گروه دیپلماسی:‌ در شرایطی که در‌ آمریکا هر روز بر تعداد حامیان توافق هسته‌ای با ایران افزوده می‌شود، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی تاکید کرد که حتی اگر این توافق در مجلس و سنای آمریکا مورد مخالفت قرار بگیرد این مخالفت‌ها به حدی نیست که بتواند وتوی رئیس‌جمهور آمریکا را بشکند.


ظریف در یک گفت‌وگوی رادیویی افزود‌: «گروه‌های تندرویی که در آمریکا علیه این توافق تلاش می‌کنند، هزینه‌های زیادی را صرف می‌کنند و به دنبال این هستند که منافع رژیم صهیونیستی را پیش ببرند نه تنها در اروپا منزوی هستند بلکه در داخل خود آمریکا نیز به تدریج منزوی می‌شوند.» به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، تقابلی بین گروه‌ تندرویی که منافع صهیونیست‌ها را دنبال می‌کند با دنیا در حال شکل‌گیری است. به گزارش «ایسنا»، ظریف در این گفت‌وگو دو اولویت اصلی وزارت امور خارجه طی سال 94 و 95 را مراقبت از نهال توافق و همچنین گسترش روابط با کشورهای منطقه و همچنین دیگر کشورهای جهان عنوان کرد. به گفته ظریف هم ایران و هم جامعه جهانی باید از فرصت به‌وجود آمده توافق بهره ببرند. او در این رابطه گفت: «البته گروه‌های کوچکی در منطقه ما و متاسفانه برخی از همسایگان و همچنین گروه‌هایی در ایالات متحده این وضعیت را تهدید می‌دانند. از دیگر سو گروه‌هایی نیز هستند که منافع خود را در جنگ تعریف کردند و طبیعی است که با این توافق مخالفت کنند که از جمله می‌توان به رژیم صهیونیستی اشاره کرد.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه در آمریکا حجم وسیعی از سرمایه‌گذاری‌های مالی، سیاسی و تبلیغاتی علیه توافق صورت گرفته است، ادامه داد: «مثلا در یک مورد آن 150 میلیون دلار قرارداد آگهی تبلیغاتی در این ارتباط به امضا رسیده است.» ظریف در بخشی از سخنان خود به موضوع سفرش به ترکیه که قرار بود چندی پیش انجام شود اما لغو شد اشاره کرد و گفت: «احساس می‌کنیم در ترکیه امروز موضوعات داخلی از اولویت اصلی بوده است و در زمان مناسب که آمادگی در طرف مقابل نیز جهت بررسی روابط و موضوعات منطقه‌ای فراهم باشد در این ارتباط اقدام می‌کنیم.»


حمایت 28 سناتور از توافق

در شرایطی که سنای آمریکا تا روز ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) وقت دارد تا قطعنامه رد توافق هسته‌ای را به رای بگذارد، روز دوشنبه «دبی استبناو»سناتور دموکرات ایالت میشیگان نیز حمایت خود را از توافق هسته‌ای اعلام کرد و به این ترتیب شمار سناتورهای موافق توافق به ۲۸ نفر رسید. استبناو با اعلام حمایت از توافق گفت: «هرچند این توافق کامل و بدون ایراد نیست اما مقامات پنج کشور دیگر شریک در مذاکرات با ایران، به او گفته‌اند در صورت رد این توافق در کنگره، آن کشورها در مذاکرات جدید شرکت نخواهند کرد.» او افزود که بنابراین آمریکا باید بین این دو گزینه انتخاب کند: «حضور در یک ائتلاف بین‌المللی برای جلوگیری از ظهور یک ایران هسته‌ای و درعین حال تشدید تلاش‌های مشترک برای توقف فعالیت‌های تروریستی غیر هسته‌ای ایران؛ یا اینکه هیچ تلاش بین‌المللی، نظارت و پاسخگویی وجود نداشته باشد و ایران ظرف چند ماه به یک کشور هسته‌ای تبدیل شود.» این ادعاها در شرایطی مطرح می‌شود که ایران بارها اعلام کرده که به دنبال ساخت و استفاده از سلاح هسته‌ای نیست. روز دوشنبه نیز سناتور «هری رید» رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنا حمایت قاطع خود را از توافق هسته‌ای اعلام کرده بود.


