در نظام جمهوری اسلامی همه‌چیز وابسته به رای مردم است عکس: آکو سالمی

گروه خبر: آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز به دانشگاه آزاد اسلامی رفت و در مراسم بزرگداشت دفاع مقدس و نیز آغاز سال تحصیلی جدید این دانشگاه حضور یافت. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم که در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، ساختار جمهوری‌اسلامی را بدون هیچ عیبی توصیف و تاکید کرد: «سرتا پای نظام جمهوری اسلامی درست است و در این نظام طبق قانون اساسی همه‌چیز مردمی بوده و وابسته به رای مردم است.»


لزوم آزادی کامل انتخابات مجلس

بر اساس آنچه «ایرنا» از این مراسم گزارش داده است، هاشمی‌رفسنجانی در ادامه این اظهارات خود، با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات مجلس باید کاملا آزاد باشد؛رئیس‌جمهور نیز از طریق انتخابات کابینه را در دست می‌گیرد، حتی رهبری که بالاترین مقام را در کشور دارند با دو انتخاب مردم، مسوولیت رهبری را به عهده می‌گیرند.» او در ادامه با بیان اینکه انتخابات شوراها هم با رای مردم است، اعلام کرد: «حتی اداره روستاهای کوچک نیز با رای مردم است. در جمهوری اسلامی همه‌چیز انتخاباتی است.»


اساس انتخابات درست است

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه ممکن است در انتخابات مشکلات داشته باشیم، گفت: «اساس آن درست است و اگر قانون اساسی اجرا شود مشکلاتی به وجود نخواهد آمد، هرچند کسانی هستند که به خود حق می‌دهند قانون اساسی را جوری که دوست دارند، بفهمند.»


یک روستازاده هستم

هاشمی‌رفسنجانی که دیروز به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس از یکسو و آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه آزاد از سوی دیگر، در این دانشگاه سخنرانی کرد، به تقدیر حضار از خود اشاره و تاکید کرد که خود را شایسته تقدیرهایی که دوستان از این جانب کردند، نمی‌دانم. هاشمی‌رفسنجانی در این مراسم اعلام کرد: « من یک فرد کاملا معمولی و یک روستازاده هستم که در روستا بزرگ شده، به شهر آمده، درس خوانده، وارد کارهای سیاسی و اجتماعی شده، بعد از انقلاب اسلامی مسوولیت گرفته و در مسوولیت‌ها هم خدمت کرده و هم مرتکب خطا شده است.» پیش از این، گفت‌وگوی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با هفته‌نامه طلوع صبح که نیمه مردادماه امسال منتشر شد، برخی رسانه‌های اصولگرا را بر آن داشت تا با راه‌اندازی کمپینی با عنوان «من یک روستایی‌ام»، مخالفت خود با اظهارات هاشمی را اعلام کنند. هاشمی در بخشی از این گفت‌وگو درباره برخی اظهارات علیه خود و خاطراتش از امام خمینی(ره) گفته بود: «اگر بناست، کسانی امام(ره) را بشناسند، آنهایی هستند که لحظات حساس را خدمت امام(ره) بوده‌اند. اینهایی هم که چنین حرف‌هایی می‌زنند، یک ادعاست و بی‌دلیل می‌گویند. بعضی‌هایشان انقلابی بودند اما وقتی که سخت‌گیری‌های حکومتی زیاد شد، دیگر ادامه ندادند. بعضی‌ها هم اصلا آن موقع‌ها نبودند و در کوچه‌های روستاهای‌شان می‌گشتند، ولی الان آمده‌اند و انقلابی‌ شده‌اند.»


پذیرش قطعنامه 598؛ اقدامی بزرگ

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از اظهارات خود به رشادت‌های نیروهای نظامی ازجمله ارتش، سپاه و بسیج در جنگ تحمیلی اشاره کرد و با بیان اینکه اگر لطف خدا نبود، امکان نداشت این جنگ ۸ سال طول بکشد، افزود: امام رهبر بسیار لایقی بود و خداوند هم به ما نصرت داد و پیروزی بزرگی را به‌دست آوردیم. هرچند برخی می‌گویند باید بغداد را فتح کرده و رژیم عراق را تغییر می‌دادیم ولی خدا این‌طور نخواست و این در نهایت به نفع ما تمام شد.


