60 درصد خودروهای تولیدی ایران کمتر از 10میلیون تومان قیمت دارند

علیرضا بهداد - براساس برنامه اعلام شده از سوی معاونت بهره‌برداری و نوسازی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، قرار است تا پایان سال‌جاری یک میلیون و ۴۱هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی سواری تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل در دو شرکت بزرگ خودروساز کشور تولید شود که از این تعداد ۵۸۵هزار دستگاه در ایران‌خودرو و ۴۵۶هزار و ۵۰۰ دستگاه در سایپا تولید خواهد شد. طبق برنامه اعلام شده قرار است که ۱۰۵هزار دستگاه سمند، ۸۰هزار پژو آردی، ۱۵۰هزار پژو ۴۰۵، ۱۱۰هزار پژو ۲۰۶، ۵۵هزار پژوپارس، ۷۰هزار وانت پیکان و ۱۵هزار دستگاه لوگان (ال - ۹۰) در ایران خودرو و ۴۰۰هزار پراید(۱۴۱، GTX، DM)،ه۱۴ هزار زانتیا، ۲۰هزار ریو و ۵۰۰ دستگاه ون در سایپا و نیز ۷۰۰ دستگاه خودروی دودیفرانسیل، ۸۰۰ دستگاه پیکاپ، شش هزار و ۵۰۰ رنو پی‌کی، هزار دستگاه ماکسیما، سه هزار مگان و ۱۰هزار دستگاه لوگان در پارس‌خودرو تولید شود.

این آمار نشان می‌دهد که انواع پراید با تولید ۴۰۰هزار دستگاه در سال ۸۵، پرشمار‌ترین، خودرو‌ی سواری کشور خواهد شد و پس از آن پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، سمند و پژو RD در رده‌های دوم تا پنجم قرار می‌گیرند.

نکته جالب درخصوص شرکت سایپا اینکه، ۶/۸۷درصد از سهم کل تولیدات این شرکت در خودرو‌های سواری به تولید پراید اختصاص یافته است و سایر محصولات تولیدی این شرکت تنها ۴/۱۲درصد را تشکیل می‌دهد. حال با توجه به توقف تولید پراید تا سال ۱۳۹۰، برنامه سایپا برای جایگزینی خودرویی به جای پراید قابل تامل است. چرا که ظرفیت خالی توقف تولید پراید در سال ۱۳۹۰ مشخص نیست که با چه خودرویی پرخواهد شد. اما به غیر از سایپا و ایران‌خودرو، هفت شرکت بهمن، مرتب، راین خودرو، مدیران خودرو، گروه خودروسازی بم، زاگرس خودرو و زرین خودرو نیز در تولید خودرو‌های سواری فعالند، اما با توجه به اینکه حدود ۹۷درصد از کل تولیدات خودرو‌های ساخت داخل در اختیار سایپا و ایران‌خودرو است، سهم شرکت‌های مذکور در تولید خودرو نسبت به این دو شرکت بزرگ قابل مقایسه نیست.

براساس این برنامه‌ریزی قرار است ۲۲هزار دستگاه خودرو در شرکت پارس‌خودرو به تولید برسد که از این تعداد ۱۰هزار دستگاه مربوط به لوگان و سه‌هزار دستگاه دیگر مربوط به مگان است، اما این دو خودرو هنوز به مرحله تولید نرسیده است چرا که ورود مگان به‌دلیل بروز مشکلاتی فعلا به کشور ممنوع است و بالطبع این نکته، تولید این خودرو را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و از طرفی هم تولید لوگان برخلاف برنامه‌ریزی اولیه در آذرماه صورت خواهد گرفت و عدد ۱۰هزار نیز ظاهرا به سه‌هزار دستگاه کاهش یافته است. در شرکت ایران‌خودرو نیز براساس برنامه قرار بود ۱۵‌هزار دستگاه لوگان تولید شود که خط تولید این خودرو در ایران‌خودرو هنوز کامل نشده است و به گفته مسوولان این شرکت نیمه‌ آذرماه سال‌جاری تولید لوگان در شرکت ایران‌خودرو آغاز خواهد شد.

بنابراین اگر عدد ۱۳هزار را از ۲۲هزار در شرکت پارس‌خودرو کم می‌کنیم تولیدات این شرکت به ۹هزار دستگاه می‌رسد که از این تعداد شش‌هزار و ۵۰۰دستگاه مربوط به خودروی پی‌کی است، تولید این خودرو نیز بنا به گفته مدیرعامل پارس‌خودرو تا پایان سال‌ جاری متوقف خواهد شد. که این نکته نشان‌دهنده آن است که اگر پارس‌خودرو برنامه‌ای برای تولید محصولات جدید نداشته باشد تنها دو هزار و ۵۰۰دستگاه خودرو در این شرکت تولید خواهد شد و حدود ۲۰هزار ظرفیت خالی در این شرکت باقی خواهد ماند.

اما ظاهرا برای تولید پراید از خط تولید پارس‌خودرو نیز استفاده می‌شود تا جایی که بر اساس اعلام این آمار تا پایان تیرماه حدود ۵۰هزار دستگاه پراید برای سایپا تولید شده است که نشان از ظرفیت خالی زیاد در این شرکت دارد.

در خصوص خودروی زانتیا نیز می‌توان گفت که ۱۴هزار دستگاه تا پایان سال جاری تولید خواهد شد این خودرو توانسته جایگاه خوبی در بین مصرف‌کنندگان پیدا کند. اما با نگاهی به این آمار می‌توان گفت که از یک‌میلیون و ۴۱هزار و ۵۰۰دستگاه خودروی سواری که قرار است تا پایان سال‌جاری در کشور تولید شود، ۵۸۱هزار و ۵۰۰دستگاه (۶۰درصد) قیمتی زیر ۱۰میلیون، ۳۸۵هزار دستگاه (۳۷درصد) قیمتی بین ۱۰ تا ۱۵میلیون و ۵۵هزار دستگاه (۴درصد) بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون و ۲۰هزار دستگاه (۲درصد) قیمتی بالای ۲۰میلیون تومان دارند.

حال اگر خودروی پراید از این آمار حذف شود بیش از ۲۸درصد خودروهای سواری کشور قیمتی زیر ۱۰میلیون تومان دارند، ۶۰درصد بین ۱۰ تا ۱۵میلیون تومان، ۹درصد بین ۲۵ تا ۲۰ و ۳درصد قیمت بالای ۲۰میلیون تومان را به خود اختصاص داده‌اند.