افت تولید مونتاژی‌های ژاپنی در کشور

گروه خودرو - تاثیر توقف تولید خطوط شمال شرقی ژاپن بر اثر زلزله و سونامی این کشور به خودروسازان داخلی نیز رسید. به طوری که با گذشت سه ماه از زلزله و سونامی حادث شده در ژاپن خودروسازان داخلی افت تولید محصولات مونتاژی ژاپنی را در کارنامه تولیدی خود ثبت کردند. پیش از این نیز مشکل تامین قطعه از یک سو و توقف تولید از سوی دیگر دامان خودروسازان اروپایی و آمریکایی را گرفته بود، اما تیراژ اندک محصولات ژاپنی مونتاژی در کشور ما موجب شد تا تاثیر سونامی با کمی تاخیر به خطوط تولید خودروسازان داخلی برسد.

افت تولید محصولات ژاپنی در شرایطی است که در حال حاضر بیشترین خودروهای لوکس مونتاژی در کشور به خودروهای مزدا، ماکسیما، سوزوکی گرند ویتارا، تینا و قشقایی ژاپنی اختصاص دارد، خودروهایی که هرچند تیراژ اندکی از تولیدات داخلی را به خود اختصاص داده‌اند، اما بخش اعظمی از بازار خودروهای لوکس در اختیار آنها قرار دارد.

به گفته کارشناسان و فعالان صنعت خودرو اعمال محدودیت در روند واردات خودرو از یک سو و کاهش تولید و مونتاژ محصولات ژاپنی از سوی دیگر، به کاهش عرضه و در نهایت رشد قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی ژاپنی منجر شده است.

افت تولید خودروهای مونتاژی ژاپنی در شرایطی است که پیش از این کارشناسان و فعالان صنعت خودرو به استناد ارتباط گسترده خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی با کشورهای اروپایی و بعضا کره‌ای و چینی تاثیر این زلزله در صنعت خودروسازی کشور را محدود ارزیابی کرده بودند، اما با گذشت زمان مشخص شد که زلزله ژاپن همان طور که برای سایر کشورها تهدیدی بزرگ محسوب می‌شد برای صنعت خودروسازی ما نیز مشکل ساز شده است؛ چرا که براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، قطعه‌سازان ژاپنی در سال گذشته همواره در رتبه دوم صادر‌کنندگان قطعه به کشور بودند و حال با افت واردات قطعه پیش‌بینی می‌شود که تولید خودروهای لوکس در کشور با مشکلاتی مواجه شود.

زلزله به خطوط تولید رسید

علی شیخ زاده معاون تولید سواری‌سازی گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص دلایل افت ۲۱ درصدی تولید گرندویتارا در فروردین ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌گوید: زلزله ژاپن موجب شد تا با مشکل تامین قطعه مواجه شویم، نوساناتی که افت تولید این خودرو را به همراه داشت.

به گفته معاون تولید سواری‌سازی گروه صنعتی ایران خودرو سفارش‌گذاری به منظور تامین قطعه هر سه ماه یکبار برای گرند ویتارا صورت می‌گیرد و در صورتی که مشکلی به وجود بیاید جبران آن در کوتاه‌مدت امکان پذیر نخواهد بود، به همین دلیل پس از بروز زلزله و سونامی در ژاپن و توقف تولید برخی از خطوط تولیدی این کشور برنامه تولید این خودرو در داخل تا رسیدن قطعات جدید تغییر کرد.

شیخ زاده در ادامه افزود: از آنجا که توافقات برای ورود قطعه هر سه ماه یک بار صورت می‌گیرد، با گذشت نزدیک به سه ماه آثار زلزله هم‌اکنون بر تولید گرندویتارا نمایان شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای جبران مشکل به وجود آمده چه اقداماتی صورت داده‌اید، افزود: در ابتدا و به منظور جلوگیری از توقف تولید کاهش تیراژ را در دستور کار خود قرار دادیم که این روند تا زمان رسیدن پارت جدید قطعه ادامه خواهد داشت.

مشکل به وجود آمده در خطوط تولید خودروسازان داخلی در شرایطی است که هم‌اکنون سایر خودروسازان دنیا قطعات مورد نیاز خود را از سایر تامین‌کنندگان قطعه تامین می‌کنند.معاون تولید سواری‌سازی گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تامین قطعه از کشور ثالث وجود دارد، افزود: شرایط برای تامین برخی از قطعات از کشورهای ثالث وجود دارد، اما برخی از قطعات باید از کشور مادر تامین شود، به همین دلیل در صورت تامین برخی از قطعات از کشور ثالث مشکل تامین قطعات اصلی برطرف نخواهد شد به همین دلیل باید تا برطرف شدن مشکل در ژاپن صبر کرد.