هاشمی با بیان اینکه پذیرش قطعنامه 598 اقدامی بزرگ بود که توسط عقلای نظام انجام گرفت، توضیح داد: وقتی آمریکا در خلیج فارس حضور یافته و صدام هم چراغ سبز انجام هرگونه اقدام غیرمتعارف در جنگ را از حامیانش گرفته بود و هم از سلاح شیمیایی علیه ما استفاده می‌کرد و هم قرار بود هواپیماهای مسافربری ما را با موشک بزند و از طرفی سلاح‌های پیشرفته مختص ناتو را از آنان قرض گرفته بود، ارزیابی کردیم و دیدیم اگر شهری مثل تهران که برد موشک‌های عراق به آنجا می‌رسید، بمباران شیمیایی شود حداقل یک میلیون نفر شهید خواهند شد و همین اتفاق ممکن است درباره شهرهایی مثل کرمانشاه و تبریز و اصفهان هم بیفتد. البته ما هم می‌توانستیم از سلاح شیمیایی استفاده کنیم ولی اسلام و وجدان به ما اجازه نمی‌داد مردم را بکشیم. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بعد از پذیرش قطعنامه هم صدام با این گمان باطل که ایران از موضع ضعف قطعنامه را قبول کرده است، دو حمله بزرگ به ایران کرد که یکی از آنها به نیابت از صدام توسط منافقین اجرا شد که در هر دو عملیات شکست سختی خورد. هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه ما توانستیم متن قطعنامه 598 را به نفع خود تغییر دهیم، گفت: یعنی چیزی که علیه ما بود را به نفع خود تغییر داده و کاری کردیم که صدام، متجاوز شناخته شده و محکوم به پرداخت غرامت به ایران شد. حال اگر این اتفاق رخ نمی‌داد و ما بغداد را می‌گرفتیم چه می‌شد؟ یکی دوسال می‌گذشت و بعد مردم عراق صدایشان بلند می‌شد چراکه آنها ثابت کرده‌اند تسلط خارجی‌ها را نمی‌پذیرند. همین الان هم که ما به عراق در زمینه پزشکی، سوخت، مهندسی و مبارزه با تروریسم کمک می‌کنیم، سر و صدایشان بلند شده که چرا ایران اینقدر در کشور ما نفوذ دارد.


هاشمی در ادامه با بیان اینکه اکنون می‌بینیم اوباما، جمهوری‌خواهان آمریکایی را سرزنش می‌کند که شما یک هزار میلیارد دلار خرج کرده و ۱۵۰ هزار سرباز آمریکایی را به عراق بردید و ارتش بعث را از بین بردید، ولی دست آخر عراق را به ایران دادید و رفت، تاکید کرد: «آیا این نصرت است یا اینکه بغداد را می‌گرفتیم؟ امروز هم مردم عراق از ما متشکرند که کمکشان کردیم، هم اینکه بعد از پایان جنگ وقتی به بغداد رفتم در کاخ صدام ارتش عراق برای ما رژه رفت.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: «حالا آدم‌های تازه واردی پیدا می‌شوند که می‌گویند جام زهر را به امام دادند ولی همان‌طور که قبلا هم گفته‌ام امام عظیم‌الشان تنها ۳ ماه بعد از آتش بس به من فرمودند آن موقع گفتم جام زهر ولی الان که می‌بینم کشور در مسیر بازسازی و توسعه قرار گرفته این جام از هر شهدی برایم شیرین‌تر شده است.»


فاجعه منا

هاشمی‌رفسنجانی در ادامه با بیان اینکه قرار بود شروع سال تحصیلی با جشن همراه باشد، گفت: با فاجعه منا که دل ما را خون کرده و اشک ما را سرازیر کرد، این مراسم رنگ و بوی دیگری گرفت. خدا می‌داند چه بر سر میهمان‌های خدا در صحرای منا آمد. او با اشاره به اصلاحات فیزیکی که در منا صورت گرفته، تاکید کرد: «قابل قبول نیست که به این آسانی چنین اتفاق عجیبی بیفتد.» هاشمی با تاکید بر اینکه این مصیبت، بدفاجعه و بد مصیبتی است، گفت: «امسال تنها 2 میلیون زائر به مکه رفته بودند ولی سال بعد قرار است 5 میلیون نفر به مکه بروند، باید خیلی کار کرد که حوادث اینچنینی تکرار نشود به‌خصوص الان که تروریست‌های بی‌رحم در منطقه فعال هستند.»