گروه خودرو- در روزهایی که از مشتریان گرفته تا پلیس، همگی صنعت خودروسازی کشور را به باد انتقاد می‌گیرند، برخی از اساتید دانشگاه نیز بیکار ننشسته و رسما به جمع منتقدان این صنعت پیوستند.

دانشگاه علم و صنعت دیروز در شرایطی میزبان خبرنگاران شد که رییس پژوهشکده خودرو، با انتقاد از وضعیت استاندارد و کیفیت خودروهای داخلی، اوضاع فعلی را ناشی از مدیریت دولتی و عدم استفاده خودروسازان از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها دانست. محمدحسن شجاعی فرد البته در کنار این انتقادها به نقش صنعت خودرو در تولید ناخالص ملی نیز اشاره کرد و از اشتغالزایی

۳۰۰ هزار نفری این صنعت صحبت به میان آورد.

مراکز تحقیقاتی که تعطیل است

معروف است که می‌گویند، صنعت خودرو کره قدمتی برابر و حتی کمتر از خودروسازی ایران دارد، اما با این وجود کره‌ای‌ها هم‌اکنون در بازار آمریکا هم حضور دارند، ولی ما در حال حاضر به عراق و افغانستان بسنده کرده‌ایم.

در این مورد که چه دلایلی پشت عقب ماندگی خودروسازی کشور نهفته است، اظهارنظرهای زیادی تاکنون انجام شده و این در شرایطی است که به اعتقاد رییس پژوهشکده خودرو، «مدیریت دولتی» و «بی‌توجهی به ظرفیت دانشگاه‌ها در این زمینه» دو دلیل اصلی این ماجرا به حساب می‌آیند.

شجاعی فرد گفت: صنعت خودروی ایران بالغ شده، ولی سیاست‌گذاران برای کسب سود بیشتر مانع رقابت خودروهای داخلی شده‌اند، در حالی که اگر به اندازه ۱۰ درصد خودروهای تولیدی در داخل، خودرو وارد شود و این رقم طی مدت ۵ سال به ۵۰ درصد برسد امکان رقابتی شدن صنعت خودروی کشور فراهم خواهد شد.

شجاعی‌فرد با بیان اینکه مدیریت صحیحی بر صنعت خودروی کشور وجود ندارد، افزود: در حال حاضر یک سیستم بیمارگونه در صنعت خودرو به چشم می‌آید، در حالی که خودروسازان پیشرفته دنیا از امکانات دانشگاهی جهت طراحی و تولید استفاده می‌کنند. وی افزود: تعداد متخصصین مرکز تحقیقات برخی شرکت‌های خودروساز نیز از ۷۰۰ نفر به ۲۰۰ نفر و در نهایت به ۱۰۰ نفر رسیده و می‌توان گفت مرکز نوآوری شرکت سایپا نیز تقریبا تعطیل شده است. وی ادامه داد: تنها ۲ یا ۳ مورد از خودروهای تولید داخل دارای استاندارد قابل قبولی هستند. رییس پژوهشکده مهندسی خودرو ایران در ادامه افزود: در دنیا سود خودروسازان بین ۳ تا ۷ درصد است، ولی این رقم در ایران به ۳۸درصد رسیده است.

ایربگ مال آمریکایی‌ها است

در شرایطی که پلیس ایران اصرار زیادی بر نصب سیستم ایمنی کیسه هوا (ایربگ) روی خودروهای داخلی دارد، رییس پژوهشکده خودرو عنوان کرد این سیستم تاثیر زیادی روی ایمنی خودروها ندارد. شجاعی فرد با اشاره به اینکه «ایربگ» را آمریکایی‌ها ساختند تا رانندگان مست آنها ایمنی بیشتری داشته باشند، افزود: بدون بستن کمربند، ایربگ هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد. وی ادامه داد: نصب کیسه هوا به جز افزایش قیمت خودرو هیچ فایده‌ای ندارد.

شجاعی‌فرد تاکید کرد: ایربگ به ایمنی خودرو اضافه می‌کند، ولی میزان این افزایش ایمنی قابل مقایسه با ایمنی حاصل از بستن کمربند نیست. وی در مورد ترمز ABS نیز گفت: این ترمز فقط از قفل کردن ترمز برخی خودروها جلوگیری می‌کند و نباید از آن با نام چتر نجات تصادفات یاد کرد.

ترمز «فراز» استاندارد است

اما رییس پژوهشکده خودرو در ادامه با اشاره به بررسی سیستم ترمز کامیون‌های فراز توسط پژوهشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت گفت: شرکت ایران خودرو دیزل به ما اعلام کرد که کامیون فراز دارای استاندارد اروپا است و گواهینامه شرکت VCA را نیز دریافت کرده است.

وی ادامه داد: ما این سند را به شرکت همکار خود در انگلیس ارائه کردیم تا بررسی کند که آیا استانداردهای اروپا در مورد فراز رعایت شده و آیا شرکت VCA گواهینامه استاندارد بودن این خودرو را صادر کرده یا خیر.

شجاعی‌فرد توضیح داد: بعد از گذشت

یک و نیم ماه پاسخ شریک ما در انگلیس این بود که این گواهینامه توسط شرکت VCA صادر شده و اعلام شد که تمام استانداردهای اروپایی در سیستم ترمز فراز رعایت شده‌ است. رییس انجمن مهندسی خودرو ایران تصریح کرد: علاوه بر این، ما یکسری آزمایش‌ها را روی کامیون فراز انجام دادیم و تست چرخ‌های جلو و عقب و کشنده نیز مورد بررسی قرار گرفت. وی تصریح کرد: پاسخ شرکت VCA نیز از نظر تئوری بررسی و مشخص شد که تمام اطلاعات در تست فراز قابل قبول است. شجاعی فرد تاکید کرد: استانداردهای رعایت شده در کامیون فراز در حد استانداردهای اروپایی است.