رییس هیات‌مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: امروز ادغام در صنایع خودروسازی یک ضرورت انکارناپذیر است. مهدی مفیدی دوشنبه شب گذشته در جمع خودروسازان شرکت‌کننده در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو در مشهد افزود: طی ۱۰سال گذشته ادغام‌های سنگینی در گروه‌های بزرگ خودروسازی جهان صورت گرفته که همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، وی گفت: این ادغام‌ها با هدف افزایش بهره‌وری در تولید، کاهش هزینه‌ها، بهینه‌سازی و افزایش سرمایه‌گذاری در تولید و اشتراک در بازارهای بزرگ صورت می‌گیرد.

او افزود: این تلاش‌ها در جهت به دست آوردن شرایط بهتر و رقابتی‌تر است لذا این امر برای ما هم یک ضرورت محسوب می‌شود زیرا اگر خودروسازان کوچک با هم ترکیب شوند می‌توانند با هم‌افزایی و قیمت‌های رقابتی‌تر فضای بهتری را برای تولید سنگین و باکیفیت فراهم سازند.

وی با اشاره به نقش محوری گروه‌های خودروسازی در اقتصاد جهان گفت: در رده‌بندی‌های اقتصادی، خودروسازی در رده دوم اقتصادی جهان قرار دارد و این صنعت در ایران نیز در میان ۱۰۰صنعت جایگاه نخست را دارد. او افزود: طی سال ۲۰۰۴، این صنعت با تولید ۸۵۵هزار دستگاه خودرو توانست در ردیف هفدهم خودروسازی دنیا قرار گیرد. وی گفت: صنعت خودروسازی در سال ۲۰۰۵میلادی با رشد خوبی که داشت و تولید ۹۶۴هزار دستگاه خودرو رتبه ایران را یک رده ارتقا داد و به جایگاه شانزدهم رساند. او با استناد به این آمار گفت : ایران خودرو در سال ۲۰۰۵با رتبه ۱۷و سایپا با رتبه ۲۱جهانی در ردیف خودروسازان معتبر قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: همچنین افزایش تعداد خودروسازان که در سال ۱۳۷۷معادل ۱۲مورد بود به ۲۲خودروساز در سال ۱۳۸۴نشانگر اشتیاق سرمایه‌گذاران صنعتی در این حوزه است.

او علت این امر را وجود زیرساخت‌های خوبی دانست که در کشور به‌لحاظ صنایع قطعه‌سازی و وابسته ایجاد شده است.

رییس هیات‌مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: امروز ما می‌توانیم با افزایش سطح کیفیت، توجه به خدمات پس از فروش و روزآمد نمودن محصولات خود، بازارهای داخلی و خارجی را به دست آوریم و بر رضایت مشتریان بیافزاییم.

وی در ادامه با اشاره به واردات خودرو نیز گفت: اگر این امر براساس ضوابط و مقررات صورت پذیرد نه تنها لطمه‌ای به فعالان بخش خودروسازی کشور نمی‌زند بلکه زمینه را برای رقابت سالم میان آنان فراهم می‌کند. او افزود: امروز ایران از لحاظ تولید خودرو وضعیت متعادلی دارد و با داشتن یک درصد جمعیت جهان حدود ۵/۱درصد خودرو جهان را تولید می‌کند اما همچنان نقش ما در صادرات این محصول کمرنگ و ضعیف است.

افزایش قیمت ال-۹۰ خارج از اراده خودروسازان است

امیدواریم با تولید ال-۹۰ در داخل، آسیب‌پذیری قیمت این خودرو از تغییرات ارزی خارجی به تدریج کاهش یابد.

همچنین به گزارش ایسنا، مهدی مفیدی، معاون وزیر صنایع و معادن، در حاشیه افتتاح نمایشگاه بین‌المللی خودرو در مشهد با بیان این که اگر منصفانه بررسی شود قیمت ال-۹۰ به دلیل افزایش بهای یورو در بازار جهانی به مبلغ کنونی رسیده است افزود: ما نمی‌توانیم از تولیدکننده انتظار داشته باشیم قیمت محصولش را به دلیل تقابل یورو و دلار کاهش دهد، ولی امیدواریم با تولید ال-۹۰ در داخل، آسیب‌پذیری قیمت این خودرو از تغییرات ارزی خارجی به تدریج کاهش یابد.

معاون وزیر صنایع و معادن در ادامه با بیان این که در فرآیند پیوستن به سازمان تجارت جهانی، باید خودروسازی را با صنایع جهانی تطبیق دهیم، افزود: فرآیند پیوستن به سازمان تجارت جهانی به زمان نیاز دارد و سعی می‌کنیم در این فاصله صنعت خودروسازی را به سمت تطبیق جهانی پیش ببریم.

رییس هیات‌مدیره شرکت سهامی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: نگران پیوستن به سازمان تجارت جهانی نیستیم، چرا که با توجه به عمق قابل قبول ساخت خودرو در ایران، تطابق با مرزهای بین‌المللی قابل دسترس است.

معاون وزیر صنایع و معادن، اظهار داشت: امروز جریان ورودی نقدینگی با حجم تولید خودروسازان و توسعه فعالیت آنها متناسب نیست و خودروسازان ما حق دارند از تزریق نقدینگی بیشتری برخوردار شوند.