وی همچنین در خصوص اینکه مشکل تامین قطعه چه زمان برطرف خواهد شد نیز اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است که این مشکل تا سه ماه آینده برطرف شود و به این طریق بتوانیم به تعهدات خود برای تولید این خودرو عمل کنیم.

علاوه بر زلزله ژاپن که به صورت مستقیم تاثیر بسیاری بر خودروهای مونتاژی کشور گذاشت، برخی کارشناسان معتقدند که تغییر در مناسبات اقتصادی نیز در افت تولید خودروهای مونتاژی تاثیر گذار بوده است؛ به طوری که خودروسازان برای برطرف کردن این مشکل استفاده از شریک سوم را در دستور کار خود قرار داده‌اند که این امر موجب شده تا هزینه‌های جانبی خودروسازان افزایش یابد که این امر به ضرر خودروسازان خواهد بود.

معاون تولید سواری‌سازی گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص تاثیر تغییر مناسبات اقتصادی در کشور اظهار داشت: تغییر در روند مناسبات اقتصادی تاکنون بر روند تولید تاثیر نداشته و پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه مذاکرات هر سه ماه یک بار صورت می‌گیرد این مشکل تا سه ماه آینده نیز به خطوط تولید ما نرسد.علاوه بر تنها خودرو مونتاژی ایران خودرو زلزله و سونامی ژاپن بر تولید مزدا دیگر خودرو مونتاژی ژاپنی نیز تاثیر‌گذار بوده به طوری که این خودرو نیز افتی هرچند اندک را در کارنامه تولیدی خود ثبت کرد.

به گفته یکی از مسوولان گروه بهمن، این گروه همواره قطعات مورد نیاز خود را به صورت شش ماهه سفارش‌گذاری می‌کند، به همین دلیل در ابتدای امر پیش‌بینی می‌شد تاثیر این مشکل در خطوط تولید چندان چشمگیر نباشد، اما با گذشت سه ماه از زلزله حادث شده در ژاپن و برطرف نشدن مشکل تولید در این کشور می‌توان گفت در صورت ادامه دار شدن مشکلات این کشور طی ماه‌های آینده شاهد تاثیر بیشتر زلزله در خطوط تولیدی این شرکت خواهیم بود.

به گفته این مقام مسوول، تا زمان رسیدن مهلت ارسال پارت دوم قطعه باید منتظر ماند تا بتوان در خصوص تاثیر بیشتر این مشکل در خطوط تولید اظهار نظر دقیق کرد.وی در پاسخ به این پرسش که آیا بروز مشکل به توقف تولید منجر خواهد شد نیز افزود : آنچه مسلم است مشکل به وجود آمده به توقف تولید منجر نخواهد شد،چرا که صنعت قطعه‌سازی ژاپن به صورت گسترده در تمام کشورها فعال است و آنچه مسلم است در صورت تامین مواد اولیه تولید قطعه مجدد در سایر کشورها آغاز خواهد شد که این امر تا حدودی مشکل تامین قطعه را برای سایت‌های تولیدی ژاپنی برطرف خواهد کرد.

علاوه بر محصولات مذکور که در فروردین ماه با افت تولید مواجه شدند آمار اعلام شده از سوی وزارت صنایع و معادن از افت تولید قشقایی و تینا حکایت دارد افتی که به گفته مسوولان شرکت پارس خودرو مقطعی بوده و در حال حاضر این مشکل برطرف شده است.

به گفته این مقام مسوول در شرکت پارس خودرو، پس از حادثه زلزله و سونامی ژاپن شرکت‌های تویوتا، هوندا و سوزوکی بیشترین آسیب را دیدند، اما نیسان توانست در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بحران عبور کند به همین دلیل در حال حاضر مشکلی برای تولید محصولات این شرکت وجود ندارد.

این مقام مسوول پارس خودرو می‌افزاید: هم‌اکنون پیش فروش دو خودرو مذکور آغاز شده و در خصوص قشقایی نیز قراردادی با برخی شرکت‌های دولتی منعقد شده که شاید این امر کمبود این خودرو در بازار را به همراه داشته است.

علاوه بر این برخی از کارشناسان معتقدند که قیمت بالای قشقایی در مقایسه با خودروهای هم رده خود موجب شده تا این خودرو در بازار مورد استقبال قرار نگیرد که این امر بر تولید آن تاثیرگذار بوده است. این مقام مسوول در این خصوص نیز می‌گوید: پیش از این قشقایی وارداتی با قیمت ۵۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شد، اما با آغاز تولید CKD قیمت این خودرو نسبت به مدل وارداتی چهارمیلیون و ۴۰۰ هزار تومان کاهش یافت، به طوری که در حال حاضر قشقایی با قیمت ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.