تحرک در سنا

همزمان سخنگوی کاخ سفید از ایجاد «تحرک مهمی» در مجلس سنای آمریکا در حمایت از توافق هسته‌ای با ایران خبر داد. به گزارش رویترز از واشنگتن، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «در دوهفته گذشته 15سناتور حمایت خودرا از توافق هسته‌ای اعلام کردند و این مساله نشان دهنده تحریک و انگیزه مهمی در مجلس سنا در حمایت از این توافق‌نامه بین‌المللی است.» او همچنین، ایران و آژانس را در هماهنگی کامل با یکدیگر دانست.


ناکارآمدی تحریم‌ها

همزمان نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، طی بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از توافق‌نامه ایران، نسبت به عواقب رد این توافق‌نامه و منزوی شدن آمریکا، به دیگر نمایندگان آمریکا هشدار داد. به گزارش «ایرنا» به نقل از تارنمای کنگره آمریکا، سث مولتن، نماینده شمال شرق ماساچوست روز دوشنبه طی بیانیه‌ای خطاب به نمایندگان مخالف که ادامه تحریم‌ها را جایگزین بهتری برای توافق‌نامه می‌دانند هشدار داد، تحریم‌ها تنها زمانی کارآیی خواهند داشت که جامعه بین‌الملل از آن حمایت کنند، ولی اگر آنها توافق را رد کنند، متحدان‌شان در مسیر تحریم‌ها، آمریکا را تنها خواهند گذاشت. از سوی دیگر ارنست در واکنش به گزارش هفته گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره‌ اینکه متخصصان فنی ایرانی قرار است از سایت پارچین نمونه‌برداری کنند، نه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «آنچه به آن اطمینان داریم این است که آژانس به تمام اطلاعات مورد نیازش برای به نتیجه رساندن گزارشش دسترسی خواهد داشت.» همزمان جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که توافقات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافقی است که میان دو طرف انجام شده است و آمریکا در جایگاه صحبت درباره‌ جزئیات آن نیست.


سخنرانی پاپ در کنگره

همزمان قرار است پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان طی یک سخنرانی در بحبوحه رای‌گیری کنگره آمریکا، به دفاع از توافق هسته‌ای با ایران بپردازد. به گزارش جماران، فاکس نیوز گزارش داد که پاپ قرار است در جلسه مشترک کنگره آمریکا در تاریخ 24 سپتامبر سخنرانی کند. هرچند بر اساس برنامه ریزی‌ها، این سخنرانی یک هفته پس از رای‌گیری کنگره درباره توافق هسته‌ای ایران انجام می‌گیرد، اما با توجه به روند موجود، انتظار می‌رود که پیش از رای‌گیری دوم کنگره باشد که قرار است برای فائق آمدن بر قدرت وتوی اوباما در صورت ارائه رای منفی انجام گیرد.


آغاز نشست شورای حکام

همچنین روز گذشته نشست ویژه شورای حکام در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز به کار کرد. یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ آغازین خود در نشست ویژه شورای حکام با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درخصوص برجام گفت که آژانس آماده است تا اقدامات لازم را انجام دهد. او افزود: «ایران پس از نهایی شدن برجام پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد. من از این اتفاق استقبال می‌کنم. پروتکل الحاقی یک ابزار راستی‌آزمایی قوی است و من از ۶ سال پیش تاکنون که روی کار آمده‌ام از ایران خواسته‌ام این پروتکل را اجرا کند.» به گفته آمانو در صورت اجرای پروتکل الحاقی، آنها دسترسی‌های بیشتری به اطلاعات و سایت‌های ایران خواهند داشت. او در ادامه افزود: «برای اجرای برجام سالانه ۲/ ۹ میلیون یورو نیاز داریم.»