مجری طرح خروج خودروهای فرسوده با اشاره به اینکه نخستین خودروهای فرسوده شخصی اواخر مهر ماه از رده خارج می‌شوند، گفت: طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با یک بسته ۳۹۹۲ دستگاهی از تاکسی‌های فرسوده آغاز شد. سید رضا فاطمی روز گذشته در گفت‌وگویی با «ایسنا»، افزود: از روز پنج‌شنبه ۳۰ شهریور ماه جاری راه‌اندازی آزمایشی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده آغاز شد.

وی علت آزمایشی بودن این مرحله را آشکار شدن نقاط ضعف فرآیند و عوامل کندی آن ذکر کرد و افزود: در ۵ روز کاری اول روزانه ۲۰۰ نفر از مالکان تاکسی‌های فرسوده تهران که متقاضی سمند دوگانه سوز بوده‌اند به نمایندگی‌های منتخب فروش ایران‌خودرو و سپس به شعب منتخب بانک ملت معرفی می‌شوند.

مجری طرح خروج خودروهای فرسوده تاکید کرد: در ۵ روز کاری دوم اجرای طرح به ۱۱ استان و ۵۹ شهر کشور گسترش یافته و روزانه ۶۰۰ مالک تاکسی فرسوده که متقاضی پراید و سمند بوده‌اند برای دریافت تاکسی‌های خود به شعب بانک معرفی می‌شوند.وی گفت: براساس هماهنگی انجام شده با راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، اسناد وکالتی برای از رده خارج شدن خودروهای فرسوده قابل قبول بوده و نیاز به سند قطعی برای این خودروها نیست.

فاطمی افزود: مالکان دارای سند باید پیش از اسقاط خودرو خود به مراکز شماره‌گذاری مراجعه کرده و با ارائه وکالتنامه بلاعزل، سند، کارت و شناسنامه خودرو، معرفی به مراکز اسقاط را دریافت کنند. به گفته وی متقاضیان از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ابتدا باید از ۵ تا ۲۲ مهر به نمایندگی منتخب ساپیا و ایران‌خودرو مراجعه کرده و پس از انجام مراحل بانکی با اعلام نمایندگی فروش به مراکز شماره‌گذاری مراجعه کنند. مجری طرح خروج خودروهای فرسوده گفت: قرار است برای تعیین اولویت دریافت خودروها قرعه‌کشی به عمل آید. به گفته وی مالکان خودروهای فرسوده تنها در یک نمایندگی می‌توانند برای جایگزینی خودرو خود ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۵ نمایندگی شرکت سایپا و ۳۳۲ نمایندگی شرکت ایران‌خودرو در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده مشارکت می‌کنند به ایسنا گفت: بانک ملت نیز ۶۲۷ شعبه خود را در سراسر کشور برای این طرح اختصاص داده است. فاطمی افزود: شرکت ایران‌خودرو در استان تهران ۷۰ نمایندگی شامل ۵۰ نمایندگی در شهر تهران و شرکت سایپا نیز در استان تهران ۲۰ نمایندگی شامل ۱۶ نمایندگی در شهر تهران برای اجرای این طرح اختصاص داده‌اند که فهرست آنها به زودی منتشر می‌شود.

وی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال به سقف خروج ۲۵۰هزار خودروی فرسوده دست می‌یابیم.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود ماهانه حدود ۴۲‌هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود. به گفته مجری طرح خروج خودروهای فرسودهT تسهیلات در نظر گرفته شده برای خروج خودروهای فرسوده ۵‌میلیون تومان وام با کارمزد ۷‌درصد و اقساط ماهیانه ۹۸۰‌هزار ریالی است. وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام جایگزینی خودروهای فرسوده شخصی سال ۸۵ شامل سواری و وانت تا ۲۲ مهر ماه ادامه دارد، گفت: خودروهای شخصی ۴ سیلندر و کمتر و تک و دو دیفرانسیل با سن بالاتر از ۳۰ و ۲۵ سال، خودروهای سایر پلاک‌ها (پلاک قرمزها و پلاک عمومی) با سن بالاتر از ۱۵ سال و نیز انواع وانت با حداقل سن فرسودگی ۲۰ سال مشمول تسهیلات جدید می‌شوند.

