گروه خبر: ماجرای حمله به سید عبدالواحد موسوی لاری، نایب‌رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اعتراض برخی به حضور اصلاح‌طلبان در قرچک ورامین حالا ابعاد تازه‌ای یافته است. پس از آنکه وزیر کشور با نامه‌ای به استاندار تهران ماموریت داد عاملان حادثه را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کند، دیروز سیدحسین هاشمی، استاندار تهران با صدور دستور ویژه‌ای برای پیگیری اقدامات غیرقانونی روی داده در حاشیه برگزاری همایش مشترک اصلاح‌طلبان در قرچک، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری را مسوول رسیدگی و پیگیری سریع این حادثه اعلام کرد.

بر اساس گزارش «ایرنا» استاندار تهران در این نامه از سید شهاب‌الدین چاوشی خواسته نظر به ابلاغیه وزیر کشور و ریاست شورای امنیت، اقدامات غیرقانونی احتمالی در موضوع برگزاری همایش قانونی مورخ 28/ 8/ 94 در شهرستان قرچک را پیگیری سریع و رسیدگی کند و نتیجه را تا پایان وقت اداری روز دوشنبه مورخ 2/ 9/ 94 جهت اقدامات بعدی به سیدحسین هاشمی گزارش دهد. به‌نظر می‌رسد مسوولان وزارت کشور عزم خود را جزم کرده‌اند عاملان اختلال در تجمع قانونی اصلاح‌طلبان در قرچک را شناسایی کنند؛ این اقدامات از سوی مسوولان این وزارتخانه در شرایطی انجام می‌شود که تنها سه ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه امسال باقی مانده است و موضوع برگزاری نشست‌های قانونی گروه‌های مختلف سیاسی و احزاب شناسنامه‌دار همواره در اظهارات عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور مورد تاکید بوده است. حسینعلی امیری قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور نیز دیروز در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد که سیاست وزارت کشور حمایت از تجمعات قانونی است؛ به‌ویژه در آستانه انتخابات حضور تشکل‌ها و احزاب شناسنامه‌دار را مبارک می‌داند. از سوی دیگر محمدامین رضازاده، مدیرکل سیاسی وزارت کشور نیز دیروز در نشست با فعالان سیاسی و نمایندگان احزاب در هرمزگان اعلام کرد که تاکید دولت بر عدم لغو سخنرانی‌های سیاسی در کشور است و وقتی برای یک سخنرانی مجوز صادر می‌شود باید از برگزاری آن حمایت کرد و امنیت برگزاری مراسم را تامین کرد. با این همه روزنامه جمهوری اسلامی در شماره دیروز خود با اشاره به حادثه قرچک و نیز نزدیکی به انتخابات اسفندماه، خطاب به رحمانی فضلی نوشت: آقای وزیر کشور؛ از حادثه شیراز و ورامین درس بگیرید، راهی به جز برخورد قاطع با متخلفان وجود ندارد.


استانداری: مردم را در جریان می‌گذاریم

در همین حال روابط عمومی استانداری تهران در پاسخ به دستور ویژه استاندار، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که گزارش اتفاق قرچک تا روز دوشنبه دوم آذر تهیه خواهد شد. به گزارش «ایسنا» در بخشی از متن اطلاعیه استانداری آمده است: با توجه به انتشار اخباری مبنی‌بر ایجاد تنش در همایش قانونی تشکل‌های اصلاح‌طلب شهرستان قرچک و متعاقب ابلاغیه وزیر کشور، کمیته‌ای از سوی استاندار تهران به ریاست معاون سیاسی اجتماعی استانداری و با حضور مدیران کل حراست، امنیتی انتظامی، روابط عمومی و بارزسی و همچنین یک نفر عضو حقوقدان تشکیل شد. از آنجا که همایش مذکور تمام فرآیندهای قانونی را طی کرده بود، کمیته فوق‌با تدقیق و ریشه‌یابی این حادثه، ضمن ارائه گزارش تا فردا نسبت به روشن شدن عوامل پیدا و پنهان آن اقدام خواهد کرد و مردم شریف را در جریان تمام زوایای مساله قرار خواهد داد.


اعزام هیات کارشناسی به قرچک

از سوی دیگر مسعود مرسل پور، فرماندار قرچک نیز دیروز در گفت‌وگو با «ایرنا» با اشاره به تاکید استاندار تهران در پیگیری و شناسایی عاملان حادثه پنج‌شنبه گذشته از اعزام هیاتی از کارشناسان استانداری تهران برای بررسی موضوع به منطقه خبر داد. به گفته او این هیات صبح دیروز وارد قرچک شدند و با حضور در فرمانداری نسبت به بررسی گزارش‌های وقایع این روز اقدام کرده و مستندات موجود را مورد ارزیابی قرار خواهند داد. همچنین با مشخص شدن نتیجه این بررسی‌ها اقدام قانونی درخصوص معرفی خاطیان این اتفاق به مراجع قضایی صورت خواهد گرفت.


