گروه دیپلماسی: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که به همراه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری برای حضور در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، یکشنبه شب طی گفت‌وگوی مستقیم تلفنی با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما ضمن اشاره به دیدار روز شنبه‌اش با امیر کویت گفت که در این دیدار از او خواسته مداخله‌ای در مساله وضعیت حجاج داشته باشند.


ظریف افزود: «ایشان نیز با پادشاه عربستان صحبت کردند و بعد از این تماس‌ و دیگر رایزنی‌های صورت گرفته اندکی شاهد شرایط بهتر برای پیگیری وضعیت حجاج ایرانی در منا بودیم.» به گزارش «ایسنا» ظریف در این گفت‌وگوی خبری به محور‌های رایزنی‌های تیم ایرانی در نیویورک اشاره کرد و گفت: «طبیعتا یکی از موضوعات مورد گفت‌وگو شرایط اجرای برجام و ضرورت تعهد کشورهای 1+5 و جامعه بین‌المللی بر اجرای تعهدات برجام از جمله سرمایه‌گذاری در ایران و همکاری فنی و هسته‌ای با ایران و رفع تحریم‌ها است.» به گفته وزیر امور خارجه، برخی طرف‌های مقابل خبر از اعزام هیات‌هایی به ایران دادند. همچنین ظریف به مذاکرات درباره مسائل منطقه نیز اشاره کرد و افزود: «تمام کشورهایی که ما با آنها ملاقات داشته‌ایم بر نقش مثبت ایران به‌عنوان یکی از مقتدرترین کشورهای منطقه در ساختن آینده کشورهای منطقه و خلیج فارس و همچنین مبارزه با افراط و تروریسم تاکید کردند.»


وزیر خارجه ایران در ادامه این گفت‌وگو که با عنوان دیپلماسی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شده بود در ارتباط با دیدار روز گذشته‌اش با جان کری، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: «در این دیدار موضوع اصلی بحث اجرای برجام بود. در این ملاقات در مورد برخی از اظهاراتی که در فضای سیاسی آمریکا در چند وقت اخیر از سوی افراد مختلف از جمله دولت آمریکا مطرح شده بود اظهار نگرانی و تاکید کردیم این اظهارات می‌تواند زمینه را در مسیر اجرای برجام همراه با اعتمادسازی ناهموار کند.» او گفت: «در این دیدار در مورد ضرورت اجرای تعهدات و نحوه اجرای تعهدات از جمله برداشتن تحریم‌ها بحث و گفت‌وگو شد و طرف آمریکایی این اطمینان را داد که خود را موظف به اجرای تعهداتش می‌داند.» به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی در جلسه با جان کری این موضوع نیز مطرح شده است که باید به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان این اطمینان داده شود که در فضای پساتحریم یک فضای آرامش و نبود ممانعت از سوی دولت مرکزی آمریکا و دولت‌های فدرال برای فعالیت آنها به وجود خواهد آمد. ظریف افزود که در این رابطه طرف‌ مقابل اطمینان‌های لازم را مطرح کرد. ظریف با بیان اینکه از هفته آینده زمینه اجرای برجام فراهم می‌شود، گفت: «کم کم وارد اقدامات اجرایی در این حوزه می‌شویم.»


در مورد سوریه با کری مذاکره‌ای نداشته‌ایم

در ادامه ظریف در پاسخ به این سوال که برخی از مقامات آمریکایی و رسانه‌های غربی اعلام کردند که در دیدار شما و جان کری درباره موضوعات منطقه‌ای از جمله سوریه بحث و گفت‌وگو شده است؟ توضیح داد: «همان طور که قبلا گفته‌ایم مذاکرات ما با ایالات متحده آمریکا منحصرا در چارچوب بحث هسته‌ای است و در مورد سایر موضوعات گفت‌وگو نمی‌کنیم. گاهی از طرف مقابل ممکن است این مسائل مطرح شود ولی همان طور که گفتم مذاکرات ما منحصرا در چارچوب بحث هسته‌ای است و ما در مورد سوریه و سایر بحث‌های منطقه‌ای مذاکره‌ای نداشته‌ایم.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: «در مورد اخبار این روزها و نگرانی‌هایی که در مورد وضعیت منطقه وجود دارد از طرف مقابل مباحثی مطرح شد ولی ما وارد مذاکره در مورد این مسائل نشدیم.»


گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا

همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی ایران از آغاز گفت‌وگوهای بین ایران و اتحادیه اروپا در سطح بالا بعد از چند سال خبر داد. این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی به گفت‌وگوهای ایران با اتحادیه اروپا در جریان این سفر در مورد مسائل منطقه نیز اشاره کرد و افزود: «بحران آوارگان که امروز اتحادیه اروپا با آن روبه‌رو شده، باعث شده که این اتحادیه شرایط منطقه ما را بهتر درک کند و توجه بیشتری به این مسائل داشته باشد. از جمله در بحث مبارزه با افراط و تروریسم در این منطقه.» ظریف افزود: «مقداری واقع‌بینی بیشتری در بین آنها در مورد مسائل منطقه و سوریه شکل گرفته است و امیدواریم که بتوانیم این واقع‌بینی را بیشتر کنیم.»


همکاری‌ ایران و روسیه

او در مورد برخی از مباحث مطرح شده در مورد همکاری‌های ایران و روسیه در بحث مبارزه با تروریسم گفت: «ایران از همان ابتدا در مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه فعال بوده، روسیه نیز در این زمینه نقش فعالی داشته و این محور مشترک همکاری باید نمونه‌ای از همکاری بین‌المللی برای مقابله با افراط و تروریسم باشد و از دیگر سو باید توجه داشت که برای مقابله با مبارزه با تروریسم نمی‌توان سیاست یک بام و دو هوا را انتخاب کرد؛ چرا که با انتخاب این سیاست باعث ضعف قدرت مرکزی می‌شود.»


دستور کار کمیسیون مشترک ایران و 1+5

از سوی دیگر ظریف یکشنبه شب در گفت‌وگو با «ایرنا» با اشاره به نخستین جلسه کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ که قرار بود شب گذشته برگزار شود، گفت که در این جلسه درباره جزئیات اجرای برجام و آماده‌سازی سند بازسازی رآکتور آب سنگین اراک مذاکره خواهد شد. ظریف افزود: «به اواسط ماه اکتبر نزدیک می‌شویم، زمانی که طرف‌های توافق باید اقدامات خود برای اجرایی شدن برجام را از آن روز شروع کنند و عملیات را به مرحله‌ای برسانند که تحریم‌ها برداشته شود و ایران هم اقدامات خود را انجام داده باشد.» ظریف افزود که درباره جزئیات آیین‌نامه لغو تحریم‌ها در جلسه وزیران خارجه ایران و ۱+۵ گفت‌وگو می‌شود. به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی باید در چند موضوع هماهنگی صورت بگیرد؛ یکی موضوع نحوه برداشتن تحریم‌ها است و اینکه اطمینان حاصل شود مقررات لازم و دستورالعمل‌های اجرایی در این فاصله تدوین خواهد شد. دیگری آغاز اقدامات دوجانبه ایران با اروپا و نیز آمریکا و مسوولیت‌های مشترک طرفین است. او ادامه داد: «برخی موضوعات مانند بازسازی رآکتور آب سنگین اراک نیز مطرح است که موضوع مشترک ایران و ۱+۵ محسوب می‌شود و با هدایت چین انجام خواهد شد.»


بازگشایی سفارت شیلی در تهران بعد از ۳۵ سال

همزمان وزیر امور خارجه ایران روز جمعه با همتای شیلیایی خود در حاشیه اجلاس سران سازمان ملل در نیویورک برای تعیین دستور کار توسعه پسا2015 در مقر سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد و این دو مقام عالیرتبه در مورد بازگشایی سفارت شیلی در تهران تبادل‌نظر کردند. پس از این دیدار اعلام شد که سفارت شیلی در تهران در آینده نزدیک بعد از 35 سال بار دیگر فعالیت خود را از سر خواهد گرفت. از دیگر دیدارهای ظریف در نیویورک رایزنی با همتای عراقی خود، ابراهیم جعفری بود. به گزارش «ایسنا» طرفین در این دیدار درباره مسائل منطقه‌ای به خصوص سوریه رایزنی و گفت‌وگو کردند.