افتتاح خط تولید رانا در میان انتقادها و تجلیل از خودروسازان

عکس: نگار متین‌نیا

گروه خودرو - خط تولید دومین خودروی ملی شرکت ایران خودرو، رانا روز گذشته در حالی افتتاح شد که این خودرو یکبار در سال ۸۷ رونمایی شده بود. اما رونمایی این خودرو که با تغییر مدیرعامل وقت این شرکت مصادف شده بود تنها در همین حد ماند و نتوانست به خط تولید برسد، چرا که در آن سال‌ها با توجه به شرایط مالی نامناسب ایران خودرو، تولید این خودروی ملی غیر اقتصادی خوانده شده بود. حال با این پیشینه خط تولید «رانا»، روز گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون اول رییس‌جمهور، مدیران عامل سایپا و ایران خودرو و همچنین برخی از نمایندگان مجلس افتتاح شد تا این خودروی ملی سرانجام از مهر امسال به دست مشتریان ایرانی برسد.

همان‌طور که گفتیم، پیش از این خودروی رانا یکبار در سال ۸۷ رونمایی شده بود. البته به نظر می‌رسد هرچقدر که رانا برای منطقی خوش قدم نبود برای نجم‌الدین خوش یمن بوده است. زیرا در مراسم افتتاحیه خط تولید این محصول لقب «ناجی صنعت خودرو» در کنار نام جواد نجم‌الدین قرار داده شد که البته نجم‌الدین نیز در هنگام سخنرانی‌اش خود را «سرباز» صنعت خودرو نامید. اما رانا که طبق برنامه‌های مدیر عامل پیشین قرار بود تا انتهای سال ۸۸ و با قیمتی حدود ۱۱ میلیون تومان به بازار بیاید، با آمدن جواد نجم‌الدین که همزمان شد با اوج‌گیری مشکلات مالی این شرکت، سرنوشتش تغییر کرد به طوری که هم آمدنش به بازار کمی طولانی شد و هم مشتریان از داشتن یک خودروی به گفته ایران خودرویی‌ها، مدرن و در عین حال ارزان محروم شدند، وقفه‌ای سه ساله که افزایش قیمتی ۳ تا ۴ میلیونی را برای رانا به همراه داشت. گویا این خودرو که در ابتدا کارشناسان تولید آن را اقتصادی نمی‌دانستند و تغییرات قیمتی آن مدت‌ها سوژه بحث‌های مردم و رسانه‌ها بود طی این فاصله زمانی توجیه اقتصادی پیدا کرده است.اما بشنوید از مسوولان ایران خودرو در مورد این وقفه سه ساله. آن طور که برخی از مسوولان ایران خودرو می‌گویند: طی این سه سال روند داخلی‌سازی این خودرو در حال شکل‌گیری بوده است، تا جایی که به گفته آنها ، رانا تا ۹۰ درصد داخلی سازی شده است. به نظر این مسوولان تولید رانا در این برهه از زمان و با وجود محدودیت‌های بین المللی تنها با داخلی سازی، اقتصادی به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر از برخی منابع آگاه شنیده می‌شود که راه‌اندازی خط تولید رانا که همزمان شده با افت تولید پژو ۲۰۶ ، در اصل برنامه‌ریزی دولت برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی و همچنین قطع احتمالی واردات قطعات پژو به ایران است.

روز گذشته عبدالله بابایی مدیر فروش و بازاریابی ایران خودرو نیز در گفت‌وگویی با ایرنا در مورد کاهش تولید پ‍ژو ۲۰۶ تاکید کرده بود که به نسبت تعهدی که برای تولید رانا داریم تولید پژو ۲۰۶ باید کاهش یابد. بر همین اساس در مراسم دیروز معاون اول رییس‌جمهور، وزیر صنعت و معدن و تجارت و همچنین جواد نجم‌الدین به سخنرانی پرداختند که مشروح آن در ذیل می‌آید.

قیمت رانا از زبان نجم‌الدین

جواد نجم‌الدین مدیر عامل ایران خودرو به عنوان اولین سخنران این مراسم به تشریح جزئیات فنی دومین خودروی ملی این شرکت پرداخت و اظهار کرد: این خودرو ارزان‌ترین محصول تولیدی ایران خودرو در کلاس C است که در سطح قیمتی حدود ۱۵ میلیون تومان عرضه خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر امکانات ایمنی رانا عنوان کرد که طبق برنامه‌ریزی انجام شده ، تاکنون در تولید ۹۰ درصد این خودرو به خودکفایی رسیده‌ایم که این مقدار تا پایان شهریور ماه امسال به ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

گفته‌های نجم‌‌الدین در مورد خودکفایی رانا در شرایطی است که طبق شنیده‌ها این خودرو قرار است جایگزین خودروی ۲۰۶ در شرایط تحریم‌های بین‌المللی شود. اما مدیر عامل ایران خودرو در ادامه تاکید کرد که طبق برنامه پیش‌بینی شده در سال جاری ۲۵ هزار دستگاه، سال آینده ۵۰ هزار دستگاه و دو سال دیگر ۱۵۰ هزار دستگاه و در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه در انتهای سال جاری خط تولید انبوه خودرو دنا نیز به عنوان محصول تکامل یافته ایرانی از نوع سمند و در کلاس D افتتاح خواهد شد، تصریح کرد:‌ طراحی این خودرو داخلی بوده و پس از رانا به عنوان دومین دستاورد ایران خودرو در سال تولید ملی ارائه خواهد شد.

