گروه خودرو - آیا ثبت سفارش تنها ۱۵ برند خارجی را می‌توان واردات شتاب زده خودرو خواند؟ این روزها در برخی از سایت‌های خبری، موجی در تقبیح عملکرد وزارت صنایع و سازمان توسعه تجارت در ارائه مجوز ثبت سفارش به ۱۵ برند خودرویی، به راه افتاده است. اینکه با واردات تعداد معدودی خودرو، بازار خودروی کشور در آینده نه چندان دور تسلیم خودروهای وارداتی می‌شود یا واردات شتاب زده، مصرف‌کنندگان را متضرر می‌کند، حرف و حدیث‌های چند روز گذشته است که در انتقاد به ثبت سفارش‌های اخیر صورت گرفته است.

معترضان به ثبت سفارش‌های اخیر، حتی از سخنان رهبر انقلاب در بازدیدی که فروردین‌ماه سال گذشته از شرکت ایران‌خودرو داشتند نیز استفاده یکسویه کرده و فرمایشات ایشان در مورد واردات خودرو را فصل‌الخطاب سیاست‌های وارداتی دو وزارتخانه خوانده‌اند. اینکه سال گذشته با توجه به سیاست‌های وزارت صنایع و معادن ۸-۷ برند توانستند مجوز ثبت سفارش دریافت کنند و امسال این تعداد به ۱۵ برند افزایش یافته را نمی‌توان تغییر یا رویکرد وزارت صنایع و بازرگانی نسبت به واردات خودرو تلقی کرد؛ چرا که هر دو وزارتخانه بر پایبندی به رعایت ضوابط چهار گانه مستند در آیین‌نامه ضوابط فنی خودرو تاکید داشته و ثبت سفارش اخیر را بر پایه ضوابط مذکور انجام داده‌اند.

بر همین اساس تاییدیه سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی و داشتن نمایندگی خدمات پس از فروش از جمله ضوابط چهارگانه مجوز ثبت سفارش خودرو است که طبق گفته مسوولان دو وزارتخانه، آنها بر این ضوابط پایبند بوده‌اند؛ چرا که طبق اخبار موثق، واردکنندگان زیادی از سال گذشته در انتظار مجوز ثبت سفارش بوده‌اند، این در حالی است که تنها ۱۲ برند توانستند مجوز دریافت کنند؛ بنابراین نگرانی برخی از ذی‌نفعان از واردات شتاب زده و تسخیر بازار خودرو بی‌مورد به نظر می‌رسد.همچنین استفاده یکسویه از فرمایشات مقام معظم رهبری نیز در این زمینه کاری ناپسندی است؛ چرا که ایشان علاوه بر ارتقای کیفیت، بر صادرات محصولات داخلی نیز در بازدید سال گذشته شان تاکید فراوان داشته‌اند.

ایشان عنوان کردند که همه بخش‌های صنعتی باید محصولات خود را با محوریت صادرات تولید کنند. حال سوال اینجاست که خودروسازان داخلی از سال گذشته به چه میزان در زمینه صادرات و ارتقای کیفیت محصولات خود اهتمام ورزیدند؟ طبق آمار ماه گذشته، صادرات خودرو با افت ۷۰ درصدی مواجه بوده، این در حالی است که مطابق آیین‌نامه ارتقای کیفیت خودرو، از سال گذشته خودروسازان هر ۳ ماه باید گزارشی از روند ارتقای کیفیت محصولات خود به مجلس ارائه می‌کردند که تنها یک گزارش در این زمینه قرائت شده است؛ بنابراین آسمون به ریسمون بافتن در این مورد کاری بیهوده است.