سیروس ناصری سفیر پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو و عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» پیرامون اختلافات داخلی حول موضوع برجام و تاثیرات این توافق بر آینده مراودات منطقه‌ای ایران در خاورمیانه توضیح داد. او درخصوص سرنوشت برجام و تحولات اخیر در کنگره آمریکا گفت:«من به شخصه از همان ابتدا و در همان روزهای ابتدایی پس از حصول برجام می‌دانستم که توافق دست کم با وتوی اوباما سلامت از کنگره بیرون می‌آید، البته قابل پیش‌بینی بود که در روزهای پایانی موجی در میان دموکرات‌ها ایجاد شود و آنها از ترس جا ماندن از کاروان اوباما به جای اینکه مقابل او بایستند در کنار او قرار گیرند.»

ناصری توضیح داد: «در شرایط فعلی جامعه آمریکا به شدت قطبی شده است. شما حتی در فرمایشات مقام معظم رهبری هم دیدید که ایشان هم این دعواها را جدی دانستند. در نتیجه من بر این باورم این یک جنگ واقعی بین اوباما و مخالفانش بود که با پیروزی رئیس‌جمهوری آمریکا در این مورد خاص به پایان رسید.» عضو پیشین تیم هسته‌‌ای ایران در ادامه، بررسی برجام توسط مجلس را حق مجلس دانست، اما گفت: «اینکه مجلس توقع داشته باشد دولت لایحه‌ای را به مجلس در این رابطه ارائه کند اصلا چنین نیست و از نظر قانونی و حقوقی قابل توجیه نیست. اینکه مجلس بخواهد خودش طرحی در این باره بدهد در زمره ملاحظات حقوقی ارزیابی می‌شود و می‌تواند این‌کار را انجام دهد.» سفیر پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو با بیان اینکه ای‌کاش واقعا مجلس هم طرحی برای رد برجام ارائه می‌داد، گفت: «من معتقدم مخالفان جنجالی حتما اگر ماجرا به این نقطه برسد مایل نیستند موضوع به رای‌گیری گذاشته شود برای اینکه در همین مجلس هم برجام با رای بالا عبور می‌کند. » او درباره دعوت نمایندگان ملت از آقای جلیلی و تیم ایشان برای حضور در جلساتی که کمیسیون برجام برای بررسی توافق هسته‌ای برگزار می‌کند، توضیح داد: «خاطرم هست در زمان توافق موقت هم یک بار کمیسیون خارجی مجلس تصمیم گرفت حتی مناظره‌ای بین تیم مذاکره‌کننده فعلی و قبلی انجام دهد. این‌کار کاملا یکطرفه و جهت دار است و به هیچ وجه معنا ندارد. مجلس حق دارد از هر کارشناسی که می‌خواهد دعوت کند اما اگر مجلس برای بحث اهمیت برجام فقط از ظریف و همراهانش دعوت می‌کند و در مقابلش فقط از آقای دکتر جلیلی و تیم مذاکره‌کننده ایشان این کاملا جهت‌دار و یکطرفه است و در نتیجه نمی‌تواند به یک بحث جامع برسد. اگر مجلس واقعا بنا دارد موضوع را به‌صورت جامع بررسی کند باید از تیم آقای دکتر لاریجانی یعنی آقای دکتر وعیدی و آقای سعیدی و اینها هم دعوت کند.