به گفته مجری طرح خروج خودروهای فرسوده همچنین براساس دستورالعمل تهیه شده خودروهای شخصی مدل ۱۳۵۵ و پایین‌‌تر خودروهای خارجی که پس از ۱۱ دی‌ماه در سن فرسودگی قرار می‌گیرند (خودروهای مدل سال ۱۹۷۷ میلادی) نیز مشمول استفاده از این تسهیلات می‌شوند.

فاطمی به برنامه ارائه شده از سوی خودروسازان برای اسقاط خودروها جهت رسیدن به سقف ۲۵۰‌هزار دستگاه خودرو در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: بر این اساس شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در مجموع در شهریور و مهرماه ۳۳‌هزار و ۳۴۶ دستگاه، آبان ۳۶‌هزار و ۳۴۶ دستگاه، آذر ۳۳‌هزار و ۸۸۸ دستگاه، دی ۴۴‌هزار و ۵۳۰ دستگاه، بهمن ۴۷‌هزار و ۸۶۰ دستگاه و اسفند ۴۸‌هزار و ۱۴۵ دستگاه خودروی فرسوده را قرار است از رده خارج کنند. وی تصریح کرد: سایر خودروسازان نیز ۲۱‌هزار و ۷۰۶ دستگاه خودروی فرسوده را در سال‌جاری از رده خارج خواهند کرد. مجری طرح خروج خودروهای فرسوده تصریح کرد: تسهیلات تخفیف در سود بازرگانی برای وانت و سواری پلاک شخصی ۱۰‌میلیون وانتهای پلاک عمومی ۲۰‌میلیون، تاکسی‌ها در صورتی که خودروی جایگزین پراید باشد ۲۰‌میلیون، تاکسی‌ها در صورتی که خودروی جایگزین آن سمند یا پژو باشد ۳۰‌میلیون و تاکسی‌هایی که خودروهای جایگزین آن ون باشد ۴۳‌میلیون ریال است.

وی با اشاره به اینکه قرارداد با بانک عامل (بانک ملت) برای ارائه تسهیلات منعقد شده است، گفت: در حال حاضر در کل کشور ۲۲ مرکز آمادگی اسقاط خودروهای فرسوده دارند که در تهران علاوه بر اسلام‌شهر مرکز شمس‌آباد نیز در این طرح مشارکت خواهند کرد که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های مربوطه شمار این مراکز به ۳۰ مرکز افزایش یابد. مجری طرح خروج خودروهای فرسوده فرآیند خروج خودروهای فرسوده را یک‌ماه عنوان کرد و گفت: مالکان خودروهای فرسوده ۱۵ روز پس از اسقاط خودرو خود، خودروی جایگزین را دریافت می‌کنند و در صورتی که در این مدت خودروی جایگزین نگیرند بر اساس دستورالعمل اجرایی ماده (۵) آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور خودروسازان مکلفند به ازای هر روز تاخیر مبلغ ۵۰‌هزار ریال به مالک به عنوان خسارت دیرکرد بپردازند. وی تصریح کرد: مالکان خودروهای فرسوده در صورتی که نخواهند خودروی جایگزین دریافت کنند از نیمه دوم مهر ماه می‌توانند با مراجعه به مراکز اسقاط اعلام شده و پرکردن فرم‌های لازمه خودروی فرسوده خود را اسقاط کرده و مبلغ شانزده‌میلیون و پانصد‌هزار ریال به ازای اسقاط خودروی خود دریافت کنند. به گفته وی اواخر مهر ماه سال‌جاری نخستین خودروی فرسوده از رده خارج شده و امیدواریم از اواخر مهر ماه تحویل خودروهای جایگزین انجام شود. مجری طرح خروج خودروهای فرسوده با اشاره به اینکه مدارک مالک و یا وکیل قانونی وی برای ثبت‌نام خروج خودروهای فرسوده الزامی است، گفت: نمایندگی‌های فروش در زمان مراجعه باید اصالت اولیه خودرو را بررسی کنند، همچنین مالکان خودروهای فرسوده شخصی هنگام ثبت‌نام باید خودروی خود را به همراه کارت یا سند آن به نمایندگی ببرند.