پی‌ام‌دی به تاریخ پیوست عکس: سایت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
اذعان به تکمیل نقشه راه بین ایران و آژانس
لغو ۱۲ قطعنامه پیشین شورای حکام در خصوص ایران
خاتمه دادن به موضوع «اجرای پادمان در ایران» در دستور کار آژانس و ایجاد موضوع جدیدی تحت عنوان «اجرای برجام»
اذعان صریح به بسته شدن پرونده و استفاده از کلمه close در بند ۹

ظریف: پی‌ام‌دی به تاریخ پیوست
عراقچی: لغو عملی تحریم‌ها از سه هفته دیگر

گروه دیپلماسی:
‌ پیش‌نویس قطعنامه ۱+۵ برای بسته‌شدن موضوع پی‌ام‌دی روزگذشته در جلسه فوق‌العاده شورای حکام با اجماع و به اتفاق آرا به تصویب رسید. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در نشستی تاریخی سرنوشت یکی از طولانی‌ترین پرونده‌های ناتمام هسته‌ای را مشخص کرد و با صدور یک قطعنامه مهر پایانی بر ادعاهایی که طی سال‌های اخیر علیه ایران مطرح شده بود، زد. به این ترتیب پرونده آنچه غربی‌ها آن را «ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران» یا همان «پی‌ام‌دی» می‌خوانند سرانجام و برای همیشه «بسته» شد.


همزمان وزیر امور خارجه ایران با استقبال از بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی گفت سرانجام شورای حکام پس از 12 سال، با اذعان به تکمیل نقشه راه بین ایران و آژانس، بسته شدن پرونده موسوم به پی‌ام‌دی را با استفاده از عبارت صریح close consideration در بند 9 قطعنامه خود اعلام کرد. این قطعنامه نه فقط برای بستن پی‌ام‌دی، بلکه از آن مهم‌تر به‌منظور تدوین فصل نوینی برای پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام، در پرتو برجام و قطعنامه جدید شورای امنیت، طراحی شده و به همین دلیل تمامی قطعنامه‌های گذشته خود را لغو می‌کند.پرونده‌ موسوم به پی‌ام‌دی که نخستین بار در سال 2007 میلادی و زمان محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با عنوان «مطالعات ادعایی» ارائه شد، بر پایه ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اطلاعات لپ‌تاپی که در سال 2003 میلادی پیدا شده، ایران در فاصله سال‌های 2000 تا 2003 میلادی تلاش‌هایی برای ساخت بمب اتمی داشته است؛ اما به‌دنبال گزارش اخیر یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در نهایت قطعنامه شورای حکام تایید شد که این ادعاها صحت ندارد و ایران هیچ وقت تلاشی برای ساخت بمب اتمی انجام نداده است. آمانو روز دوم دسامبر( 11 آذر) در گزارشی ارزیابی نهایی خود از مسائل گذشته و حال ایران را ارائه کرد که مبنایی برای تهیه پیش‌نویس قطعنامه کشورهای 1+5 شد.روز گذشته 35 عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعت 13 به وقت تهران نشست خود برای بررسی قطعنامه پیشنهادی کشورهای 1+5 را آغاز کردند. بر اساس برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، کشورهای 1+5 متعهد شده‌اند پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تهیه کنند که با تصویب آن پرونده پی‌ام‌دی یا همان مطالعات ادعایی بسته شود. در تهیه این پیش‌نویس با ایران هم مشورت شده است.مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در بیانیه مقدماتی خود خطاب به شورای حکام این نهاد بین‌المللی اعلام کرد: «آژانس مدرکی دال بر اقدام ایران برای ساخت چاشنی انفجاری هسته‌ای پس از سال 2009 نیافته است.» همچنین در این بیانیه بار دیگر تاکید شده است که بر اساس ارزیابی‌های آژانس، یکسری فعالیت‌های مربوط به توسعه یک چاشنی انفجاری هسته‌ای به‌عنوان یک اقدام هماهنگ شده در ایران پیش از سال 2003 صورت گرفته و برخی فعالیت‌ها پس از سال 2003 ادامه داشته است. ادعایی که ایران آن را بارها تکذیب و تاکید کرده است که هیچ گاه تلاشی برای ساخت بمب اتم انجام نداده است. آژانس همچنین ارزیابی می‌کند که این فعالیت‌ها فراتر از مطالعات علمی و معقول و کسب ترکیبات و ظرفیت‌های فنی خاص مربوطه نبوده است. در این بیانیه که متن آن در سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده، آمانو گزارش شورای حکام را حاصل بهترین تلاش‌های آژانس توصیف کرد که در مطابقت با اقدامات راستی‌آزمایی برای شفاف‌سازی مسائل مربوط به ابعاد نظامی احتمالی انجام شده است.


پی‌ام‌دی به تاریخ پیوست

همزمان، وزیر امور خارجه ایران از صدور قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که با خاتمه دادن به بررسی موضوعات باقیمانده گذشته (موسوم به پی‌ام‌دی)، فصل نوینی را در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران و همکاری‌های ایران با آژانس می‌گشاید، استقبال کرد. به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف افزود: سرانجام شورای حکام پس از ۱۲ سال، با اذعان به تکمیل نقشه راه بین ایران و آژانس، بسته شدن پرونده موسوم به پی‌ام‌دی را با استفاده از عبارت صریح close consideration در بند ۹ قطعنامه خود اعلام کرد.


