شکل‌گیری پایگاه‌های صادراتی ایران‌خودرو با حمایت ویژه دولت‌‌ها

گروه خودرو - دومین سایت برون مرزی ایران‌خودرو با هدف صدور برند ملی به بلاروس در ابتدای هفته جاری در حالی افتتاح شد که این شرکت طی چند سال گذشته رویکرد بنیادینی را برگزیده که همانا تبدیل این پایگاه صنعتی به بنگاهی بین‌المللی و حضور در عرصه‌های جهانی است. به همین منظور این گروه صنعتی برنامه و فعالیت‌های خود را در دو موضوع متمرکز کرده است، ایجاد خطوط تولید در کشورهای خارجی و همچنین صدور خودروهای ساخته شده و قطعات. سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید سمند در سوریه، جمهوری سنگال، چین، ونزوئلا، آذربایجان، بلاروس و همچنین پژو پارس در کشور مصر از جمله اهم دستاوردهای ایران‌خودرو در صادرات محصولات است. این شرکت همچنین توسعه بازارهای صادراتی محصولات به شکل CBU در کشورهای منطقه با اولویت به عنوان مزیت استراتژیک (روسیه، ترکیه، سوریه،‌ عراق، افغانستان، آذربایجان، ارمنستان، لبنان، اردن، عربستان و امارات) را در دستور کار قرار داده است اما اینکه این گروه صنعتی بر چه اساسی پایگاه‌های صادراتی خود را انتخاب می‌کند، موضوعی است که خبرنگار ما با منوچهر منطقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در میان گذاشته است.

وی در این زمینه می‌گوید: پایگاه‌های صادراتی ایران‌خودرو به گونه‌ای انتخاب می‌شود که هم کشور متقاضی از محصولات ایران‌خودرو بهره‌مندشود و هم بتواند به کشورهای اطراف فعالیت صادراتی خود را انجام دهد. به عنوان مثال سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید سمند در ونزوئلا علاوه بر اینکه، این کشور را تغذیه می‌کند، کشورهای آمریکای جنوبی را نیز برای صادرات مدنظر قرار دهد، چرا که کشورهای آمریکای جنوبی پیمان‌های منطقه‌ای با یکدیگر دارند.

منطقی در ادامه تاکید می‌کند که اگر ایران‌خودرو بتواند طبق ضوابط کشورهای مورد نظر به تولید خودرو بپردازد، خودروی تولیدی متعلق به آن کشور خواهد بود و می‌توانند؟ با تعرفه‌های ترجیحی به کشورهای منطقه صادر کنند. خبرنگار ما از منطقی سوال کرد که برزیل به عنوان پایگاه صادراتی خودرو به کشورهای آمریکای لاتین شناخته می‌شود، پس چگونه می‌شود که در ونزوئلا خودروی سمند به رقابت با این کشور بپردازد؟ منطقی در پاسخ به این سوال عنوان می‌کند که بحث اصلی رقابت میان کشورها است،‌ هر چند در این میان حمایت دولت‌ها نیز مهم به نظر می‌رسد. وی ادامه می‌دهد که ایران خودرو پایگاه‌هایی را برای صادرات محصولات خود انتخاب کرده که در آن پایگاه‌ها، حمایت‌های دولتی حرف اول را می‌زند و ایران‌خودرو با پشتوانه دولت آن کشور، پا پیش گذاشته است، چرا که دولت‌ها امتیازات ویژه‌ای در این زمینه به ما خواهند داد. وی تاکید می‌کند که در حال حاضر تعرفه واردات خودرو به صورت CBU در جمهوری بلاروس هزار یورو است که ایران‌خودرو از این حیث امتیازات ویژه دارد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو معتقد است که در یک بازار غیر‌رقابتی همچون جمهوری بلاروس حمایت‌های سطح بالا لازم است تا تولید خودرو به ثمر رسد. وی اضافه می‌کند که در مورد برزیل این نکته باید اشاره شود که بلاروس نیز در کنار کشورهای اروپایی همچون آلمان و حتی روسیه که تعرفه واردات خودرو در آن صفر است، قرار دارد. بنابراین ما در عرصه رقابتی‌ قرار داریم که یا باید وارد این عرصه شویم و یا از آن چشم‌پوشی کنیم. خبرنگار ما در سوال دیگری از مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو پرسید که بعد مسافتی و حضور گسترده شرکت‌های خارجی در برخی از پایگاه‌ها همچون مصر و یا ونزوئلا این شائبه را به وجود آورده که این شرکت موارد استراتژیکی به غیر از پایگاه‌های صادراتی در نظر دارد. آیا بازار مصر و یا ونزوئلا با توجه به موارد مذکور برای شرکت ایران‌خودرو سودده خواهد بود؟ منوچهر منطقی در پاسخ به این سوال، بازار مصر را بازاری رقابتی خوانده و عنوان می‌کند که کارخانه‌ای که قرار است در مصر پژوپارس تولید کند از ایران خودرو CKD خواهد خرید و این شرکت نیز CKD را با قیمت رقابتی تحویل کارخانه مورد نظر در مصر می‌دهد. نکته بعدی اینکه ایران‌‌خودرو بدون مطالعه و تحقیق وارد بازار ناشناخته نمی‌شود، چرا که این شرکت متعلق به بخش‌خصوصی کشور است و سهامداران نیز از ما انتظاراتی دارند که باید محقق شود. منطقی در ادامه به این نکته نیز اشاره می‌کند که نفع اقتصادی در سرمایه‌گذاری مشترک آنی نیست و بین ۳ تا ۵‌ سال سود مورد نظر محقق خواهد شد. وی ادامه می‌دهد هر خودرویی که وارد پایگاه‌های صادراتی می‌شود حدودا سالانه صد هزار یورو قطعات یدکی را نیز همراه خود وارد بازار می‌کند. وی در مورد بعد مسافتی نیز عنوان می‌کند که ایران خودرو طی یک فرمول دقیقی هزینه حمل‌ونقل و سرمایه‌گذاری ساخت قطعات را محاسبه می‌کند و اگر به عنوان مثال تولید در کشوری با تیراژ بالا صورت گیرد، قطعات بزرگ نیز در همان کشور تولید خواهد شد.