گروه خبر: نمایندگان مجلس دو فوریت لایحه دولت برای شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و شوراها را رد کردند؛ در مقابل اما قید یک فوریت را برای بررسی این لایحه پذیرفتند.


این همان لایحه‌ای است که دو روز پیش، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در برنامه نگاه یک تلویزیون، درباره آن گفت که به درخواست مجلس برای اندیشیدن تدبیری برای جلوگیری از ورود پول‌های کثیف در انتخابات، لایحه شفاف‌سازی منابع مالی انتخابات را آماده کرده‌ایم.دیروز هم، قائم مقام وزارت کشور که به عنوان نماینده دولت برای دفاع از این لایحه و دوفوریتی بودن آن به بهارستان رفته بود، این لایحه را یک مطالبه عمومی خواند و با تاکید بر اینکه این لایحه واقع‌بینانه و دارای جامعیت است از مجلسی‌ها خواست تا به دوفوریت این لایحه رای دهند. بر اساس آنچه «ایرنا» گزارش داده است حسینعلی امیری در دفاعیات خود از این لایحه افزود: در این لایحه از ظرفیت دستگاه‌های مختلف و کارشناسی دستگاه‌هایی همچون وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی استفاده شده است. به گفته امیری این لایحه با دستور وزیر کشور و در راستای تذکری برای پیشگیری از ورود برخی پول‌ها به انتخابات و بر مبنای مطالعات تطبیقی در هشت کشور جهان و با توجه به سوابق در وزارت کشور و آسیب‌شناسی‌های انتخاباتی تدوین شده است. بر اساس گزارش «ایسنا» در میان موافقان لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخابات، محمدقسیم عثمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که این لایحه مجلس را به یک مجلس شفاف، یا مجلس غیر‌شفاف تبدیل خواهد کرد. کسی که بدهکار انتخاباتی می‌شود در دوره نمایندگی‌اش باید جبران کند. امروز بحث صیانت از مجلس مطرح است و همه باید کمک کنیم که صاحبان زور و زر نتوانند ایادی خود را وارد مجلس کنند.


مخالفان: لایحه شبهه‌افکنی می‌کند

مخالفان اما نظری دیگر داشتند؛ محمد علیپور که مخالف تصویب دو فوریت این لایحه بود، گفت: آیا واقعا مشکل اساسی و فوری مملکت این است یا مشکلات اقتصادی؟ چرا شبهه‌افکنی می‌کنید؟ استنباط من این است که پشت این لایحه نیت خالصی نیست وگرنه چرا در ۹ دوره گذشته از آن غافل بودند و الان در این شرایط زمانی خاص اهمیت پیدا کرده است؟ این نماینده مجلس تاکید کرد: باید فرصت‌ها را صرف حل مشکلات اساسی و زیربنایی مردم کنیم. به‌نظر می‌رسد با طرح این لایحه نه تنها قدمی برای شفاف‌سازی بر نمی‌داریم بلکه از حالا سنگ بنای شبهه را می‌گذاریم.از سوی دیگر علیرضا خسروی، نماینده سمنان اشکال محتوایی را در رابطه با لایحه مطرح کرد. او گفت: در بحث محتوایی، این لایحه را برای شفاف‌سازی کافی نمی‌دانیم. خیلی از مطالب در آن نیامده است. به‌علاوه چطور آن را در این وقت کم مطالعه کرده و چنین لایحه‌ای را آورده‌ایم؟ او پیشنهاد کرد که این لایحه با قید یک فوریت مطرح شود.مجلسی‌ها که در جلسه دیروز، با ۶۸ رأی مخالف دو فوریت لایحه شفافیت مالی انتخابات را رد کردند، دقایقی بعد یک فوریت این لایحه را با ۱۶۲ رأی موافق به تصویب رساندند.