گروه خودرو- در شرایطی که هنوز خبری از اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان وام به ایران خودرو و سایپا (خودروسازان بخش دولتی) نیست، خودروسازان بخش خصوصی نیز درخواست وام کرده و برای ادامه حیات خود پول می‌خواهند. آن طور که احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرده، خودروسازان بخش خصوصی نیز خواستار دریافت کمک‌های دولتی شده‌اند؛ زیرا مانند ایران خودرو و سایپا نیازمند پول برای تامین نقدینگی هستند.

به گفته نعمت بخش، مشکلات محیط کسب و کار و برخی مشکلات داخلی و خارجی برای خودروسازان بخش خصوصی نیز وجود دارد، بنابراین اگرچه بخش اعظم تولید خودروهای داخلی و بازار این محصولات در اختیار ایران خودرو و سایپاست، اما نباید از این بخش از خودروسازی کشور نیز غافل شد. وی ابراز امیدواری کرده که کارگروه حمایت از تولید و مسوولان بانک مرکزی در جهت تخصیص حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به خودروسازان بخش خصوصی اقدام لازم را انجام دهند.

گفته‌های نعمت بخش در شرایطی است که کارگروه حمایت از تولید حدود دو ماه پیش پرداخت دو هزار میلیارد تومان وام را به ایران خودرو و سایپا به تصویب رساند و شورای پول و اعتبار با نصف آن موافقت کرد. قرار بود ۱۰۰۰ میلیارد مصوب شده هفته گذشته به صورت نصف نصف در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور قرار گیرد؛ اما تا به امروز خبری در این مورد به گوش نرسیده است.

حال خودروسازان خصوصی نیز که نقش بسیار اندکی در تولید و بازار خودرو کشور دارند، دست نیاز به سوی دولت دراز کرده‌اند تا شاید بتوانند وامی بگیرند و سر و سامانی به اوضاع تولیدشان بدهند. طبق آمار، وضع بخش خصوصی در تولید خودرو به هیچ وجه مناسب نیست و شرکت‌هایی مانند کرمان خودرو و گروه بهمن به عنوان اصلی ترین خودروسازان خصوصی کشور، تیراژی بسیار اندک دارند.

هرچند بخش خصوصی صنعت خودرو نیز توانسته اشتغالزایی کند و سهمی در تولید داشته باشد؛ اما از آنجاکه نام «خصوصی» را یدک می‌کشد، بعید است دولت حاضر به پرداخت وام به آنها شود. وقتی شورای پول و اعتبار تنها ۱۰۰۰ میلیارد برای غول‌های جاده مخصوص در نظر می‌گیرد، پرداخت ۵۰۰ میلیارد به خصوصی‌ها بسیار بعید به نظر می‌رسد. البته از یک جهت می‌توان به خودروسازان بخش خصوصی بابت ارائه درخواست وام حق داد و آن، قیمت‌گذاری محصولاتشان توسط دولت است. در حال حاضر دولت نه تنها در قیمت‌گذاری محصولات ایران خودرو و سایپا، بلکه در تعیین قیمت خودروهای بخش خصوصی نیز دخالت دارد و با این حساب خصوصی‌ها نیز خود را در دریافت وام و تسهیلات محق می‌دانند.