ظریف افزود: «این قطعنامه بسیار فراتر از بستن موضوع موسوم به پی‌ام‌دی رفته و رسما 12 قطعنامه پیشین شورای حکام در خصوص برنامه هسته‌ای ایران که حاوی اتهامات و محدودیت‌های جدی برای برنامه هسته‌ای کشور بود را لغو کرده است. همچنین شورا دستور کار ناظر به اقدامات گذشته را رسما خاتمه داده و دستور کار جدیدی تحت عنوان «اجرای برجام» که نگاه به آینده دارد، برای مدت مشخصی ایجاد کرده است.»او تاکید کرد: «بر اساس این قطعنامه می‌توان به صراحت گفت موضوع جعلی ابعاد به اصطلاح نظامی برنامه هسته‌ای ایران، موسوم به پی‌ام‌دی، به تاریخ پیوسته است. اکنون بر اساس نص صریح گزارش اخیر آمانو، با همه نقاط ضعف آن، عدم انحراف مواد هسته‌ای به سوی فعالیت‌های غیر صلح‌آمیز رسما تایید و در نتیجه نداشتن هرگونه تخلف ایران در هیچ بازه زمانی از معاهده اشاعه (ان‌پی‌تی) احراز شده و ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران یک بار دیگر به اثبات رسیده است. ایران با تاکید مجدد بر سیاست همیشگی خود در زمینه حرمت سلاح‌های کشتار جمعی و پایبندی به مفاد معاهده عدم اشاعه (ان‌پی‌تی) برای اجرای کامل و با حسن نیت تعهدات خود در برجام، به شرط پایبندی کامل طرف‌های 1+5 به تعهدات متقابل خود، اعلام آمادگی می‌کند.


گامی مهم برای اجرای برجام

همچنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد که بسته شدن پرونده PMD از سوی شورای حکام و آژانس گام مهمی در ادامه همکاری و آژانس و اجرای برجام محسوب می‌شود. نقوی حسینی در گفت‌وگو با «ایسنا» در واکنش بیانیه لغو PMD گفت: بهبود مناسبات بین ایران و کشورهای عضو ۱+۵ و همچنین سایر کشورهای غربی پس از اجرای برجام زمینه همکاری ایران با غرب را در حل مسائل منطقه‌ای نیز فراهم خواهد کرد.


پالس‌های مثبت ایران

این در شرایطی است که روز گذشته و پیش از رای‌گیری قطعنامه پیشنهادی کشورهای عضو 1+5 در شورای حکام، پالس‌های مثبتی از سوی برخی مقامات ایرانی مبنی بر بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی ارسال شد. علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سیدعباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام و از مذاکره کنندگان ارشد هسته‌ای و علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در اظهارنظرهایی جداگانه تاکید کردند که در این نشست «پرونده پی‌ام‌دی برای همیشه بسته خواهد شد.» نماینده آمریکا در آژانس نیز دیروز و پیش از گزارش نهایی، با بیان اینکه ارزیابی نهایی آمانو گامی ضروری در جهت تکمیل اجرای نقشه راه است، بسته شدن موضوع پی‌ام‌دی در نشست شورای حکام را خواستار شد.


لغو عملی تحریم‌ها از سه هفته دیگر

از سوی دیگر سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام نیز در سخنانی گزارش آمانو را کاملا فنی و حرفه‌ای توصیف کرد و گفت که این گزارش موید مواضع صلح‌آمیز ایران است. در عین حال معاون وزیر امور خارجه پیش‌بینی کرد که پس از تصویب قطعنامه ۱+۵ در شورای حکام، «لغو عملی تحریم‌ها از سه هفته آینده آغاز شود.» او در مورد زمانبندی اجرای برجام نیز گفت: «تصور ما این است که در فاصله احتمالی حدود سه هفته می‌توانیم بقیه کارهای مانده‌ای که به تصویب این قطعنامه موکول کرده بودیم را انجام دهیم و وقتی این موارد انجام شود حدود سه هفته آینده فکر می‌کنم در موقعیتی باشیم که بتوانیم روز اجرایی شدن برجام را اعلام کنیم.»عراقچی ادامه داد: «اجرای برجام طی بیانیه مشترکی توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور رسمی اعلام خواهد شد که از آن روز تحریم‌ها به صورت کامل و عملی برداشته می‌شود.»


انتقال اورانیوم غنی شده

همچنین معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه با ابراز امیدواری نسبت به تصویب قطعنامه با اجماع کامل گفت: در مرحله بعد دو کار مهم ایران منوط به این قطعنامه است، نخست تغییرات در اراک و انتقال مواد غنی شده‌ای است که در مقابل دریافت کیک زرد به روسیه فروخته‌ایم. همزمان سرگئی ریابکوف‌، معاون وزیر امور خارجه روسیه گزارش داد که کار انتقال بیش از 5/ 8 تن اورانیوم ایران به روسیه تا پیش از پایان سال کنونی (میلادی) به اتمام می‌رسد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ریابکوف گفت: «انتظار نمی‌رود در زمان اجرای برجام هیچ مشکل سیاسی ایجاد شود.

ادامه ..

پی‌ام‌دی به تاریخ پیوست