گروه دیپلماسی: ‌حضور وزرای خارجه اروپایی در تهران راه را برای رهبران و مقامات بلندپایه‌تر هموار کرده است. اکنون قرار است هانس فیشر، رئیس‌جمهوری اتریش به‌عنوان اولین رهبر غربی بعد از ۱۱ سال به تهران سفر کند. حسن تاجیک، سفیر ایران در اتریش به «ایسنا» گفته است که هانس فیشر، در راس هیاتی ۲۰۰ نفره از شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و دانشگاهی و فرهنگی این کشور به تهران می‌‌آید. این سفر قرار است در نیمه دوم شهریور ماه انجام گیرد. پیش‌تر وزیر امور خارجه جوان اتریش اعلام کرده بود که در ماه سپتامبر (شهریور) به همراه رئیس‌جمهوری این کشور به ایران سفر خواهد کرد.

این در شرایطی است که وین، پایتخت اتریش، چند دور میزبان مذاکرات اتمی ایران بود و آخرین دور از مذاکرات در تیرماه که به حصول توافق انجامید نیز در این کشور انجام شد. در این رابطه سفیر ایران در وین از میزبانی اتریش در طول مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی ستایش کرد.


دیدار رسمی رئیس‌جمهوری اتریش از ایران اولین دیدار رئیس یک دولت اروپایی از ایران در ۱۱ سال گذشته است.


همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در جریان سفرهایش به اتریش برای مذاکرات اتمی بارها با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرده بود. براساس این گزارش، رئیس‌جمهوری اتریش را در سفر به تهران علاوه بر وزیر خارجه، معاون صدراعظم (که همزمان وزیر علوم، تحقیقات و اقتصاد است)، رئیس اتاق بازرگانی، مقام‌های علمی و دانشگاهی و جمع کثیری از نمایندگان شرکت‌ها و صاحبان صنایع اتریشی همراهی خواهند کرد.


به گفته تاجیک،‌ از آنجا که این سفر اولین سفر یک مقام عالی‌رتبه اتحادیه اروپا به ایران پس از توافق هسته‌ای است، از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود.


حجم مبادلات تجاری ایران و اتریش در ۶ ماه اول سال‌جاری میلادی (دی ۱۳۹۳ تا خرداد۹۴) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۴۴ درصد رشد داشته است که به گفته سفیر ایران این امر نیز یکی دیگر از نشانه‌ها و علائم تمایل طرف اتریشی برای حضور در بازار پررونق ایران است.


برگزاری همایش «ایران و اروپا؛ تجارت و سرمایه‌گذاری» در وین با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت اتریشی و اروپایی در فاصله کمتر از دو هفته پس از توافق هسته‌ای نیز از دیگر عواملی است که سفیر ایران در وین آنها را بیانگر توجه و علاقه صاحبان صنایع و تجار اتریشی به توسعه هر چه بیشتر روابط با کشورمان می‌داند.


او توجه به سیاست‌های جدید اقتصادی ایران درخصوص سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های مختلف و انتقال تکنولوژی و نوسازی زیرساخت‌های اقتصادی ایران را از سوی سایر کشورها مهم می‌داند و تاکید می‌کند که آسمان روابط تهران و وین می‌تواند هر روز روشن‌تر از گذشته باشد.


تاجیک در مورد روابط دوجانبه ایران و اتریش نیز گفت: «روابط دوجانبه ایران و اتریش در همه عرصه‌ها با قدمتی بسیار طولانی به قرن‌ها قبل باز می‌گردد و در قیاس با سایر کشورهای اروپایی کم‌نظیر است.» همچنین سفیر ایران در اتریش در گفت‌وگو با «ایسنا» به این موضوع نیز اشاره کرد که اتریش به‌عنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپایی، یک مرکز مهم دیپلماسی جهان و مقر سازمان‌های مختلف بین‌المللی، نقش سازنده‌ای در ایجاد صلحی پایدار در عرصه بین‌المللی برعهده دارد. براساس آنچه سفیر ایران در وین تاکید کرد؛ سفر فیشر به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور یک کشور عضو اتحادیه اروپا پس از توافق اخیر هسته‌ای آمادگی تهران را به منظور مشارکت با جامعه جهانی برای استقرار صلحی پایدار و همکاری در حل مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی به اثبات خواهد رساند.