این‌گونه می‌خواهید در بازار جهانی حضور پیدا کنید؟

اما مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان دومین سخنران این مراسم ضمن انتقاد از عملکرد ایران خودرو و سایپا در مدیریت حاشیه بازار خودرو به ویژه تنظیم بازار این محصول در اواخر سال گذشته از جلسه ای گفت که در آن با دعوت از مدیران عامل ایران خودرو و سایپا از آنها پرسش کرده که آیا باید خودرو را ذخیره‌ کنیم؟ مهدی غضنفری اظهار کرد: متاسفانه اواخر سال گذشته مشکلی در تنظیم بازار خودرو رخ داد که در این زمینه مدیران عامل ایران خودرو و سایپا را جهت بررسی موضوع دعوت کردیم.

وی با بیان اینکه به مدیران عامل ایران خودرو و سایپا اظهار کردم که آیا انتظار دارید وزارتخانه در تنظیم بازار خودرو نیز ورود کرده و مانند پرتقال و سیب، این محصول را ذخیره‌سازی و در فروشگاه‌های عرضه مستقیم عرضه کند؟ خاطرنشان کرد: باید بررسی کرد که چرا خودروساز ما تصور می‌کند که منافعش در حاشیه بازار شکل می‌گیرد و اصلا چرا باید حاشیه بازار با قیمت‌های دیگری شکلی گرفته و مصرف‌کننده در میان قیمت‌های مختلف سردرگم شود.

غضنفری ادامه داد: آیا خودروساز این گونه می‌خواهد در بازارهای جهانی حضور پیدا کند، درحالی که خودروساز باید ابتدا بازار داخلی خود را مدیریت کرده و پس از آن بتواند در بازارهای خارجی عرض‌اندام کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بسیار بد است که اواخر سال گذشته چند جلسه شورای سیاست گذاری خودرو به بررسی این موضوع گذشت که خودرو را با چه قیمتی بفروشیم و حاشیه بازار این محصول را چگونه مدیریت کنیم. در حالی که اساسا این اقدام وظیفه خودروسازان بزرگ کشور است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی صنعت خودرو نیازمند طراحی و تدوین یک آرمان مشترک است، تصریح کرد: آرمان مشترک دراین خصوص حضور در بازارهای جهانی است که غول‌های خودروسازی جهان نیز در آنجا حضور دارند.

غضنفری ادامه داد: بیایید دهه ۹۰ را دهه حضور صنعت خودرو ایران در بازارهای جهانی هدف‌گذاری کنیم؛ آن هم بازارهای جهانی همچون اروپا، آسیای غربی، خاور دور، آمریکا و آمریکا لاتین که غول‌های خودروسازی جهان در آن جا حضور دارند و البته بازارهای خارجی را فقط کشورهایی همچون عراق و ونزوئلا ندانیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد:‌ خودروساز و قطعه ساز کشور باید از ورود گسترده به بازار سرمایه خودداری و منابع مالی را به جای اتلاف در حوزه‌های مختلف در حوزه طراحی و مهندسی هزینه کند تا مشکل کمبود منابعی که در حال حاضر خودروساز با آن مواجه است، برطرف شود. وی افزود: مدیران ارشد خودروسازان بزرگ کشور باید روند مدیریتشان به سوی بازار و جذب مشتریان داخلی باشد تا در رقابت با خودروهای وارداتی رضایت مشتریان ایرانی را تامین کنند، در حالی که امروزه متاسفانه بیشتر نگاه مدیران به بازارهای مالی مانند بورس و ارتقای ارزش سهام است. اما محمد رضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهوری نیز در این مراسم حضور داشت که پیش از مراسم رونمایی از خودروی ملی «رانا» از خط تولید آن در شرکت خودروسازی ایران خودرو بازدید کرد.وی به عنوان سومین سخنران از برخی موضوعات مطرح شده علیه دولت، انتقاد کرد.

خودروی رانا دومین خودرو با برند ملی ایران‌‌خودرو است که در راستای توسعه برند ملی ایران‌خودرو طراحی و تولید شده است.

این خودرو با هدف افزایش ارزش سهام ایران خودرو و توسعه سهم این شرکت در بازارهای داخلی و بازارهای هدف صادراتی و با استاندارد ایمنی بالا در حد سه ستاره و استاندارد آلایندگی یورو ۳، ۴ و ۵ به بازار عرضه می‌شود. نجم الدین مدیرعامل ایران خودرو، `رانا` را ارزان‌ترین محصول کلاس C برند ایران خودرو با سطح تجهیزات رفاهی و عملکردی مناسب عنوان کرد که حدود ۱۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.