسازی کشور را به سمت تحول و تولید برندهای جدید سوق می‌دهد.

وی گفت: تولید حداقل ۵۰درصد از خودروهای سبک ساخت داخل با برند داخلی، تامین حداقل ۲۵ میلیارد دلار قطعه توسط قطعه‌سازان برای خودروهای ساخت داخل و صادرات قطعات به ارزش شش میلیارد دلار توسط قطعه‌سازان به بازارهای مستقل خارجی از اهداف مهمی است که با توجه به توان داخلی دستیابی به آنها در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله امکان‌پذیر است.

به گفته غضنفری، برای رسیدن به افق چشم‌انداز در سند ۱۴۰۴ و تولید حداقل ۵/۳ درصد از تولید جهانی معادل سه میلیون خودرو سواری( که سهم تولید داخلی از بازار داخل ۸۷ درصد معادل دو میلیون خودرو و سهم صادرات از تولید داخل ۳۳ درصد، معادل یک میلیون خودرو خواهد شد)، باید نسبت به ارتقای توانمندی‌ها و قابلیت‌های فناورانه و همچنین تولید خودرو رقابت‌پذیر اقدام کرد.