رد شایعه برکناری استاندار

جدیت وزارت کشور در برخورد با عاملان حادثه قرچک به حدی است که دو روز پیش و پس از دستور وزیر به استاندار تهران، برخی گروه‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی احتمال برکناری سیدحسین هاشمی را از استانداری تهران مطرح کرده بودند؛ موضوعی که گرچه در همان زمان انتشار به شایعه شبیه بود، اما از سوی استاندار تهران نیز تکذیب شد. بر اساس آنچه «ایلنا» گزارش داده سیدحسین هاشمی در حاشیه نشست روسای دانشگاه‌های تهران با تاکید بر اینکه از روز حادثه شخصا پیگیر موضوع بوده و اجازه به حاشیه رفتن این موضوع را نداده است، درباره شایعه عزلش نیز گفت: چنین چیزی صحت ندارد و آن را رد می‌کنم. به گفته استاندار تهران، برای اینکه برگزاری این نشست قانونی بود، ما موظف هستیم از آنها حمایت کنیم. هاشمی با تاکید بر اینکه همه تشکل‌های رسمی اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی برای برگزاری جلسات، کنگره و نشست‌های حزبی مجوز دارند، گفت: اصلاح‌طلبان همایش یا نشستی را در قرچک ورامین داشتند که این همایش مجوز داشت و هیچ مشکلی برای برگزاری آن وجود نداشته است. فقط در بیرون از سالن و در حاشیه برگزاری مراسم عده‌ای تجمع کرده‌ بودند که این تجمع غیرقانونی بود.


ضربه اخلالگران به فضای همدلی

فارغ از مجموعه وزارت کشور که موضوع ایجاد اخلال از سوی عده‌ای در نشست مشترک اصلاح‌طلبان را پیگیری می‌کند، یک عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز تاکید کرده است که کسی حق ندارد همایش‌های قانونی انتخاباتی را برهم بزند چون این موضوعی است که باعث ایجاد اخلال در کشور و نهایتا ضربه‌زدن به فضای همدلی در آستانه انتخابات می‌شود. به باور سیدباقر حسینی که با «ایسنا» گفت‌وگو می‌کرد، نباید مردم فکر کنند عده‌ای به دنبال بهره‌برداری و سوءاستفاده از موقعیت خود هستند، از همین‌رو باید تمامی تلاش‌ها مبتنی بر رعایت قانون اساسی و برگزاری برنامه‌ها با مجوزهای قانونی باشد. همه انتقادها به ایجاد اخلال در نخستین نشست مشترک اصلاح‌طلبان ورامین به عصر روز پنج‌شنبه 28 آبان ماه بازمی‌گردد که گروه محدودی در اعتراض به حضور یکی از مدعوین جلسه، مقابل محل برگزاری این نشست در قرچک تجمعی غیرقانونی برگزار کردند. بر اساس گزارش «ایرنا» حدود یک ساعت قبل از آغاز نشست، تعداد محدودی (حدود 50 نفر) با تجمع در مقابل تالار بختیاری شهر قرچک و سردادن شعارهایی، اعتراض خود نسبت به حضور سید عبدالواحد موسوی لاری در شهرستان را اعلام کردند. این تجمع غیرقانونی و اعتراض آمیز در حالی برگزار شد که به گفته مسعود مرسل‌پور فرماندار قرچک، مجوز قانونی و لازم برای برگزاری نشست اصلاح‌طلبان شهرستان ورامین، پیشوا و قرچک از طریق شورای تامین شهرستان صادر شده و این نشست به‌صورت قانونی برگزار شد.


روایت نقوی‌حسینی از حادثه

آنچه در تجمع معترضان به حضور اصلاح‌طلبان در نشست قرچک بیش از همه رسانه‌ای شده است، حضور نماینده این شهر در مجلس، در میان معترضان است. خبرگزاری میزان در این باره گزارش داده بود که سیدحسین نقوی‌حسینی در حاشیه تجمع «امام حسن(ع) پرچم‌دار مبارزه با فتنه» در اعتراض به نشست اصلاح‌طلبان در قرچک، در جمع خبرنگاران با هشدار به مسوولان این شهر گفت: درصورت تکرار دعوت از فتنه‌گران برای حضور در شهرستان و صدور مجوز برای نشست‌هایی که با حضور فتنه‌گران برگزار می‌شود، مردم پاسخ شما را می‌دهند. با این همه اما این نماینده مجلس دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا»، علت حضورش در آن جمع را برای جلوگیری از هرگونه درگیری و تنش عنوان کرد. سیدحسین نقوی‌حسینی با بیان اینکه درشهرستان ورامین، قرچک و پیشوا در وزارت کشور و استانداری تهران چیزی به نام شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان نداریم، گفت: پس اینکه گفته می‌شود آن همایش مجوز داشته ‌درست نیست و مجوزشان خلاف قانون صادر شده است برای اینکه تشکیلاتی رسمی با این نام وجود ندارد. به گفته این نماینده مجلس حدود ۳۰۰، ۴۰۰ نفر از مردم معترض در آنجا حضور داشتند.


نقوی‌حسینی در شرایطی تعداد معترضان را حدود 300، 400 نفر اعلام می‌کند که« ایرنا» در خبر خود این تعداد را 50 نفر گزارش کرده است. به گزارش «ایسنا» نماینده مردم ورامین با اعتقاد به اینکه «همه اعتراضات مردمی هم به‌دلیل دعوت از فتنه‌گران بود و غیر از این هیچ‌کس با اجتماع اصلاح‌طلبان مخالف نبود» گفت: ما گردهمایی و نشست‌های قانونی را به رسمیت می‌شناسیم و معتقدیم حق آنها است که اجتماع داشته باشند، اما نباید این اجتماع‌ها زمینه ساز حضور فتنه‌گران باشد. سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگویی دیگر، با خبرگزاری خانه ملت، مجوز وزارت کشور برای برگزاری نشست اصلاح‌طلبان را خلاف قانون خواند و تاکید کرد: اعتراض مردم به حضور فتنه‌گران در جلسه مذکور مربوط به حضور آقای موسوی لاری نمی‌‌شود، البته وی عامل فتنه و جزو فتنه‌گران است، شاید موسوی لاری مانند برخی از دیگر بازداشت و محکوم نشده باشد، اما از اصحاب فتنه محسوب می‌شوند.