در شرایط بعد از توافق مسوولان مذاکره‌کننده هنوز ملاحظه دارند و نمی‌توانند به صراحت و روشنی همه مطالب را بیان کنند، چرا که هر اظهار نظر آنها ابعاد بیرونی دارد و ناچارند با احتیاط برخورد کنند.» ناصری در واکنش به اینکه جلیلی گفت ۱۰۰ حق مسلم ایران زیر پا گذاشته شده یا نتیجه مذاکرات آلماتی مناسب تر از مذاکرات اخیر است، گفت: «در دوران دکتر جلیلی خیلی اخبار مستقل و جامعی از مذاکرات بیرون نمی‌آمد و بیشتر باید به اخبار رسمی اتکا می‌کردیم. اینکه وعده‌هایی داده شده بود که ایران مواد غنی‌سازی خود را به خارج از کشور منتقل نکند.این اوج مذاکرات آن تیم بود و بعد از آن دیگر اتفاقی نیفتاد. یک اتفاق دیگر در آن دوره افتاد که آن هم آقای دکتر صالحی راسا و شخصا دنبال کردند و مذاکرات مسقط را ایشان کلید زدند و این را به هر شکلی حفظ کردند تا دولت آقای روحانی سر کار آمد و توانست آن را شکفته کند و به سمت بهره‌برداری جامع ببرد.» در ادامه این گفت‌وگو ناصری در پاسخ به این پرسش که آیا آقای جلیلی واقعا اجازه توافق داشت یا خیر تاکید کرد: «اگر خاطرتان باشد در صحبت‌های دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ آقای دکتر ولایتی خیلی روشن گفتند که قرار بر این بوده و از ایشان خواسته شده بود که فضای مذاکرات را به سمت توافق ببرند. من مطمئنم ایشان هم تلاش صادقانه و خالصانه‌ای کردند، ولی مسیری که ایشان پیش بردند چشم‌انداز روشنی برای حصول به یک همگرایی را نشان نمی‌داد.» او مذاکرات میان ترکیه، برزیل با ایران را بدترین مقطع مذاکرات هسته‌ای ایران توصیف کرد و گفت آن توافق برای ایران اصلا مناسب نبود. ناصری توضیح داد: «آنجا ما صرفا برای اینکه تحریم‌ها تشدید نشود قبول کردیم مواد غنی‌سازی شده را که هزینه بسیار سنگینی برایش داده بودیم به خارج بفرستیم و ابتدا قرار شد این توافق با آمریکایی‌ها در ژنو صورت گیرد و توافقی خصوصی و غیر‌رسمی با آمریکایی‌ها انجام شده بود که به نتیجه نرسید. حالا اگر حداقل با طرف اصلی دعوا که آمریکا بود این توافق انجام می‌شد شاید بعدا یک امتیازی هم در مقابل می‌گرفتند، ولی شدت نیافتن تحریم‌ها که امتیاز نیست. ضمن اینکه ترکیه و برزیل کجای این ماجرا بودند که ما بخواهیم با کارت آنها بازی کنیم؟»


در ادامه سیروس ناصری به تاثیر توافق بر سیاست‌های منطقه‌ای ایران و به خصوص سفرهای منطقه وزیر امور خارجه بعد از توافق وین پرداخت و گفت: «من شک ندارم با هوش و ذکاوتی که ظریف دارد و حجم فعالیتی که روی منطقه می‌گذارد شما در ماه‌های آتی خواهید دید کویت، قطر و حتی اماراتی که تمام عیار با عربستان اعلام همبستگی کرده مواضع دیگری اتخاذ خواهند کرد. خود اینها عامل فشار بر عربستان می‌شود که مواضعش را تعدیل کند و اتفاقا به سود عربستان هم است زیرا ادامه این وضعیت عربستان را بیشتر و بیشتر وارد باتلاق می‌کند. قطعا روند سیاسی که نتیجه این توافق است به سود جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و به سمت اقتدار و تثبیت قدرت جمهوری اسلامی ایران پیش خواهد رفت. برداشتم این است بیش از چند ماه طول نخواهد کشید که اوضاع منطقه به نفع ایران تثبیت می‌شود. الان به نفع ایران هست ولی تثبیت خواهد شد.» او تاکید کرد که قدرت نرم ایران به‌طور تصاعدی بیشتر شده و این حامی قدرت سخت ایران خواهد شد و شتاب می‌دهد که قدرت سخت هم آسوده‌تر و با هزینه کمتر به نتایج روشن تری برسد.