درخواست از «سازمان حمایت» برای افزایش قیمت

گروه خودرو - اگرچه معاون وزیر بازرگانی در توسعه روابط اقتصادی،ماه گذشته از آزاد شدن ثبت سفارش واردات خودرو با رعایت شرایط چهارگانه مستند در آیین‌نامه ضوابط فنی خودرو خبر داد، اما با گذشت یک ماه از اعلام خبر مذکور سایت ثبت سفارش همچنان به روی وارد‌کنندگان بسته است و زمان باز شدن آن نیز نامشخص. ظاهرا مقدمه چینی برای ادغام دو وزارتخانه صنایع و بازرگانی و طولانی شدن پروسه این ادغام موجب شده تا لیست ارائه شده از سوی وزارت صنایع از سوی وزارت بازرگانی به مرحله اجرا گذاشته نشود که این امر سردرگمی هرچه بیشتر وارد‌کنندگان را به همراه داشته است.

به گفته یکی از کارشناسان وزارت صنایع، این وزارتخانه لیست غیر رسمی را تا زمان ارائه لیست رسمی به وزارت بازرگانی ابلاغ کرده، اما هنوز این وزارتخانه در خصوص لیست اولیه اقدامی صورت نداده است.

این کارشناس وزارت صنایع در پاسخ به این پرسش که لیست رسمی چه زمان به وزارت بازگانی ابلاغ خواهد شد نیز اظهار داشت: تهیه لیست رسمی زمانبر است و زمان اعلام آن نامشخص به همین دلیل لیست غیر رسمی اعلام شده تا مشکل ثبت سفارش برطرف شود که هنوز در این خصوص اقدامی صورت نگرفته و تاکنون وزارت بازرگانی تنها برای نمایندگی‌هایی که مجوز ثبت موردی داشتند بدون سقف، مجوز واردات صادر کرده است.

برخی از فعالان بازار خودرو نیز در این خصوص می‌گویند: براساس برنامه اعلام شده زمان باز شدن سایت ثبت سفارش ابتدای تیر ماه سال‌جاری بوده اما هنوز وعده داده شده محقق نشده و سایت همچنان بسته است.

درخواست افزایش قیمت از سازمان حمایت

به گزارش خبرنگار ما هم‌اکنون بیشتر نمایندگی‌های خودروهای خارجی فاقد خودرو می‌باشند، این در حالی است که خودروهای وارداتی در بازار با قیمتی بالا به فروش می‌رسند.

این رشد قیمت تاکنون متوجه بازار بوده حال آنکه هم‌اکنون نمایندگی‌ها با توجه به صعود نرخ ارز به طور رسمی به دنبال افزایش قیمت خودروهای خود هستند.

بطوریکه خبرها حکایت از آن دارد که وارد‌کنندگان (نمایندگی‌های مجاز) درخواست افزایش قیمت خودروهای وارداتی را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان ارائه کرده‌اند.

در این خصوص شهرام میرآخورلو مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به خبرنگار ما می‌گوید: با افزایش نرخ ارز واردکنندگان (نمایندگی‌های مجاز) درخواست تغییر قیمت خودروهای وارداتی را به سازمان ارائه کرده‌اند، به همین دلیل هم‌اکنون بررسی اسناد و آنالیز قیمت خودروهای وارداتی در دستور کار سازمان قرار گرفته تا در صورت لزوم مجوز تغییر قیمت خودروهای وارداتی صادر شود.

مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار آیا درخواست واردکنندگان برای افزایش قیمت خودروهای وارداتی منطقی است اظهار داشت: آخرین مجوز رسمی برای افزایش قیمت خودروهای وارداتی زمانی صادر شد که نرخ ارز به هزار و ۱۰ تومان رسیده بود، اما در حال حاضر و با توجه به افزایش نرخ ارز سازمان، بررسی افزایش قیمت‌های خودروهای وارداتی را در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته میرآخورلو، بررسی شرایط جدید قیمت گذاری خودروهای وارداتی با توجه به نرخ مرجع بانک مرکزی و بازار صورت خواهد گرفت.

مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به این پرسش که با شرکت‌های متخلف که طی یک سال گذشته قیمت خودروهای وارداتی را بدون مجوز افزایش داده‌اند چه برخوردی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: طی این مدت تنها دو شرکت اقدام به افزایش قیمت محصولات خود بدون مجوز کردند که با معرفی آنها به تعزیرات حکومتی این دو شرکت ناچار به بازگرداندن قیمت محصولات خود به آبان سال گذشته شدند.

علاوه بر افزایش نرخ ارز که منجر به تقاضای وارد‌کنندگان به رشد قیمت شد، برخی از وارد‌کنندگان معتقدند که کمبود خودرو در بازار نیز که در پی اعمال محدودیت در روند ثبت سفارش به وجود آمد در رشد قیمت خودرو‌های وارداتی در بازار تاثیرگذار بوده به طوری که هم‌اکنون عرضه خودرو در نمایندگی‌ها به طور چشمگیری کاهش یافته و خودروهای مورد نیاز بیشتر از طریق بازار تامین می‌شود.

مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز ضمن تایید تاثیر کاهش عرضه در بازار، اختلاف قیمت به وجود آمده در بازار را به تامین کالا و عملکرد وارد‌کنندگان و نمایندگی‌ها نسبت داده و در این خصوص می‌گوید: برای تنظیم بازار مشکل ساختاری وجود دارد که این هم به دلیل تامین کالای مورد نیاز در بازار بوده است.

به گفته میرآخورلو اعمال محدودیت در روند ثبت سفارش در سال گذشته موجب شد تا در سال‌جاری با مشکل کمبود خودرو در بازار مواجه شویم که این امر به رشد قیمت در بازار منجر شده است.

قیمت برخی خودروها در بازار

فعالان بازار خودرو معتقدند به دلیل اعمال محدودیت در روند ثبت سفارش واردات در سال گذشته هم اکنون بازار با کمبود خودرو مواجه است؛ به طوری که عرضه خودرو از سوی نمایندگی‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته و بیشتر وارداتی‌ها در بازار و به صورت آزاد معامله می‌شوند.

به گفته فعالان بازار خودرو در حال حاضر قیمت تویوتا کرولا GLI در بازار به دلیل توقف واردات و کمبود این خودرو در بازار با رشد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده، کمری نیز رشد دو و نیم میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد به طوری که بهای آن از ۵۷ میلیون تومان به ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

تویوتا لندکروز نیز طی یک ماه و نیم گذشته افزایش ۸ میلیونی را به خود دید و قیمت آن از ۱۲۰ میلیون تومان به ۱۲۸ میلیون تومان در بازار رسید، اما در مقابل تویوتا پرادو بدون هیچ افزایشی در یک ماه و نیم گذشته با قیمت ۱۱۲ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

در میان محصولات لکسوس برند لوکس ساز تویوتا نیز RX۳۵۰ در بازار ۱۴۰ میلیون خرید و فروش می‌شود، ES۳۵۰ نیز ۱۱۴ میلیون در بازار عرضه می‌شود و بهای is نیز به ۱۱۲ میلیون رسیده است.

در میان محصولات هیوندایی نیز ix۵۵ نیز در بازار بهای آن به ۷۴ میلیون تومان رسیده است.

سوناتا ۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سانتافه نیز به ۶۵‌میلیون‌‌تومان رسید. جنسیس نیز ۸۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

به گفته نمایشگاه‌داران در حال حاضر i۳۰ تنها محصول شرکت هیوندا است که به دلیل مشکلات به وجود آمده در ثبت سفارش عرضه آن در بازار کاهش چشمگیری یافته است.

محصولات کیا نیز همانند هیوندایی رشد یک تا سه میلیون را در بازار تجربه کرده‌اند؛ به طوریکه هم‌اکنون کیا سراتو پس از تجربه افزایش یک میلیون تومانی قیمت در بازار ۳۹ میلیون‌تومان خرید و فروش می‌شود، سراتو کوپه نیز رشد دو میلیونی را در کارنامه خود ثبت کرده و بهای آن در بازار به ۴۷ میلیون تومان رسیده است.

اما اسپورتیج ۲۰۱۱ نیز که در مرحله اول با قیمت ۵۳‌میلیون‌تومان از سوی نمایندگی ثبت‌نام شد در حال حاضر در بازار ۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت‌های فوق از برخی نمایشگاه‌داران خودروهای خارجی گرفته شده بنابراین ممکن است با تغییراتی مواجه باشد.